SP4042 Výuka žáků se SVP II – poruchy chování a mentální postižení

Pedagogická fakulta
jaro 2026
Rozsah
0/4/0. 4 bloky pro kombinované studium. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Martin Vrubel, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
SZZ ze speciální pedagogiky
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je rozvinout u studujících kompetentní a informovaný přístup k edukaci žáků/žákyň se specifickými vzdělávacími potřebami souvisejícími s poruchami chování a emocí, s lehkou poruchou vývoje intelektu a poruchami autistického spektra v základní a střední škole (v inkluzivním i speciálním systému škol).
Výstupy z učení
• Studující je kompetentní a má informovaný přístup k výuce žáků/žákyň se SVP v souvilosti s náročným chováním, s poruchou vývoje intelektu a poruchami autistického spektra, • Studující si na základě poznatků o charakteristikách příslušných postižení/znevýhodnění a jejich kontextu v procesech učení bude osvojovat dovednosti a kompetence pro jejich výuku, • Studující bude umět formulovat individuální edukační potřeby těchto žáků/žákyň a využívat speciálně pedagogické strategie výuky k jejich zvládání ve smyslu podpory a posilování kompetencí žáků/žákyň a jejich provázení výchovně vzdělávacími procesy.
Osnova
  • Náročné chování
  • 1. Porucha emocí a chování jako dynamický proces. Rozlišení situace dítěte s problémy v chování a dítěte s poruchami emocí a chování.
  • 2. Etiologické souvislosti vývoj tzv. problémového chování. Rizikové a ochranné faktory relevantní pro rozvoj tzv. problémového chování – teorie resilience. Otázky potřeb dětí s poruchami emocí a chování ve vyučovacím procesu/ve škole/v učení. Problematika strategií zvládání (coping).
  • 3. Práce na úrovni systému třídy, školy (školní řád, pravidla třídy, klima třídy, práce s kolektivem). Řízení třídy a chování ve třídě.
  • 4. Práce na úrovni individuální (kroky při zvládnutí záchvatového chování, kontrakt mezi učitelem a dítěte, komunikace ve třídě, komunikace s rodiči.
  • 5. Včasná identifikace rizikového vývoje chování (způsoby zhodnocení chování) a způsoby intervence.
  • Edukace žáků s lehkou poruchou vývoje intelektu a poruchou autistického spektra
  • 1. Edukační potřeby žáků s lehkou poruchou vývoje intelektu a poruchami autistického spektra, terminologická východiska.
  • 2. Osobnostní specifika žáků s lehkou poruchou vývoje intelektu/ s poruchou autistického spektra ovlivňující edukační proces, specifika poznávacích procesů a variabilita vývojových zvláštností.
  • 3. Didaktické zásady, metody, formy a prostředky v edukaci žáků s lehkou poruchou vývoje intelektu a poruchou autistického spektra.
  • 4. Specifika metodik počátečního čtení a psaní v edukaci žáků s lehkou poruchou vývoje intelektu a poruchou autistického spektra.
  • 5. Strategie učení žáků s lehkou poruchou vývoje intelektu a poruchou autistického spektra v inkluzivním a segregovaném prostředí základní a střední školy.
Literatura
    povinná literatura
  • VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno: Press Muni, 2010, 330 s. pedagogická. ISBN 978-80-210-5159-1. info
  • VALENTA, Milan, Jan MICHALÍK a Martin LEČBYCH. Mentální postižení. 2., přepracované a aktuali. Praha: Grada, 2018, 387 stran. ISBN 9788027103782. URL info
    doporučená literatura
  • VOJTOVÁ, Věra a Karel ČERVENKA. Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování. Educational needs of children at risk and with behavioural disorders. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 193 s. ISBN 978-80-210-6134-7. info
  • BAZALOVÁ, Barbora. Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Vydání první. Praha: Portál, 2014, 183 s. ISBN 978-80-262-0693-4. URL info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Jiří Foltýn. Šesté, rozšířené a př. Praha: Portál, 2013, 562 stran. ISBN 9788026203674. info
  • VÍTKOVÁ, Marie a Miroslava BARTOŇOVÁ. Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu. 3. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 279 s. ISBN 978-80-210-6678-6. info
Výukové metody
Diskuze, práce s odborným textem – studium, analýza, komparace, seminární práce, porfolio
Metody hodnocení
Aktivní účast a zapojení do výuky, seminární práce, zkouška - práce s kazuistickými studiemi
Náhradní absolvování
Vzhledem k~interaktivní a sebezkušenostní povaze předmětu je nutné předem dohodnout případné náhradní absolvování. Předmět lze nahradit ekvivalentním kurzem v~zahraničí. Docházku nelze kompenzovat písemnými úkoly. Lze lze ji nahradit přímou praxí s~klienty*kami a žáky*čkami, a to pouze po předchozí domluvě s~vyučujícími před odjezdem. Studující musí doložit sylabus předmětu ze zahraniční univerzity, potvrzení o~absolvování nebo certifikát. V~případě přímé praxe je třeba předložit prohlášení zprostředkovatele praxe s~popisem vykonávané činnosti.
Informace učitele
https://is.muni.cz/auth/el/ped/jaro2025/SP4042/index-uDztVa.qwarp
Studijní opora
https://is.muni.cz/auth/el/ped/jaro2026/SP4042/index.qwarp
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.