OVp020 Inroduction to Didactics of Civics and Social Science 2

Faculty of Education
Spring 2024
Extent and Intensity
0/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Taught in person.
Teacher(s)
PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS. (seminar tutor)
Guaranteed by
PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS.
Department of Civics – Faculty of Education
Supplier department: Department of Civics – Faculty of Education
Timetable of Seminar Groups
OVp020/01: each even Wednesday 9:00–10:50 učebna 5, R. Štěrba
OVp020/02: each even Thursday 16:00–17:50 učebna 36, R. Štěrba
OVp020/03: each even Wednesday 15:00–16:50 učebna 36, R. Štěrba
OVp020/04: each odd Thursday 9:00–10:50 učebna 50, R. Štěrba
OVp020/05: each odd Thursday 16:00–17:50 učebna 36, R. Štěrba
Prerequisites
OVp015 Inroduction to Didactics of Civics and Social Science 1
Graduation of the course Introduction to Didactics of OV and ZSV 1.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The aim of the course is to gain a deeper understanding of the concept of responsible citizenship, to understand the structure of civic education in the curriculum, to learn to work with educational goals and to reflect on the interdisciplinary concept of civic education.
Learning outcomes
The student can explain the concept of the OV and ZSV subject, formulate the educational goals of OV and ZSV, characterize the interdisciplinary concept of the subject in relation to the concept of the so-called Toronto model.
Syllabus
  • 1-4 Concept of responsible citizenship 5-6 Competency concept of civic education 7 Civic education in the curriculum 8-10 Objectives of civic education 11-12 Interdisciplinary concept of OV, holism, Toronto model of global education
Literature
    required literature
  • SOUKUP, Petr, ed. a KŘEČKOVÁ, Simona. Národní zpráva z Mezinárodní studie občanské výchovy. 1. vyd. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2010. 151 s. ISBN 978-80-211-0609-3.
  • STANĚK, Antonín. Výchova k občanství a evropanství. 1. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2007. ISBN 978-80-7182-224-0.
  • HRACHOVCOVÁ, Marie, Viola HORSKÁ and Jan ZOUHAR. Pomáháme při tvorbě školního vzdělávacího programu : vzdělávací obor Výchova k občanství. 1. vyd. Albra: SPL - Práce, 2007, 127 s. ISBN 9788073610364. info
  • Učení je skryté bohatství : zpráva Mezinárodní komise UNESCO "Vzdělávání pro 21. století". Translated by Michal Jon. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 1997, 125 s. info
  • PIKE, Graham and David SELBY. Globální výchova. Translated by Monika Cahová - Milan Caha. V Praze: Grada, 1994, 322 s. ISBN 8085623986. info
    recommended literature
  • BEZCHLEBOVÁ, Mária. Tvoříme ŠVP v SOŠ a SOU: dějepis a výchova k občanství v kurikulární reformě. 1. vyd. Úvaly: Albra, 2006. ISBN 80-7361-035-3.
  • TORNEY-PURTA, Judith., et al. (Eds.). Civic education across countries: Twenty-four national case studies from the IEA Civic Education Project. Amsterdam: IEA, 2001. 237 s. ISBN: 9051668341.
  • Národní program rozvoje vzdělávání v České republice : Bílá kniha. Edited by Jiří Kotásek. Praha: Tauris, 2001, 98 s. ISBN 8021103728. info
  • HORKÁ, Hana. Výchova pro 21. století : koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Druhé rozšířené a dopln. Brno: Paido, 2000, 127 stran. ISBN 8085931850. info
  • PALOUŠ, Radim. Totalismus a holismus. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1996, 148 s. ISBN 8071842818. info
  • HOŘEJŠOVÁ, Danuše. Didaktika občanské nauky a základů společenských věd. Vyd. 1. V Praze: Naše vojsko, 1994, 63 s. ISBN 8020604421. info
Teaching methods
Discussion, individual and team work, explanation.
Assessment methods
80% active participation, oral examination.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
Listed among pre-requisites of other courses
The course is also listed under the following terms Spring 2019, Spring 2020, Spring 2021, Spring 2022, Spring 2023, Spring 2025.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2024/OVp020