PdF:IHIp01 Integrovaný společenskovědní z - Informace o předmětu
IHIp01 Integrovaný společenskovědní základ 2
Pedagogická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 0/0/2. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Michal Bednář (cvičící)
Mgr. Jan Egerle (cvičící)
Mgr. Kateřina Gorčíková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jiří Mihola, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Kamil Štěpánek, CSc. (cvičící)
Mgr. et Mgr. Jana Vlčková Musilová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Jiří Mihola, Ph.D.
Katedra historie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra historie – Pedagogická fakulta (80,00 %), Katedra geografie – Pedagogická fakulta (20,00 %) - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- IHIp01/01: St 10:00–11:50 učebna 4, K. Gorčíková, K. Štěpánek
IHIp01/02: St 12:00–13:50 učebna 4, J. Egerle, K. Gorčíková
IHIp01/03: Út 13:00–14:50 učebna 6, K. Gorčíková, J. Mihola
IHIp01/05: St 8:00–9:50 učebna 4, K. Gorčíková, J. Vlčková Musilová - Předpoklady
- IGEp01 Integrovaný společenskovědní základ 1
IFCp01, IBIp01,IGEp01 - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS15)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Jedná se o propedeutický předmět, který má sjednotit úroveň znalostí studentů z oblasti přírodovědných a společenskovědných oborů, představit studentům historicko-geografické aspekty současné společnosti s důrazem na konkrétní důležité události a regionální aspekty a zažít výuku založenou na konstruktivistickém přístupu.
Cílem kurzu je poskytnout studentům ucelený pohled na historicko-geografické aspekty současné společnosti, včetně histrického kontextu vývoje českých zemí s důrazem na konkrétní důležité události a regionální aspekty.
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:- představit vybrané mezníky v dějinách českého státu
- vysvětlit žákům odborně správně a přiměřeně věku vybrané pojmy a společenské změny, které se odehrály na území českého státu
- rozlišit hlavní principy regionální výuky a využitelných metod
- popsat a charakterizovat základní body a myšlenky regionální výuky
- vysvětlit a aplikovat principy demokracie a volebního systému českého státu
- v praxi využít poznatků integrovaného historické a zeměpisného učiva na konkrétních příkladech a modelech
- využívat místní tradice, historické památky, události a osobnosti ve výuce založené na regionálním principu a rozvíjet u žáků vztah k místu bydliště
- Výstupy z učení
- Student si osvojí základní znalosti z národních a regionálních dějin a základní poznatky z občanskovědní oblasti.
Student dokáže charakterizovat základní rysy historického vývoje našeho národa.
Student je schopen připravit výuku vlastivědného učiva vlastního regionu. - Osnova
- Vybrané mezníky našich národních dějin
- Významné osobnosti našich národních dějin
- Územní vývoj našeho státu
- Region a regionální geografie
- Administrativní členění České republiky
- Úvod do regionálních dějin a jejich využití ve výuce (příklad: Brno v proměnách času)
- Vycházky v terénu – Brno jako modelový příklad
- Kulturně historická regionalistika – příklad Brna a okolí
- Správa a volební systém v ČR
- Demografie
- Literatura
- povinná literatura
- ČAPKA, František. Obrazy ze života společnosti v českých dějinách. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 126 s. ISBN 978-80-210-5195-9. info
- doporučená literatura
- MACHALOVÁ, Miloslava. Didaktika vlastivědy. Brno: Paido, 1996, 97 s. ISBN 8085931141. info
- ZOUHAROVÁ, Dáša. Regionální učebnice : metodika tvorby regionální učebnice jako výchovně-vzdělávacího prostředku regionální výuky. 1. vyd. Brno: Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2012, 92 s. ISBN 9788087604137. info
- HORKÁ, Hana a Alena HRDLIČKOVÁ. Výchova pro 21. století : koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1998, 101 s. ISBN 8085931540. info
- KVASNIČKOVÁ, Danuše. Základy ekologie. 2. vyd. Praha: Fortuna, 2001, 104 s. ISBN 8071687588. info
- Výukové metody
- teoretická příprava, praktická cvičení
- Metody hodnocení
- písemný test
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Požadavky k zakončení:
- 1)Účast na seminářích (2 absence).
- 2) Kompletace portfolia Regionální kabinet k místu svého bydliště či regionálního působiště (a jeho vložení do odevzdávárny do 30. května).
- V tomto semestru si studenti do portfolia přidají následující materiály (!!!nutné průběžně uvádět zdroje a čerpat převážně z publikací!!! - bude kontrolováno):
- Významná data a události na území regionu (v časové ose)
- Bibliografie regionu (co bylo o regionu napsáno – knihy, články, kroniky apod.)
- Památky a další historické stavby v regionu s popisem
- Významné osobnosti regionu s popisem
- Historické a současné fotografie vybraných míst a staveb regionu (porovnání včetně popisu), současné fotografie vlastní – 5
- Pověsti z regionu
- Rozhovor s pamětníkem z regionu (na téma jak se dotkla vybraná významná událost dějin 20. století regionu).
- Muzea a galerie na území regionu – jejich zaměření a expozice
- 3) Písemná zkouška – 70 % úspěšnost (zápočtový test zaměřený na ověření znalostí a dovedností
získaných v průběhu semestru)- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/IHIp01