SZ6069 Alternativní a inovativní pedagogika

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (cvičící)
Mgr. Gabriela Mayerová (cvičící)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (cvičící)
Eliška Doleželová (pomocník)
Mgr. Barbora Lisztwan Honusová (pomocník)
Mgr. et Mgr. Natálie Terčová (pomocník)
Garance
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Olga Bubnová
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SZ6069/01: Po 8:00–9:50 učebna 38, R. Pospíšil
SZ6069/02: St 8:00–9:50 učebna 38, G. Mayerová
SZ6069/03: Čt 8:00–9:50 učebna 36, G. Mayerová
Předpoklady
!NOWANY( SZ6669 Alternative and Innovative Education , SZ6047 Školský a školní management , SZ6647 School Management , SZ6048 Inkluzivní vzdělávání , SZ6648 Inclusive Education )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 45 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 43/45, pouze zareg.: 1/45, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 1/45
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Obsah předmětu slouží k rozšíření a propojení informovanosti o možnostech alternativních postupů ve výchově a vzdělávání.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
- porozumět a vysvětlit problematiku alternativního školství;
- interpretovat informace o tradičních i moderních alternativních školách;
- promyšleně zaujímat stanoviska ke studované problematice;
- racionálně využívat získané poznatky pro svůj vlastní rozvoj;
- vyjadřovat rozhodnutí o situacích, vztahujících se ke sledované disciplíně (na základě nabytých znalostí odvodit i neznámé skutečnosti);
- interpretovat získané vědomosti - aplikovat získané vědomosti a dovednosti v praxi.
Osnova
  • Vybrané rysy alternativních výchovných a vzdělávacích postupů.
  • Waldorfská škola. Montessoriovská škola. Daltonská škola. Freinetovská škola. Jenská škola.
  • Alternativní školy v 70. letech 20. století.
  • Uplatnění alternativních principů a metod v současných vzdělávacích projektech v ČR.
  • Kooperativní škola, inkluzivní škola, otevřená škola. Integrovaná tématická výuka, projektová výuka, Začít spolu, Dokážu to.
  • Angažované učení, škola hrou, individualizované učení. Program Škola podporující zdraví.
Literatura
  • SVOBODOVÁ, J. (ed.). Výběr z reformních i současných edukačních koncepcí (Zdroje inspirace pro učitele). Brno: MSD, 2007. ISBN 978-80-86633-93-0.
Výukové metody
- teoretická příprava formou semináře s důrazem na diskusi problému a samostatným zpracováním seminární práce
- praktická příprava formou náslechů na vybraných školách
Metody hodnocení
- závěrečná rozprava
- seminární práce v rozsahu 3 stránek, kterou student odevzdá v elektronické // tištěné podobě vyučujícímu do dohodnutého termínu
- prezentace zvoleného seminárního úkolu s využitím osnovy vlastními slovy v době trvání max. 15 minut
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2026.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SZ6069