PdF:SPp011 Family Therapy for Individuals - Course Information
SPp011 Family Therapy for Individuals with Physical Disability
Faculty of EducationSpring 2021
- Extent and Intensity
- 0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Marie Plevová (lecturer), Mgr. Jitka Halešová (deputy)
- Guaranteed by
- doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 20 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/20, only registered: 0/20 - fields of study / plans the course is directly associated with
- Speech and Language Therapy (programme PdF, B-LOG)
- Speech and Language Therapy (programme PdF, N-LOG)
- Special Education (programme PdF, B-SPZP)
- Secondary School Teacher Training in Special Education (programme PdF, N-SP2)
- Special Education for Education (programme PdF, B-SP3S)
- Special Education (Specialization 1 - Speech Therapy and Hearing Impairment) (programme PdF, N-SPZP)
- Special Education (Specialization 2 - Education of Individuals with Visual Disability) (programme PdF, N-SPZP)
- Special Education (Specialization 3 - Behavioral Disorders) (programme PdF, N-SPZP)
- Special Education (Specialization 4 - (Education of Individuals with Intellectual Disabilities and Autism Spectrum Disorders) (programme PdF, N-SPZP)
- Special Education (Specialization 5 - Multiple Disabilities)) (programme PdF, N-SPZP)
- Special Education (Specialization 6 - Special Education in Adulthood) (programme PdF, N-SPZP)
- Course objectives
- The family therapy helps to eliminate problems, which make the successful development of children harder.
- Learning outcomes
- • The student will become acquainted with family therapy issues
• Focuses on the issue of a child with disabilities and family psychotherapy
• Students are able to build their own tree of life-genealogy (it gives understanding how different threads of biology, culture, families and historical periods meet and affect the creation of a human being). - Syllabus
- • Definition of the concept and importance of family therapy
- • Clients in family therapy
- • Course of therapy
- • Specifics of children in family therapy
- • Techniques in family therapy
- • Gender.
- Literature
- required literature
- MATĚJČEK, Zdeněk. Rodiče a děti. Třetí, upravené vydání. Praha: Vyšehrad, 2017, 353 stran. ISBN 9788074297977. info
- PLEVOVÁ, Marie. Dítě se zdravotním postižením a zdravotním znevýhodněním v rodinné terapii : učební text. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 108 s. ISBN 9788021043725. info
- MATĚJČEK, Zdeněk. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. 3. přeprac. vyd. Jinočany: H & H, 2001, 147 s. ISBN 8086022927. info
- recommended literature
- Vágnerová, M. (2004) Psychologie pro pomáhající profese. Praha: Portál.
- Valenta, M. (2001) Herní specialista. Olomouc, UP.
- Dlouhá, J, Dlouhý, M. a kol. (2015) Pedagogická podpora nemocného dítěte. Praha: UK.
- VALENTA, Milan. Slovník speciální pedagogiky. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 317 stran. ISBN 9788026209379. info
- Terapie ve speciální pedagogice. Edited by Oldřich Müller. 2., přeprac. vyd. Praha: Grada, 2014, 508 s. ISBN 9788024741727. URL info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. 2nd ed. Praha: Univerzita Karlova, 2012, 531 pp. ISBN 978-80-246-2153-1. info
- FIALOVÁ, Ilona. Analýza faktorů determinujících edukaci a profesní orientaci jedinců se zdravotním postižením (Analysis of Factors Determining Profesional Orientation of Individuals with Health Impairments). 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 207 pp. ISBN 978-80-210-5591-9. info
- VALENTA, Milan. Herní specialista v somatopedii. 3. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008, 218 stran. ISBN 9788024421377. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. 1. vydání. Praha: Portál, 2000, 522 pp. ISBN 80-7178-308-0. info
- PLEVOVÁ, Marie. Dítě v nemocnici. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1997, 53 s. ISBN 8021015519. info
- not specified
- TRAPKOVÁ, Ludmila and Vladislav CHVÁLA. Rodinná terapie psychosomatických poruch : rodina jako sociální děloha. Vydání třetí. Praha: Portál, 2017, 222 stran. ISBN 9788026205234. info
- LEMAN, Kevin. Sourozenecké konstelace. Translated by Pavla Le Roch. Nové, přepracované vydán. Praha: Portál, 2016, 308 stran. ISBN 9788026211006. info
- MATĚJČEK, Zdeněk. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Vyd. 6. Praha: Portál, 2013, 143 s. ISBN 9788026205197. info
- LANGMEIER, Josef, Karel BALCAR and Jan ŠPITZ. Dětská psychoterapie. 3. vyd. Praha: Portál, 2010, 431 s. ISBN 9788073677107. URL info
- GJURIČOVÁ, Šárka and Jiří KUBIČKA. Rodinná terapie : systemické a narativní přístupy. 2., doplň. a přeprac. vyd. Praha: Grada, 2009, 280 s. ISBN 9788024723907. URL info
- CAMPBELL, Ross. Potřebuji tvou lásku : (co můžeš udělat pro své dítě). Translated by Marta Holeková - Pavel Holeka. 4. vyd. Praha: Návrat domů, 2008, 135 s. ISBN 9788072551798. info
- SCHLIPPE, Arist von. Systemická terapie a poradenství. Edited by Jochen Schweitzer. Brno: Cesta, 2006, 251 s. ISBN 8072950827. info
- KRATOCHVÍL, Stanislav. Základy psychoterapie (Foundations of psychotherapy). Praha: Portál, 2006, 283 pp. Portál 5.verze. ISBN 80-7367-122-0. info
- KOLÁŘ, Michal. Bolest šikanování. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005, 256 s. ISBN 8073670143. info
- TRÉLAÜN, Béatrice. Překonávání konfliktů v rodině. Translated by Abigail Kozlíková. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 143 s. ISBN 8071789356. info
- NEWMAN, Sarah. Hry a činnosti pro vývoj dítěte s postižením : rozvoj kognitivních, pohybových, smyslových, emočních a sociálních dovedností. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 167 s. ISBN 8071788724. info
- NEWMAN, Sarah. Hry a činnosti pro vývoj dítěte s postižením : rozvoj kognitivních, pohybových, smyslových, emočních a sociálních dovedností. Translated by Dagmar Brejlová. Vydání první. Praha: Portál, 2004, 167 stran. ISBN 8071788724. info
- Psychologie. Edited by Rita L. Atkinsonová. 2. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003, xxiii, 751. ISBN 80-7178-640-3. info
- CAMPBELL, Ross. Hledám svou cestu : jak se přiblížit dospívajícím. Translated by Míla Marková. 2. vyd. Praha: Návrat domů, 2001, 120 s. ISBN 8072550322. info
- PREKOP, Jirina. Jak být dobrým rodičem : krůpěje výchovných moudrostí. Vyd. 1. Praha: Grada, 2001, 83 s. ISBN 8024790637. info
- RIEGER, Zdeněk and Hana VYHNÁLKOVÁ. Ostrov rodiny : integrující přístup pro práci s rodinou : příručka pro odborníky. 2., uprav. vyd. Hradec Králové: Konfrontace, 2001, 254 s. ISBN 8086088065. info
- Společnost žen a mužů z aspektu gender : sborník studií. Praha: Open Society Fund, 1999, 171 s. info
- VÁVRA, Vlastimil. Mluvíme beze slov. 1. vyd. Praha: Panorama, 1990, 308 s. ISBN 8070381280. info
- WHITE, Michael and David EPSTON. Narrative means to therapeutic ends. New York: W.W. Norton & Company, 1990, xvii, 229. ISBN 0393700984. info
- Teaching methods
- Bookwork.
- Assessment methods
- Oral exam.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- Study Materials
The course is taught annually.
The course is taught: every other week. - Teacher's information
- http://www.ped.muni.cz/wsedu
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2021/SPp011