IPPp26 Školní pedagogika

Pedagogická fakulta
jaro 2021
Rozsah
0/2/0. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petra Vystrčilová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Út 16. 3. 14:00–15:50 kancelář vyučujícího, Po 29. 3. 13:00–14:50 kancelář vyučujícího, Po 12. 4. 13:00–14:50 kancelář vyučujícího, Po 10. 5. 13:00–14:50 kancelář vyučujícího
Předpoklady
! ZS1BP_PP Školní pedagogika
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
The aim of the course is to acquaint students with selected topics of general didactics, the theory of education, curricular theory and the history of the Czech educational system. The course is aimed to present the Czech schooling system in a wider cultural context. It contributes to the development of pedagogical thinking in the multicultural perspective.
Výstupy z učení
Upon finishing the course the student can: • explain and justify the transformation of the curriculum of basic education; • describe the objectives, content and means of education; • use an example to characterize a system of schooling in a specific country; • describe a specific aspect of the system of schooling in its historical perspective.
Osnova
  • 1. Current schools and perspectives on changes in them. 2. Transformations in the curriculum of basic education. 3. Assessment of educational outcomes. 4. Quality in education. 5. Teacher's lesson planning.
Literatura
  • PINAR, William F., William Michael REYNOLDS, Patrick SLATTERY a Peter M. TAUBMAN. Understanding curriculum : an introduction to the study of historical and contemporary curriculum discourses. New York: Peter Lang, 2008, xviii, 114. ISBN 9780820426013. info
  • Coordinating the curriculum in the smaller primary school. Edited by Charles Easton - Jane Golightly - Mel Oyston - Mick Waters. Philadelphia, PA: Falmer Press, 1999, x, 160 p. ISBN 0750707003. info
  • DEARDEN, R. F. The philosophy of primary education : an introduction. 1st pub. London: Routledge & Kegan Paul, 1968, xi, 194. ISBN 0710066481. info
Výukové metody
Interpretation, discussion, problem-solving
Metody hodnocení
Seminar presentation and debate.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024, jaro 2025.