PdF:SP4BK_KOAL Alternativní komunikace - Informace o předmětu
SP4BK_KOAL Alternativní komunikace
Pedagogická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 0/0/2. 24 hodin. 6 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20 - Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD) (2)
- Speciální pedagogika (Základní studium) (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je studenta seznámit s problematikou alternativní a augmentativní komunikace, cílovou skupinou uživatelů a charakteristikou komunikační systémů užívaných v naší i zahraniční praxi, včetně problematiky výběru vhodného komunikačního systému.
- Výstupy z učení
- Očekávané výstupy: student má přehled o možnostech využití systémů AAK a jejich klasifikaci, systémech užívaných v naší praxi; zná principy komunikace prostřednictvím systémů AAK, facilitačních technikách; orientuje se v oblastech, které je třeba zhodnotit při výběru vhodného komunikačního systému.
- Osnova
- Vymezení problematiky AAK, dělení a klasifikace systémů. Charakteristika a cílová skupina uživatelů. Komunikační pas a jeho skladba. Charakteristika a využití systémů – piktogramy, komunikační deník a tabulka. Charakteristika a využití systému – Znak do řeči. Charakteristika a využití systémů VOKS. Charakteristika a využití systémů – sociální a globální čtení. Technické pomůcky a software užívaný v oblasti alternativní a augmentativní komunikace. Problematika výběru vhodného komunikačního systému. Techniky facilitace – komunikace s uživatelem AAK. Využití simulačních pomůcek k rozvoji kompetencí studentů v oblasti logopedické intervence u dětí, žáků s narušenou komunikační schopností. Koncepce pomůcek AAK – komunikační deníky a tabulky. Prezentace pomůcek, diskuse.
- Literatura
- doporučená literatura
- ŠAROUNOVÁ, Jana. Metody alternativní a augmentativní komunikace. Vydání první. Praha: Portál, 2014, 150 stran. ISBN 9788026207160. info
- Alternativní a augmentativní komunikace : učební text. Edited by Zora Janovcová. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2003, 48 s. ISBN 8021032049. info
- JANOVCOVÁ, Zora. Problematika narušení komunikačního procesu u jedinců s dětskou mozkovou obrnou. 2000, 109 s. info
- neurčeno
- KLENKOVÁ, Jiřina. Augmentativní a alternativní komunikace. In Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998, s. 58-62. ISBN 80-85931-51-6. info
- KUBOVÁ, Libuše. Alternativní komunikace, cesta ke vzdělávání těžce zdravotně postižených dětí. Praha: Tech-Market, 1996, 45 s., [17. ISBN 80-902134-1-3. info
- Výukové metody
- Seminář, diskuse, praktická cvičení
- Metody hodnocení
- Student obdrží zápočet po: - zpracování a prezentaci projektu - AAK pomůcky - splnění písemného testu(podmínkou úspěšného zvládnutí je nutné 75% správných odpovědí). Další požadavky budou sděleny při zahájení výuky.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Zapisují studenti CŽV - SPSPC.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/SP4BK_KOAL