OVp020 Inroduction to Didactics of Civics and Social Science 2

Faculty of Education
Spring 2020
Extent and Intensity
0/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS. (seminar tutor)
Guaranteed by
PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS.
Department of Civics – Faculty of Education
Supplier department: Department of Civics – Faculty of Education
Timetable of Seminar Groups
OVp020/01: Wed 11:00–11:50 učebna 41, R. Štěrba
OVp020/02: Wed 13:00–13:50 učebna 37, R. Štěrba
OVp020/03: Mon 9:00–9:50 učebna 41, R. Štěrba
OVp020/04: Wed 12:00–12:50 učebna 42, R. Štěrba
Prerequisites
OVp015 Inroduction to Didactics of Civics and Social Science 1
Graduation of the course Introduction to Didactics of OV and ZSV 1.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The aim of the subject is to reflect the interdisciplinary concept of civic education, offering the possibility of its holistic grip on the basis of the so-called Toronto model as an inspiration. It also deals with the topic of education for citizenship abroad.
Learning outcomes
The student is able to describe the concept of the subject of civic and social science, to explain the main ideas of curricular reform, to compare the concepts of civic and social science. Student characterizes the interdisciplinary concept of the subject in relation to the conception of the so called Toronto model. Student describes education for citizenship abroad.
Syllabus
  • 1) Civic Education (OV) in Elementary School, Primary School, National School, and Social Sciences Basics (SS). 2) Curriculum reform, the concept of the so-called four pillars, and the White Paper in relation to OV and ZSV. 3) to 4) Week: Education for Citizenship (VkO) in the RVP ZV, Comparison with OV, Conformity and Differences. 5) to 6) week: ZSV and Civil and Social Sciences (OSZ) in FEP GV, RVP SOV. 7) to 8): Interdisciplinary concept of VkO, continuity to OSZ, holistic framework of the subject. 9) to 10th week: Holism in the so-called Toronto Model of Global Education, inspiration for the concepts of VkO and OSZ. 11) to 12) Week: Education for Citizenship Abroad.
Literature
    required literature
  • SOUKUP, Petr, ed. a KŘEČKOVÁ, Simona. Národní zpráva z Mezinárodní studie občanské výchovy. 1. vyd. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2010. 151 s. ISBN 978-80-211-0609-3.
  • STANĚK, Antonín. Výchova k občanství a evropanství. 1. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2007. ISBN 978-80-7182-224-0.
  • HRACHOVCOVÁ, Marie, Viola HORSKÁ and Jan ZOUHAR. Pomáháme při tvorbě školního vzdělávacího programu : vzdělávací obor Výchova k občanství. 1. vyd. Albra: SPL - Práce, 2007, 127 s. ISBN 9788073610364. info
  • Učení je skryté bohatství : zpráva Mezinárodní komise UNESCO "Vzdělávání pro 21. století". Translated by Michal Jon. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 1997, 125 s. info
  • PIKE, Graham and David SELBY. Globální výchova. Translated by Monika Cahová - Milan Caha. V Praze: Grada, 1994, 322 s. ISBN 8085623986. info
    recommended literature
  • BEZCHLEBOVÁ, Mária. Tvoříme ŠVP v SOŠ a SOU: dějepis a výchova k občanství v kurikulární reformě. 1. vyd. Úvaly: Albra, 2006. ISBN 80-7361-035-3.
  • TORNEY-PURTA, Judith., et al. (Eds.). Civic education across countries: Twenty-four national case studies from the IEA Civic Education Project. Amsterdam: IEA, 2001. 237 s. ISBN: 9051668341.
  • Národní program rozvoje vzdělávání v České republice : Bílá kniha. Edited by Jiří Kotásek. Praha: Tauris, 2001, 98 s. ISBN 8021103728. info
  • HORKÁ, Hana. Výchova pro 21. století : koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Druhé rozšířené a dopln. Brno: Paido, 2000, 127 stran. ISBN 8085931850. info
  • PALOUŠ, Radim. Totalismus a holismus. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1996, 148 s. ISBN 8071842818. info
  • HOŘEJŠOVÁ, Danuše. Didaktika občanské nauky a základů společenských věd. Vyd. 1. V Praze: Naše vojsko, 1994, 63 s. ISBN 8020604421. info
Teaching methods
Discussion, individual and team work, explanation.
Assessment methods
80% active participation, oral examination.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught annually.
Listed among pre-requisites of other courses
The course is also listed under the following terms Spring 2019, Spring 2021, Spring 2022, Spring 2023, Spring 2024, Spring 2025.
  • Enrolment Statistics (Spring 2020, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2020/OVp020