SPp305 Specialisation: Teaching People with Behavioral Disorders 2

Faculty of Education
Spring 2021
Extent and Intensity
0/4/0. 8 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Prerequisites
SPp122 Specializace - Etopedie 1.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The goal of the two-semestr course is to become familiar with the issues of education of children with behavioural and emotional difficulties/disorders.
Learning outcomes
Finally, students should be able to: recognise and evaluate issues related to interventions in school facilities, issues related to criminal responsibility of children and youth.
Syllabus
System approach towards education of students with behavioural disorders prevention of discipline problems school, class, discipline rules, evaluation, relationships, effectiveness of education - EBD associated with aggression - EBD associated with conflict - Issues of youth delinquency and criminality - CAN syndrome, educational context and association to EBD - ADD, ADHD, MBD as a risk factor - Classifications of EBD - Subcultures and a role of peers in EBD children's' life.
Literature
  • Červenka, K., Vojtová, V. (2013) Východiska pro speciálněpedagogické intervence v etopedii: Resources for special educational intervention. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita.
  • Kauffman, J. M., Brigham, F. J. (2009) Working with troubled children. Verona, Wis: Full Court Press.
  • Miovský, M., Bártík, P. (2010) Primární prevence rizikového chování ve školství. 1.vyd. Praha: VFN v Praze.
  • Kapitoly z etopedie.
  • ČAPEK, Robert. Odměny a tresty ve školní praxi. 2., přepracované vydání. Praha: Grada, 2014, 186 stran. ISBN 9788024746395. URL info
  • KAUFFMAN, James M. and Timothy J. LANDRUM. Characteristics of emotional and behavioral disorders of children and youth. Tenth edition. Singapore: Pearson, 2013, 467 stran. ISBN 9789814576116. info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Jiří Foltýn. Šesté, rozšířené a př. Praha: Portál, 2013, 562 stran. ISBN 9788026203674. info
  • VOJTOVÁ, Věra and Karel ČERVENKA. Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování. Educational needs of children at risk and with behavioural disorders. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 193 pp. ISBN 978-80-210-6134-7. info
  • BENDL, Stanislav. Kázeňské problémy ve škole. Aktualiz. a dopl. Praha: Triton, 2011, 260 pp. ISBN 978-80-7387-436-0. info
  • KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Edited by Jiřina Šiklová. Šesté, v Portálu páté v. Praha: Portál, 2011, 147 stran. ISBN 9788073679224. info
  • MATOUŠEK, Oldřich and Andrea MATOUŠKOVÁ. Mládež a delikvence : možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže. Vyd. 3., aktualiz. Praha: Portál, 2011, 336 s. ISBN 9788073678258. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti (Inclusive Education with the Focus on At-risk Pupils and Pupils with Behaviour Disorder and the Quality of Life.). Brno: Press Muni, 2010, 330 pp. pedagogická. ISBN 978-80-210-5159-1. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti (Inclusive Education with the Focus on At-risk Pupils and Pupils with Behaviour Disorder and the Quality of Life.). Brno: Press Muni, 2010, 330 pp. pedagogická. ISBN 978-80-210-5159-1. info
  • SMOLÍK, Josef. Subkultury mládeže. Uvedení do problematiky (Youth subcultures. Introduction). 1st ed. Praha: Grada Publishing a. s., 2010, 288 pp. Politologie. ISBN 978-80-247-2907-7. info
  • POKORNÁ, Věra. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Vydání čvrté. Praha: Portál, 2010, 333 stran. ISBN 9788073678173. URL info
  • FISCHER, Slavomil and Jiří ŠKODA. Sociální patologie : analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 218 s. ISBN 9788024727813. URL info
  • VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 136 s. ISBN 9788021045736. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Úvod do etopedie (Introduction to special education of children with behavioural disorders). 1. vydání. Brno: Paido, 2008, 128 pp. pedagogická literatura. ISBN 978-80-7315-166-9. info
  • KYRIACOU, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole. Translated by Dagmar Tomková. Vydání první. Praha: Portál, 2005, 151 stran. ISBN 8071789453. info
  • STŘELEC, Stanislav. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy I. (The Studies of the Theory and Methodies of education). Brno: Katedra pedagogiky PdF MU, MSD,, 2004, 155 pp. Studijní literatura. ISBN 80-86633-21-7. info
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 383 s. ISBN 8071780268. info
  • STUCHLÍKOVÁ, Iva. Základy psychologie emocí. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 227 s. ISBN 80-7178-553-9. info
  • HEIDEBRINK, Horst. Psychologie morálního vývoje. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 175 s. ISBN 80-7178. info
  • PELIKÁN, Jiří. Výchova pro život. Vyd. 1. Praha: ISV, 1997, 108 s. ISBN 8085866234. info
Teaching methods
Theoretical training, interactive discussion, internships in schools and other educational institutions/facilities, seminar.
Assessment methods
Lectures, class discussion, group projects, homework, reading,essay, exam (two steps: written and oral), portfolio.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught every week.
General note: Pokračování ve specializaci etopedie a psychopedie.
The course is also listed under the following terms Spring 2019, Spring 2020, Spring 2022, Spring 2023.
  • Enrolment Statistics (Spring 2021, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2021/SPp305