CMS08 Rozvoj matematických představ s reflektovanou praxí

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
8 konzultací a 1 den (6 hodin). 4 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
PhDr. Eva Nováková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc.
Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
CMS08/KombiSem01: Pá 21. 2. 10:00–11:50 učebna 32, Pá 28. 2. 12:00–14:50 učebna 32, Pá 7. 3. 12:00–14:50 učebna 32, E. Nováková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kurzu bude student umět definovat základní pojmy a vysvětlit teoretický matematický základ, který je potřebný pro pochopení pojmu přirozeného čísla. Tyto znalosti bude schopen aplikovat při plnění cílů stanovených Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání v oblasti rozvoje poznávacích schopností v matematice.
Výstupy z učení
Na konci kurzu student: • prokáže znalost teoretických základů výrokové a predikátové logiky, teorie množin a binárních relací jako předpokladu pochopení teorie přirozeného čísla, • prokáže znalost základních geometrických útvarů v rovině a těles, shodných zobrazení v rovině a základů teorie míry, jako předpokladu rozvíjení matematické pregramotnosti, • dokáže aplikovat osvojené poznatky ve vlastním edukačním působení při rozvíjení matematické pregramotnosti dětí, • dokáže formulovat podíl a přínos předčíselných, číselných a geometrických představ pro osobnostní rozvoj dítěte předškolního věku.
Osnova
Základní pojmy z výrokové logiky a teorie množin, jejich vztah a využití v běžné komunikaci. Binární relace, vlastnosti relací a jejich využití ke třídění, porovnávání, uspořádání. Zobrazení, typy zobrazení. Využití při rozvíjení předčíselných představ. Binární algebraické operace a jejich vlastnosti. Vytváření pojmu přirozeného čísla. Přirozená čísla, zavedení a základní vlastnosti. Operace s přirozenými čísly. Přirozená čísla na 1. stupni základní školy.
Literatura
    povinná literatura
  • FUCHS, Eduard, Hana LIŠKOVÁ a Eva ZELENDOVÁ. Manipulativní činnosti a modelování rozvíjející matematickou gramotnost. 1. vyd. Praha: Jednota českých matematiků a fyziků, 2014. ISBN 978-80-7015-021-4. info
  • KASLOVÁ, Michaela. Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2010, 206 s. ISBN 9788086307961. info
    doporučená literatura
  • BERÁNEK, Jaroslav a Jitka PANÁČOVÁ. Základy elementární matematiky s didaktikou pro učitelství 1. stupně ZŠ. Brno, 2020. ISBN 978-80-210-9863-3. info
  • FRANCOVÁ, Marta a Leni LVOVSKÁ. Texty k základům ELEMENTÁRNÍ GEOMETRIE. 1. vydání. Brno, 2014, 77 s. ISBN 978-80-210-7594-8. info
  • KUPČÁKOVÁ, Marie. Geometrie ve světě dětí i dospělých. Vydání první. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001, 109 stran. ISBN 8070414936. info
Výukové metody
konzultace
Metody hodnocení
projekt, zápočet
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2024, jaro 2026.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/CMS08