FAVp015 Prolínačka hvězdou: Videografický přístup ke star studies

Filozofická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jiří Anger (cvičící)
Garance
Mgr. Šárka Jelínek Gmiterková, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Rozvrh
Pá 29. 4. 16:00–19:40 C34, So 30. 4. 9:00–12:40 C34, 14:00–17:40 03019, So 7. 5. 9:00–12:40 C34
Předpoklady
Nejsou.
Kapacita předmětu je omezena na 20 studentů.
Kurz je ideální si zapsat spolu s předmětem FAVh040 / FAVkh019: Výzkum hvězd, hvězdných systémů a kultury celebrit.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 4/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Cíle předmětu
Co nás na projevech herců, zpěváků či jiných performerů nejvíce fascinuje, provokuje či dohání k šílenství, jsou často prvky, které nelze jednoduše postihnout slovy. Jakkoli se v oblastech star studies či performance studies rozvinuly způsoby, jak detailně analyzovat filmové herectví a hvězdný obraz, při rozebírání efemérnějších výrazových prostředků si donedávna musely vystačit s textovým zprostředkováním. Tzv. videografická kritika – přístup, v němž se film coby předmět zkoumání stává zároveň nástrojem tohoto zkoumání – poskytuje příležitost, jak tyto nuance postihnout. Skrze tvořivou manipulaci s obrazy, zvuky a texty ve stříhacím softwaru nabízí možnosti, jak zpomalit či zaostřit sebenepatrnější gesta, tiky a posunky, porovnávat herecké projevy mezi sebou nebo rozpoznávat širší vzorce performance napříč audiovizuální kulturou. Jak ovšem zajistit, aby videografické zpracování nezůstalo jen u líbivých fanouškovských sestřihů či ilustrací obecně známých motivů? A jakým způsobem lze do videografické analýzy zahrnout nejen filmy samotné, ale i reflexi vlastní divácké/odborné pozice a proměn filmu coby digitálního objektu?

Cílem intenzivního třídenního workshopu bude hledání cest, jak videograficky rozkrývat filmovou performanci a hvězdný obraz a najít při tom rovnováhu mezi tvořivou manipulací audiovizuální matérie a kritickou argumentací. Studenti budou ve dvojicích vytvářet původní videografické formáty (audiovizuální eseje), v nichž budou konfrontovat libovolné, předem vybrané herce/performery a jejich konkrétní projevy (nejen z oblasti filmu a seriálové tvorby, ale například i v konceptuálním umění, videoklipech, televizních talk show či na TikToku) s existující odbornou literaturou. Výsledná videa by měla nabídnout jak neotřelou artikulaci výzkumného problému, která by v čistě textové podobě nebyla možná, tak i sebereflexivní vhled do podmínek, jež formují naše stýkání a potýkání s hvězdami všeho druhu v současném mediálním prostoru.
Výstupy z učení
- Studenti se seznámí s teorií a praxí videografické kritiky a obecněji s proměňující se epistemologií filmové vědy v digitální éře - Studenti se naučí „psát obrazy a zvuky“, kriticky reflektovat audiovizi prostřednictvím manipulace s audiovizuálními objekty samotnými - Studenti si osvojí nástroje, jak videograficky zkoumat hereckou performanci a hvězdný obraz - Studenti budou umět zakomponovat teoretické a metodologické znalosti z odborných textů do audiovizuální řeči
Osnova
  • Pátek 29. 4. – Odpolední blok: přednáška (úvod do videografické kritiky; využití v oblasti star studies)
  • Sobota 30. 4. – Dopolední blok: seminář (diskuse nad texty a videy), odpolední blok: konzultace budoucích výstupů
  • Sobota 6. 5. – Dopolední blok: prezentace audiovizuálních esejí
Literatura
  • Grant, Catherine. „Star Studies in Transition: Notes on Experimental Videographic Approaches to Film Performance“, in The Videographic Essay: Practice and Pedagogy, eds. Christian Keathley – Jason Mittell – Catherine Grant (Scalar, 2019): http://videogr
  • Hewko, Bryn – Aaron Taylor. „Thinking Through Acting: Performative Indices and Philosophical Assertions“, [in]Transition: Journal of Videographic Film and Moving Image Studies 3, č. 4 (2016)
  • Mulvey, Laura. Death 24x a Second: Stillness and the Moving Image (London: Reaktion Books, 2006).
  • Russell, Catherine. „Barbara Stanwyck Rides Again“, [in]Transition: Journal of Videographic Film and Moving Image Studies 8, č. 3 (2020): http://mediacommons.org/intransition/barbara-stanwyck-rides-again
  • Grant, Catherine. „The Audiovisual Essay as Performative Research“, NECSUS European Journal of Media Studies 5, č. 2 (2016): https://necsus-ejms.org/the-audiovisual-essay-as-performative-research/
  • Klevan, Andrew. „Živý význam: Plynulost filmové performance“, Iluminace 30, č. 2 (2018), 33–46.
  • Keathley, Christian – Jason Mittell – Catherine Grant, eds. The Videographic Essay: Practice and Pedagogy (Scalar, 2019): http://videographicessay.org/works/videographic-essay/index.
  • Anger, Jiří. „Cinefilie ve věku algoritmů: Úvod do současné videografické kritiky“, Film a doba 67, č. 4 (2021).
  • Kooijman, Jaap. „Success“, [in]Transition: Journal of Videographic Film and Moving Image Studies 2, č. 4 (2015): http://mediacommons.org/intransition/success
  • GMITERKOVÁ, Šárka. "Zamilovaný netykavka, nezkažený bohatstvím". Oldřich Nový jako filmový herec v letech 1936-1945. Iluminace. Časopis pro teorii, historii a estetiku filmu. Praha: NFA, 2018, roč. 30, č. 2, s. 59-75. ISSN 0862-397X. URL info
Výukové metody
- Teoretická přednáška
- Diskuse nad texty a videy
- Konzultace výstupů
- Skupinová tvorba audiovizuálních esejí
Metody hodnocení
Každá dvoučlenná skupina vytvoří audiovizuální esej (cca 3–5 min) a textovou explikaci (1 NS). Deadline pro odevzdání je 4. května 2022 (23:59).
Informace učitele
Jiří Anger je interním doktorandem v programu Filmová věda na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Zároveň pracuje jako redaktor odborného časopisu Iluminace a kurátor a výzkumník v Národním filmovém archivu. Ve svém teoretickém i praktickém výzkumu se zabývá primárně archivním filmem, found footage a videografickou kritikou.


Jeho texty a videa se objevily v časopisech NECSUS, [in]Transition, The Moving Image, Film-Philosophy, Studies in Eastern European Cinema ad. Je autorem monografie Afekt, výraz, performance: Proměny melodramatického excesu v kinematografii těla (Praha: FF UK, 2018). Momentálně připravuje disertační práci o digitalizovaných filmech Jana Kříženeckého pod vedením Lucie Česálkové a Bernda Herzogenratha a rozvíjí výuku videografické kritiky na FF UK.

Další komentáře
Studijní materiály

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2022/FAVp015