CLDS_a37 Education and Didaktics at HS

Faculty of Arts
Spring 2024

The course is not taught in Spring 2024

Extent and Intensity
0/0/0. 5 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Michaela Soleiman pour Hashemi, CSc.
Department of Czech Literature – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Veronika Bromová, Ph.D.
Supplier department: Department of Czech Literature – Faculty of Arts
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Lessons in the seminar are organized in blocks and proceed in form of discussions on the following topics:
1. How to lead a student project, seminar works and final works at university;
2. Preparation of a seminar or workshop for BA and MA students;
3. Work of a student and a teacher with primary and secondary literature;
4. Preparation and principles of planning and realization of a research in literary education.
Learning outcomes
After the completon of the course, the student shall be able:
- to supervise the students' research papers or final theses on university level;
- to design a plan and syllabus of a seminar or workshop for B.A. and M.A. students;
- to prepare an academic work with primary and secondary literature from didactic perspective;
- to apply the basics of planning and realization of research to literary education.
Syllabus
  • - Assignment of students’ works. Techniques of looking for, setting and developing topics. Academic writing.
  • - Preparation of the lesson plan. Preparation of a lesson. Management of a lesson.
  • - Work with literature, catalogue of reading.
  • - Assessment of students’ works. Assessment and reflection of lessons. Self-reflection.
  • - Structure of office hour consultations.
  • - Leading of students’ works. Elaboration of an expert opinion.
Literature
    recommended literature
  • Šanderová, Jadwiga: Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách: několik zásad pro začátečníky. 1. vyd. Praha: Sociol. naklad., 2005. ISBN 80-86429-40-7 .
  • ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK, Martin SEDLÁČEK and Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Jak se učitelé učí: Cestou profesního rozvoje k dialogickému vyučování (How teachers learn: Professional development as a way to dialogic teaching). Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 325 pp. ISBN 978-80-210-8462-9. info
  • Akademická příručka českého jazyka. Edited by Markéta Pravdová - Ivana Svobodová. Vydání 1., Praha 2014, dot. Praha: Academia, 2014, 533 stran. ISBN 9788020023278. info
  • FRANK, Andrea, Stefanie HAACKE and Swantje LAHM. Schlüsselkompetenzen : Schreiben in Studium und Beruf. 2., aktualisierte und erweit. Stuttgart: J.B. Metzler, 2013, xi, 218. ISBN 9783476024770. info
  • FIŠER, Zbyněk, Dagmar DVOŘÁKOVÁ, Jitka CHOLASTOVÁ, Petr KUBĚNSKÝ, Pavla KOPEČNÁ and Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání (Creative writing in literary education as a tool of cognition). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 226 pp. ISBN 978-80-210-6121-7. info
  • KOTRBA, Tomáš and Lubor LACINA. Praktické využití aktivizačních metod ve výuce. Vyd. 1. Brno: Společnost pro odbornou literaturu - Barrister & Principal, 2007, 186 s. ISBN 9788087029121. info
  • KAHN, Norma B. Jak efektivně studovat a pracovat s informacemi. Translated by Hana Kašparovská. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 149 s. ISBN 80-7178-443-5. info
  • ČMEJRKOVÁ, Světla, František DANEŠ and Jindra SVĚTLÁ. Jak napsat odborný text. Vydání první. Praha: Leda, 1999, 255 stran. ISBN 8085927691. info
    not specified
  • Filka, Jaroslav. Metodika tvorby diplomové práce : praktická pomůcka pro studenty vysokých škol. 1. vyd. Brno : Knihař, 2002. 223 s. ISBN 80-86292-05-3.
  • Eliášová, Viera a kol. Na stope slovám. Príručka tvorivého písania pe učiteľov slovenského jazyka a literatúry. Bratislava: ŠPÚ; British Council Slovakia, 2007. ISBN 978-80-89225-35-4
  • ŠESTÁK, Zdeněk. Jak psát a přednášet o vědě. Illustrated by Hana Kymrová. Vyd. 1. Praha: Academia, 1999, 204 s. ISBN 8020007555. info
  • ECO, Umberto and Ivan SEIDL. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc: Votobia, 1997, 271 s. ISBN 80-7198-173-7. info
Teaching methods
Homework.
Assessment methods
project
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: blok.

  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2024/CLDS_a37