FF:CJLB105 Vícejazyčnost českých zemí z i - Informace o předmětu
CJLB105 Vícejazyčnost českých zemí z interkulturní perspektivy
Filozofická fakultapodzim 2025
- Rozsah
- 2/0/0. 5 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Vlastimil Brom, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jan Budňák, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Michal Fránek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Marie Hanzelková, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Šárka Havlíčková Kysová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Zdeněk Mareček, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Iva Mikulová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jakub Sichálek, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Aleš Urválek, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Zuzana Urválková, Ph.D. (přednášející) - Poskytovatelé Specifické podpory výuky
- Mgr. Marek Lang, Ph.D. (zapisovatel)
- Garance
- doc. Mgr. Zuzana Urválková, Ph.D.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav české literatury – Filozofická fakulta (50,00 %), Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta (50,00 %) - Rozvrh
- Po 14:00–15:40 D51, kromě Po 17. 11. až Ne 23. 11.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 22 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 21/22, pouze zareg.: 0/22, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/22 - Mateřské obory/plány
- předmět má 15 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je poskytnout studentům vhled do vícejazyčného a interkulturně rozmanitého prostředí českých zemí od středověku po polovinu 20. století. Předmět tedy usiluje o kritickou revizi rozšířené představy, že české země byly jevištěm "národních dějin" a "národní literatury" Čechů a všechno ostatní přišlo "zvenčí" a bylo "cizí". V kontrastu vůči tomuto pojetí předmět představí sérii témat, textů a situací, které ilustrují tezi, že kultura a dějiny českých zemí byly daleko spíše místem prolínání různých kulturních okruhů a jazyků. Šlo tedy o typicky středoevropský hybridní region. Přednášky a diskuse nad texty povedou vyučující různých disciplín Filozofické fakulty: germanistiky, bohemistiky, teatrologie, historie.
- Výstupy z učení
- Student bude po ukončení předmětu schopen: - přistupovat kriticky k narativům apelujícím na kulturní nebo jazykovou homogenitu určitého prostoru (např. českých zemí), - všímat si různých podob interkulturality (bytí spolu, vedle sebe, v sobě, proti sobě) a chápat je jako situačně podmíněnou inscenaci kulturní blízkosti resp. vzdálenosti, - uvažovat o modelech kolektivních identit (např. národ) a chápat je jako dobově vytvářené konstrukce, - pracovat s texty a jinými kulturními artefakty z hlediska interkulturality, - vnímat (nejen) střední Evropu ne jako kolbiště národů, ale jako prostor prolínání kultur a jazyků.
- Osnova
- Předběžné pořadí přednášek:
- Jan Budňák (ÚGNN)/ Zuzana Urválková (UČL): Úvod do interkulturality a vícejazyčnosti: české země jako interkulturní a vícejazyčný prostor. Příklady vícejazyčnosti v česko-německém kulturním kontextu (vydavatelský a nakladatelský provoz - příklad nakladatele I. L. Kobera)
- Vlastimil Brom (ÚGNN): Jazyky a etnika středověkých českých zemí pohledem vybraných pramenů – Staročeská kronika tak řečeného Dalimila a její středověké překlady do latiny a němčiny a další kroniky českých zemí
- Jakub Sichálek (UČL): Oráč z Čech Jana ze Šitboře
- Šárka Havlíčková Kysová (KDS): Hudební divadlo Bedřicha Smetany v kontextu wagneriánství
- Jan Budňák (ÚGNN): Němečtí kosmopolité a volnomyšlenkáři první republiky
- Zdeněk Mareček (ÚGNN): Rudolf Tesnohlídek k jazykové situaci v Brně 1908-1828
- Michal Fránek (ÚČL): Sémantika míst a symbolů v české a německé poezii v Brně
- Marie Hanzelková (UČL): Kramářské písně a jejich cesty mezi jazyky a kulturami
- Iva Mikulová (KDS): Středoevropský divadelní režisér Dušan D. Pařízek
- Aleš Urválek (ÚGNN): České a německé sny: mezi Lagardem a Masarykem
- Prezentace projektových výstupů (2 poslední výukové hodiny)
- Literatura
- HROCH, Miroslav. Hledání souvislostí : eseje z komparativních dějin Evropy. Vydání třetí, v Karolinu. Praha: Univerzita Karlova, Nakladatelství Karolinum, 2022, ii, 354. ISBN 9788024651507. URL info
- Kompendium německé literatury českých zemí. Edited by Peter Becher - Steffen Höhne - Jörg Krappmann - Manfred Weinberg, Tr. Vydání první. Praha: Academia, 2022, 650 stran. ISBN 9788076710702. info
- Jak psát transkulturní literární dějiny? Edited by Václav Petrbok - Václav Smyčka - Matouš Turek - Ladislav Futtera. Vydání první. Praha: Ústav pro českou literaturu AV ČR, v.v.i., 2019, 286 stran. ISBN 9788074702686. info
- MACURA, Vladimír. Znamení zrodu a české sny. V tomto uspořádání vydá. Praha: Academia, 2015, 658 stran. ISBN 9788020025067. info
- ŘEPA, Milan. Moravané, Němci, Rakušané : vlasti moravských Němců v 19. století. Praha: Historický ústav, 2014, 261 s. ISBN 9788072862269. info
- ANDERSON, Benedict R. O'G. Představy společenství : úvahy o původu a šíření nacionalismu. Edited by Martin Procházka, Translated by Petr Fantys - Miloslav Uličný. 1. české vyd. Praha: Karolinum, 2008, 274 s. ISBN 9788024614908. info
- ŘEPA, Milan. Moravané nebo Češi? : vývoj českého národního vědomí na Moravě v 19. století. 1. vyd. Brno: Doplněk, 2001, 221 s. ISBN 8072390848. info
- GEERTZ, Clifford. Interpretace kultur : vybrané eseje. Translated by Hana Červinková - Václav Hubinger - Hedvika Humlíčková. Vydání první. Praha: Sociologické nakladatelství, 2000, 565 stran. ISBN 8085850893. info
- KOŘALKA, Jiří. Češi v habsburské říši a v Evropě 1815-1914 : sociálněhistorické souvislosti vytváření novodobého národa a národnostní otázky v českých zemích. Vyd. 1. Praha: Argo, 1996, 354 s. ISBN 8072030221. info
- HROCH, Miroslav. Evropská národní hnutí v 19. století : společenské předpoklady vzniku novodobých národů. Vyd. 1. Praha: Svoboda, 1986, 397 s. info
- Výukové metody
- Výuka bude organizována jako kombinace přednášek a close readingu vybraných krátkých textů (10-15 stran), ideálně ve formě diskuse. Textu budou k dispozici na začátku semestru. E-learningová podpora kurzu bude probíhat přes e-learningové prostředí v ISu.
- Metody hodnocení
- 1. Přítomnost na přednáškách/seminářích je žádoucí.
2. Četba krátkých (10-15 stran) impulzních textů, které se budou v rámci přednášky analyzovat a diskutovat, je žádoucí.
3. Průběžné úkoly: Stručné odpovědi (2 věty) na 4 otázky k 10 přednáškám (z celkového počtu 12 přednášek). Otázky budou k dispozici v e-learningovém kurzu (IS) a tamtéž se budou odevzdávat odpovědi.
4. Závěrečná část ukončení předmětu: Skupinový projekt. Cílem projektu je kreativně přetvořit/adaptovat některý z diskutovaných textů nebo obsahů z přednášek. Adaptace může mít formu textu (např. jako fiktivní rozhovor s autorem, parodie, převedení do jiného žánru, např. sociologické studie nebo znaleckého posudku) nebo převedení do jiného média (např. scénář krátkého filmu, dramatizace, vizuálního média, hry, programu, podcastu...) Projekt bude prezentován v poslední hodině semestru, rozsah by měl být 10-15 minut. Témata projektů prosím předem probrat s garantem předmětu (J. Budňák). - Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2025/CJLB105