LJIIA05 Course of Latin Syntax and Stylistics I

Faculty of Arts
Autumn 2000
Extent and Intensity
0/2/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
prof. PhDr. Daniela Urbanová, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
prof. PhDr. Antonín Bartoněk, DrSc.
Department of Classical Studies – Faculty of Arts
Contact Person: Jarmila Hudečková
Prerequisites (in Czech)
LJSoZk First State Exam in Latin
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
A contrastive comparison of means of expression in Czech and Latin in the Classic Period; analysis of examples from various types of Latin texts documenting (a) social and functional differentiation in Latin in antiquity and (b) the chronological development of the literary language in antiquity with a view to later periods.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Pádosloví, vybrané syntaktické jevy.
  • 2. Latinská frazeologie, zvláštnosti latiny - kontrastivní srovnání výrazových prostředků v češtině a v latině klas. období.
  • 3. Zvláštnosti básnického jazyka.
Literature
  • NOVOTNÝ, František. Historická mluvnice latinského jazyka. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Československé akademie věd, 1955, 361 s. URL info
  • HRUBÝ, P. and K. HRDINA. Cvičebnice jazyka latinského pro vyšší gymnasia. Praha, 1933. info
  • MENGE, H. Repetitorium der lateinischen Syntax und Stilistik. Wolfenbüttel, 1914. info
  • MAURACH, G. Lateinische Stilübungen. Darmstadt, 1997. info
  • MAURACH, G. Lateinische Dichtersprache. 1995. info
Assessment methods (in Czech)
Podmínkou pro udělení kolokvia je test z lat. frazeologie a překlad českého textu do latiny.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further Comments
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Autumn 1999.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2000/LJIIA05