PdF:DCJDR_AHCU Textbook Evaluation - Course Information
DCJDR_AHCU Evaluation of Foreign Language Textbook
Faculty of EducationSpring 2021
- Extent and Intensity
- 2/0/0. 5 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D. (lecturer)
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D.
Department of German Language and Literature – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Jana Chocholatá, Ph.D.
Supplier department: Department of German Language and Literature – Faculty of Education - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Didactics of Foreign Language (programme PdF, D-SPE4) (2)
- Course objectives
- The course objective is to provide a deeper insight into the scientific approach to evaluation of a foreign language coursebook, or a set of coursebooks the part of which are electronic media.
- Syllabus
- This course makes part of the optional courses of the didactic section (subsection Topical chapters on didactics of foreign languages); it is offered especially to students whose dissertation is related to this topic. We understand that a coursebook is an important educational construct, regulator of teaching and a means of increasing quality in foreign language teaching. We also believe that good coursebooks can be created only if they are research-based. Topics to cover: • a foreign language coursebook in the diachronic perspective, • functions of a foreign language coursebook, • aspects of a quality foreign language coursebook, • evaluation methods of foreign language coursebooks and evaluation of their effects.
- Literature
- recommended literature
- Purm, R. K teorii učebnice cizího jazyka. Cizí jazyky, roč. 40, č. 7-8, 1996-1997, s. 111-113.
- Průcha, J. Jak exaktně hodnotit učebnice. Odborná škola, roč. 33, 1985/86, č. 8, s. 111-113.
- Průcha, J. Teorie, tvorba a hodnocení učebnic. Praha: ÚÚVPP, 1989.
- Timm, J.-P. (Hrsg.) Englisch lernen und lehren. Didaktik des Englischunterrichts. Berlin : Cornelsen, 2005.
- Hendrich, J. Důvěřivost. Cizí jazyky, roč. 38, č. 3-4, 1994-1995, s. 81-82.
- Hendrich, J. Rozlišujme pozorně a důsledně. Cizí jazyky, roč. 37, č. 3-4, 1993-1994, s. 81-82.
- Janíková, V. Studio d. Učebnice pro jazykové a střední školy. Cizí jazyky, roč. 48, č. 5, 2005, s. 1-4.
- Pýchová. I. Móda a učebnice cizích jazyků. Cizí jazyky, č. 3-4, 1993-1994, s. 104-109.
- Jelínek, S. K funkční charakteristice učebnic cizích jazyků. Cizí jazyky, č. 3-4, 1993-1994, s. 83-88.
- Průcha, J. Hodnocení obtížnosti učebnic. Praha: SNTL, 1984.
- Maroušková, M. Kritéria pro volbu učebnice. Cizí jazyky, roč. 39, č. 7-8, 1996-1996, s. 113-114.
- Gavora, P. Žiak a porozumenie textu. Pedagogika. 1986, roč. 36, č.3., 297-312.
- Rauch, M., Wurster, E. Schulbuchforschung als Unterrichtsforschung. Wien et al.: Peter Lang, 1997.
- Kurikulum a učebnice z pohledu pedagogického výzkumu (Curricula and coursebooks in pedagogical research). Kritéria výběru učebnic anglického jazyka na základních školách. 2008. info
- MAŇÁK, Josef; Petr KNECHT; Jaan MIKK; Zuzana SIKOROVÁ; Věra MARTINKOVÁ; Jana STAUDKOVÁ; Věra JANÍKOVÁ; Rudolf STADLER; Tomáš JANÍK; Veronika NAJVAROVÁ; Petr NAJVAR; Jana PÍŠOVÁ; Libuše HRABÍ; Eva JANOUŠKOVÁ and Martin WEINHÖFER. Hodnocení učebnic (Textbooks assessment (evaluation)). 1st ed. Brno: Paido, 2007, 144 pp. Pedagogický výzkum v teori a praxi 7. ISBN 978-80-7315-148-5. info
- MAŇÁK, Josef; Dušan KLAPKO; Jan PRŮCHA; David GREGER; Tomáš JANÍK; Petr KNECHT; Alena JŮVOVÁ; Eva JANOUŠKOVÁ; Jana KUBRICKÁ and Veronika NAJVAROVÁ. Učebnice pod lupou (Textbooks under a magnifying glass). 1st ed. Brno: Paido, 2006, 123 pp. Pedagogický výzkum v teori a praxi 4. ISBN 80-7315-124-3. info
- JANÍKOVÁ (EDS.), Janíková. Autonomie v procesu učení a vyučování cizích jazyků (Autonomy in Foreign Language Learning and Teaching). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 92 pp. x1. ISBN 80-210-3919-1. info
- PRŮCHA, Jan. Učebnice: Teorie a analýzy edukačního média. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-49-4. info
- CUNNINGSWORTH, Alan. Choosing your coursebook. Oxford: Macmillan Heinemann English language teaching, 1995, vi, 153 s. ISBN 0-435-24058-7. info
- Zur Analyse, Begutachtung und Entwicklung von Lehrwerken für den fremdsprachlichen Deutschunterricht. Edited by Bernd Kanst - Gerhard Neuner. Berlin: Langenscheidt, 1994, 275 s. ISBN 3468494459. info
- not specified
- JANÍKOVÁ, Věra; Michaela PÍŠOVÁ and Světlana HANUŠOVÁ. Metodologické otázky výzkumu výuky cizích jazyků (Methodological issues of foreign language learning and teaching research). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 169 pp. ISBN 978-80-210-5718-0. info
- JANÍKOVÁ, Věra; Michaela PÍŠOVÁ and Světlana HANUŠOVÁ. Výzkum výuky cizích jazyků (Foreign Language Learning and Teaching Research). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 94 pp. ISBN 978-80-210-5719-7. info
- Teaching methods
- lecture, class discussion
- Assessment methods
- Credit requirements: students submit an analysis of a chosen coursebook. Oral debate.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course is taught annually.
The course is taught every other week.
- Enrolment Statistics (Spring 2021, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2021/DCJDR_AHCU