SP2792 Logopedická a surdopedická intervence v předškolním věku

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/4/0. 4 bloky pro kombinované studium. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kateřina Richterová (přednášející)
Mgr. Martina Havlíčková (cvičící)
Mgr. et Mgr. Petra Kaválková (cvičící)
PhDr. Mgr. Veronika Včelíková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Petra Kaválková
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP2792/Kombi01: Pá 28. 3. 8:00–11:50 učebna 1, Pá 4. 4. 8:00–11:50 učebna 4, So 12. 4. 8:00–11:50 učebna 51, So 26. 4. 8:00–11:50 učebna 4, P. Kaválková, V. Včelíková
SP2792/Prez01: St 14:00–15:50 učebna 52 a každé liché pondělí 15:00–18:50 učebna 54, P. Kaválková, V. Včelíková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Logopedická intervence v předškolním věku:
Cílem předmětu je porozumět a umět vysvětlit proces logopedické intervence u dětí v předškolním věku. Student získá teoretické znalosti o problematice vývoje řeči a jazykových schopností. Osvojí si postupy při stimulaci vývoje řeči a specifika při intervenci u jednotlivých druhů narušené komunikační schopnosti u dětí předškolního věku (narušeného vývoje řeči, poruch artikulace, poruch zvuku řeči a dalších). Získá základní kompetence v oblasti komunikace s klienty a mezioborové spolupráce.

Surdopedická intervence v předškolním věku
Cílem předmětu je porozumět a umět vysvětlit proces logopedické intervence u dětí s postižením sluchu v raném a předškolním věku. Student získá teoretické znalosti o problematice vývoje řeči a jazykových schopností u dětí s postižením sluchu. Osvojí si postupy při stimulaci rozvoje komunikace a specifika při intervenci u dětí v rámci individuální a skupinové práce. Získá základní kompetence v oblasti komunikace s klienty a meziooborové spolupráce.
Výstupy z učení
Logopedická intervence v předškolním věku:
Orientace v problematice vývoje řeči a jazykových schopností; orientace v možnostech mezioborové spolupráce v rámci logopedické intervence u dětí v raném a předškolním věku; schopnost diskutovat problematiku dětí s identifikovatelným a potenciálně identifikovatelným rizikem ve vývoji řeči; přehled o jednotlivých druzích narušené komunikační schopnosti v předškolním věku; aplikace získaných poznatků na praktické případy u dětí s narušenou komunikační schopností.

Surdopedická intervence v předškolním věku:
Orientace v problematice vývoje řeči a jazykových schopností; orientace v možnostech mezioborové spolupráce v rámci logopedické intervence u dětí s postižením sluchu v raném a předškolním věku; schopnost diskutovat problematiku dětí s narušeným vývojem řeči z důvodu přítomnosti sluchové vady; diskutovat význam využití kompenzačních pomůcek při rozvoji řeči u dětí s postižením sluchu; aplikace získaných poznatků na praktické případy u dětí s postižením sluchu.
Osnova
  • Logopedická intervence v předškolním věku:
  • Narušený vývoj řeči – vymezení, klasifikace, dítě se specificky narušeným vývojem řeči. Dítě s opožděním ve vývoji řeči a jazykových schopností – charakteristika, možnosti intervence. Dítě s dyslalií – současné pohledy na problematiku dyslalie, klasifikace dyslalie z fonetického a fonologického hlediska, logopedická intervence. Dítě s poruchou zvuku řeči – huhňavostí, palatolálií. Orofaciální rozštěpy – etiologie, klasifikace. Interdisciplinární péče u dětí s orofaciálními rozštěpy. Dítě s mutismem. (S)elektivní mutismus – vymezení, charakteristika, logopedická intervence.
  • Surdopedická intervence v předškolním věku:
  • Ontogeneze řeči a jazykových schopností u dětí s postižením sluchu. Kategorie dětí s identifikovatelným a potenciálně identifikovatelným rizikem ve vývoji řeči a jazykových schopností. Narušený vývoj řeči – vymezení, klasifikace, dítě se specificky narušeným vývojem řeči. Dítě s opožděním ve vývoji řeči a jazykových schopností – charakteristika, možnosti intervence. Dítě s postižením sluchu – narušení vývoje řeči v kontextu jednotlivých jazykových rovin. Využití zážitkových deníků pro rozvoj komunikace, globální čtení. Vývoj jazykových schopností u dítěte s postižením sluchu ve slyšící x v neslyšící rodině.
Literatura
    povinná literatura
  • JUNGWIRTHOVÁ, Iva. Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 191 stran. ISBN 9788026209447. info
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Koncepce rané logopedické intervence v České republice : teorie, výzkum, terapie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 286 s. ISBN 978-80-210-7561-0. info
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. první. Praha: Grada Publishing, a.s., 2012, 236 s. ISBN 978-80-247-3008-0. info
  • SVOBODOVÁ, Karla. Logopedická péče o děti s kochleárním implantátem. Illustrated by Danuše Plajnerová. 2. vyd. Praha: Septima, 2005, 151 s. ISBN 8072162144. info
  • LEJSKA, Mojmír. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido, 2003, 156 s. ISBN 8073150387. info
Výukové metody
teoretická příprava, praktická výuka, skupinová práce, domácí příprava, diskuse
Metody hodnocení
Logopedická intervence v předškolním věku:
Ústní zkouška. Student zpracuje případovou studii dítěte s narušenou komunikační schopností v rozsahu cca 2-3 strany formátu A4.

Surdopedická intervence v předškolním věku:
Ústní zkouška. Student zpracuje případovou studii dítěte s postižením sluchu v rozsahu cca 2-3 strany formátu A4.
Informace učitele
https://is.muni.cz/auth/el/ped/jaro2025/SP2792/index-KqfBtp.qwarp, https://is.muni.cz/auth/el/ped/jaro2025/SP2792/index.qwarp
Bytešníková, I. (2012) Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada Publishing, a.s.
Bytešníková, I. (2014) Koncepce rané logopedické intervence v České republice. Teorie, výzkum, praxe. Brno: Masarykova univerzita.
Horňáková, K., Kapalková, S., Mikulajová, M. (2009) Jak mluvit s dětmi od narození do tří let. Praha: Portál, s. r. o.
Klenková, J. (2006) Logopedie. Praha: Grada Publishing. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada Publishing, a.s.
HRICOVÁ, Lenka a Lenka DOLEŽALOVÁ. Specifika přístupu k dětem se sluchovým postižením a dětem s hluchoslepotou. In BARTOŇOVÁ, Miroslava a Ilona BYTEŠNÍKOVÁ et al. (2012) Předškolní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita.
DRŠATA, Jakub, Radan HAVLÍK a kolektiv autorů (2016) Foniatrie – Sluch. Havlíčkův Brod: Tobiáš.
JUNGWIRTHOVÁ, Iva (2015) Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Vydání první. Praha: Portál.
LEJSKA, Mojmír (2003) Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido.
LEONHARDT, Annette (2001) Úvod do pedagogiky sluchovo postihnutých. Bratislava: Sapientia.
SVOBODOVÁ, Karla (1997) Logopedická péče o děti s kochleárním implantátem. 1. vyd. Praha: Septima.
Bytešníková, I. (2017). Interdisciplinární přístup v rané logopedické intervenci. Brno: MU. Rozvoj komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku. Brno: MU.
Ciccotti, S. (2008) Rozumíte svému děťátku? Zajímavé psychologické experimenty pro lepší pochopení nejmenších dětí. Praha: Portál.
Hartmann, B., Lange, M. (2008) Mutismus v dětství, mládí a dospělosti. Praha: Triton.
Kittel, A. (1999) Myofunkční terapie. Praha: Grada Publishing.
Love, R. J., Wanda, G. W. (2009) Mozek a řeč: Neurologie nejen pro logopedy. Praha: Portál.
Mikulajová, M., Rafajdusová, I. (1993) Vývinová dysfázia. Špecificky narušený vývin reči. Bratislava.
Neubauer, K. (2011) Artikulace a fonologické rozlišování hlásek. Havlíčkův Brod: Tobiáš.
Ohnesorg, K. (1986) Fonetika pro logopedy. Praha.
Owens, R. E: Language development: An introduction. (2008). Boston: Allyn and Bacon.
Oravkinová, Z. Raná logopedická intervencia u detí s rázštepom pery a podnebia. (2010). Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateĺstvo.
Rossetti, L. M. (2001) Communication intervention. Birth to three. Canada: Singular.
Slančová, D. Štúdie o detskej reči. (2008). Prešov: Filozofická fakulta.
Průcha, J. (2011) Dětská řeč a komunikace. Poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada Publishing
Seidlová Málková G., Smolík, F. (2014) Diagnostika jazykového vývoje. Diagnostická baterie pro posouzení vývoje jazykových znalostí a dovedností dětí předškolního věku. Praha: Grada Publishing, a.s.
Vitásková, K., Peutelschmiedová, A. (2005) Logopedie. Olomouc: Univerzita Palackého.
POTMĚŠIL, Miloň (2003) Čtení k surdopedii. Olomouc: UP.
NOVÁK, Alexej (1994). Foniatrie a pedaudiologie I. Poruchy komunikačního procesu způsobené sluchovými vadami. Praha.
SOURALOVÁ, Eva (2002) Čtení neslyšících. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého.
DVD - Raná komunikace v neslyšící rodině - návodná pomůcka pro slyšící i neslyšící rodiče, jak postupovat při výchově jejich dítěte se sluchovým postižením. DVD obsahuje videoukázky komunikace neslyšících maminek s jejich neslyšícími dětmi, komentáře ukázek, užitečné rady pro výchovu dětí v raném věku, vyprávění maminek o jejich zkušenostech, atd. (www.frpsp.cz)

Navazující předměty: Logopedie a surdopedická intervence ve školním věku
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2026.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SP2792