PdF:SP2911 Diagnostika jazykového vývoje - Informace o předmětu
SP2911 Diagnostika jazykového vývoje
Pedagogická fakultajaro 2022
- Rozsah
- 0/1/0. 1 blok pro kombinované studium. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Filip Smolík, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- St 9. 3. 8:00–11:50 Virtuální místnost, St 30. 3. 8:00–11:50 Virtuální místnost
- Předpoklady
- SOUHLAS
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Logopedie (program PdF, N-LOG) (2)
- Cíle předmětu
- Absolvent předmětu se bude orientovat v současném pojetí diagnostiky jazykových schopností v raném a předškolním věku, bude seznámen s významem včasné diagnostiky vývoje jazykových schopností u dětí s identifikovatelným a potenciálně identifikovatelným rizikem. Bude seznámen se základními principy psychometrie. Získá informace o tom, jak funguje psychometrický test, jak se vytvářejí skóry a jakým způsobem se realizuje standardizace. Bude se orientovat v tom, jak usuzovat ze skórů na přítomnost poruchy jazykového vývoje.
- Výstupy z učení
- Student získá teoretické poznatky o diagnostice jazykových schopností v raném a předškolním věku; bude se orientovat v základních oblastech psychometrie; osvojí si základní pravidla výzkumu jazykových schopností. Získá dovednosti v užívání diagnostických nástrojů určených pro hodnocení jazyka v raném a předškolním věku.
- Osnova
- 1. Vývoj jazyka v raném a předškolním věku 2. Expresivní a receptivní jazykové znalosti 3. Vývojové poruchy jazyka - diagnostické markery 4. Základní principy psychometrie 5. Psychometrický test 6. Postup standardizace, vytváření skórů 7. Práce s normami, interpretace výsledků 8. Nástroje pro posuzování receptivního a expresivního slovníku 9. Nástroje pro posuzování gramatických struktur 10. Nástroje pro posuzování fonologických schopností 11. Baterie Diagnostika Jazykového vývoje – práce s testy k hodnocení slovní zásoby, porozumění jazyku a gramatiky 12. Baterie Diagnostika jazykového vývoje – práce s testy k hodnocení zpracování fonologické informace
- Literatura
- povinná literatura
- SMOLÍK, Filip a Gabriela MÁLKOVÁ. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku : osvojování slovní zásoby a gramatiky, rozvoj fonologických schopností a fonologického povědomí, poruchy jazykového vývoje, diagnostika jazykových schopností. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014, 248 s. ISBN 9788024742403. URL info
- doporučená literatura
- MÁLKOVÁ, Gabriela a Filip SMOLÍK. Diagnostika jazykového vývoje : diagnostická baterie pro posouzení vývoje jazykových znalostí a dovedností dětí předškolního věku. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014, 2 sv. ISBN 9788024742397. info
- Výukové metody
- Seminář, bloková výuka. Diskuse nad specifikovanými tématy a diagnostickými nástroji.
- Metody hodnocení
- Kolokvium - skupinová rozprava nad reflexí diagnostických nástrojů
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2022/SP2911