SZ6065 Individuální pedagogická praxe - třída

Pedagogická fakulta
jaro 2020
Rozsah
0/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SZ6065/01: každou lichou středu 14:00–15:50 učebna 2, L. Škarková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 24 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Studenti v rámci této praxe získávají počáteční empirickou orientaci v práci s dětmi ve škole, což vede k pochopení a utvrzení jejich profesní orientace a motivace pro výchovu a vzdělávání a k vytváření komplexní (racionální, dovednostní) představy o učitelské profesi (praxe se uskutečňuje jako asistentská práce učitele, pomoc učiteli při výuce, náslechy a další aktivity ve škole). Celkem se jedná o 30 hodin aktivní práce.
Výstupy z učení
Student je po absolvování předmětu schopen: -popsat základní činnosti učitele/asistenta pedagoga;formulovat výchovné a výukové cíle krátké pedagogické činnosti (15-20 minut); vést krátkou pedagogickou činnost s jednotlivcem nebo skupinkou žáků (didaktická hra, asistentce při zvládání výukové aktivity, asistování při skupinové práci žáků aj.); reflektovat vlastní pedagogické kompetence ve vztahu k realizované pedagogické zkušenosti.
Osnova
  • Individuální pedagogická praxe = individuální aktivita studentů. Praxe může být vykonávána: 1. na školách zvolených studentem a schválených garantem pedagogické praxe , kde student vykonává činnosti pomocníka učitele, případně povinnosti učitele podle doporučení vedoucího učitele pedagogické praxe. Studenti v rámci této praxe získávají počáteční empirickou orientaci v práci s dětmi ve škole, co vede k pochopení a utvrzení jejich profesní orientace a motivace pro výchovu a vzdělávání a k vytváření komplexní (racionální, dovednostní) představy o učitelské profesi (praxe se uskutečňuje jako asistentská práce učitele pomoc učiteli při výuce, náslechy a další aktivity ve škole). Celkem se jedná o 30 hodin aktivní práce. Student si po dobu individuální pedagogické praxe vede pedagogický deník, ve kterém chronologicky zaznamenává údaje o vlastních aktivitách s dětmi a jejich hodnocení (plánování, průběh, výsledky pozorování, výsledky vlastní pedagogické činnosti na pedagogické praxi). Úkoly: 1) Sestavte plán své činnosti s dětmi, uvědomte si, čeho chcete dosáhnout. 2) Skupina dětí je na počátku práce s nimi pro Vás neznámá, získejte informace o jednotlivých členech a vyhodnoťte je 3)Sledujte projevy nepozornosti a nekázně dětí a zjistěte jejich příčiny 4) Sledujte zvláště nápadné žáky, zjistěte a zaznamenejte proč a v čem se liší od ostatních. Zápočet studenti obdrží v zápočtovém týdnu u garanta této praxe po předložení pedagogického deníku a potvrzení o prováděné činnosti a jejich časovém rozsahu od vedoucího organizace, instituce či základní školy.
Literatura
  • HLAĎO, Petr, Marie HORÁČKOVÁ a Lenka DANIELOVÁ. Pedagogická praxe. Brno: Mendelova univerzita v Brně, 2010, 97 s. ISBN 978-80-7375-468-6. info
  • ŠIMONÍK, Oldřich. Pedagogická praxe. Brno: MSD s.r.o., 2005, 128 s. Empirické studie, svazek 1. ISBN 80-86633-30-6. info
  • JANÍK, Tomáš a Jiří HAVEL. Pedagogická praxe a profesní rozvoj studentů. 2005. info
Výukové metody
Individuální pedagogická praxe = individuální aktivita studentů. Praxe může být vykonávána: 1. na školách zvolených studentem a schválených garantem pedagogické praxe , kde student vykonává činnosti pomocníka učitele, případně povinnosti učitele podle doporučení vedoucího učitele pedagogické praxe. praxe se uskutečňuje jako asistentská práce učitele, pomoc učiteli při výuce, náslechy a další aktivity ve škole). Celkem se jedná o 30 hodin aktivní práce.
Metody hodnocení
Student získává zápočet za odevzdané potvrzení 30 hodinové praxe ve škole nebo školském zařízení, odevzdání reflektivního deníku z praxe a účasti na skupinové reflexi (90 minut).
Informace učitele
Praxi vykonáváte ve školách dle vlastního výběru, o výběru školy informujete garanta předmětu e-mailem. Praxe je ukončena setkáním na fakultě (skupinová reflexe), na skupinovou reflexi se přihlašujete v informačním systému. Reflektivní deník obsahuje základní informace o škole a cílové skupině, se kterou pracujete. Dále výběr 3 pedagogických situací, které jste v roli učitele/učitelky, asistenta/ky pedagoga zažili. Výběr situace: -situace ukazuje jak pracuji s cílem aktivity, s didaktickou pomůckou, využívám konkrétní výukovou metodu -situace ukazuje, jak řeším obtížnou výchovnou situaci ve výuce -situace ukazuje, jak komunikuji s žáky -situace umožňuje Vám osobně nahlédnout na to, jak máte rozvinutou konkrétní učitelskou kompetenci. Situaci popište, identifikujte momenty, které Vám umožní učit se ze zkušenosti a navrhněte jak jinak by šlo situaci zvládnout, případně co se osvědčilo a lze zařadit do repertoáru metod, intervencí či postupů ve Vaší praxi. Deník odevzdejte do odevzdávárny. Na skupinovou reflexi s sebou nic nenosíte.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024, jaro 2025.