SP2224 Podpora a rozvoj zrakových funkcí a smyslového vnímání v raném a předškolním věku

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/2/0. 2 blok pro kombinované studium. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Petra Röderová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Petra Röderová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Absolvována specializace oftalmopedie 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s intervenčními postupy, které je vhodné volit při práci s dětmi se zrakovým postižením raného a předškolního věku. Studentům budou prezentovány postupy užívané v diagnostice funkčního vidění a zejména postupy užívané k rozvoji zrakových funkcí, v reedukaci zraku, v reedukaci poruch binokulárního vidění. Dále budou představena doporučení pro možnosti rozvoje smyslového vnímání a sebeobsluhy u dětí předškolního věku.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- rozumět různým typům a stupňům postižení zraku a jejich vlivu na psychomotorický vývoj a na psychické procesy
- vyvodit postupy pro rozvoj zrakových funkcí u dítěte raného/předškolního věku v závislosti na stupni a typu postižení
- doporučit postupy užívané při reedukaci poruch binokulárního vidění
- doporučit postupy pro rozvoj smyslového vnímání a sebeobslužných činností
Osnova
  • • Vliv těžkého postižení zraku na psychomotorický vývoj a na psychické procesy.
  • • Zraková terapie. Funkční vyšetření zraku.
  • • Vývoj zraku, zrakových funkcí a zrakových dovedností. Možnosti komunikace dítěte s postižením zraku.
  • • Možnosti podpory zrakových funkcí u dítěte raného věku s těžkým postižením zraku.
  • • Možnosti podpory zrakových funkcí u dítěte předškolního věku s těžkým postižením zraku.
  • • Možnosti podpory zrakového vnímání u dětí s kombinovaným postižením.
  • • Reedukace poruch binokulárního vidění. Ortopticko-pleoptická cvičení.
  • • Rozvoj smyslového vnímání u dítěte předškolního věku, podpora rozvoje kompenzačních smyslů. Podpora sebeobslužných činností a autonomie dítěte.
Literatura
    povinná literatura
  • KOCHOVÁ, Klára a Markéta SCHAEFEROVÁ. Dítě s postižením zraku : rozvíjení základních dovedností od raného po školní věk. Vyd. 1. Praha: Portál, 2015, 174 s. ISBN 9788026207825. info
  • MORAVCOVÁ, Dagmar. Zraková terapie slabozrakých : jak efektivně využít slabý zrak. Vyd. 1. V Praze: Triton, 2007, 39 s. ISBN 9788072549498. info
  • MORAVCOVÁ, Dagmar. Zraková terapie slabozrakých a pacientů s nízkým vizem. Vyd. 1. Praha: Triton, 2004, 203 s. ISBN 8072544764. info
    doporučená literatura
  • MOLEMAN, Yolanda, E. G. C. van den BROEK a Ans van EIJDEN. Rosteme hrou : vývoj a podpora hry dětí se zrakovým postižením. Translated by Alžběta Havlínová - Jindřich Jílek. 1. vyd. Praha: Raná péče EDA, 2014, 111 s. ISBN 9788026058625. info
  • FINKOVÁ, Dita. Rozvoj hapticko-taktilního vnímání osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011, 119 s. ISBN 9788024427423. info
  • The Lighthouse handbook on vision impairment and vision rehabilitation. Edited by Barbara Silverstone. Oxford: Oxford University Press, 2000, s. 671-137. ISBN 9780195094893. info
Výukové metody
Prezentace, video, diskuse.
Metody hodnocení
Požadavky k ukončení - úspěšné složení závěrečné zkoušky, seminární práce. Účast min. 70%.
Informace učitele
Informace budou vyučujícím upřesněny na začátku semestru.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2023, jaro 2024.