PHBL1 Logika I

Filozofická fakulta
podzim 2024
Rozsah
1/1/0. kombinovaná forma: 16 hodin/semestr. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
prof. PhDr. BcA. Jiří Raclavský, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. BcA. Jiří Raclavský, Ph.D.
Katedra filozofie – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra filozofie – Filozofická fakulta
Předpoklady
Žádné zvláštní předpoklady.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
(1) Zorientovat se v základních pojmech FORMÁLNÍ LOGIKY a zejména v základech VÝROKOVÉ LOGIKY (klasické a zčásti i neklasické), viz níže Osnovu.
(2) Hlavní část kurzu je vlastně aplikací vybrané části formální/matematické logiky na oblast každodenního racionálního usuzování v přirozeném jazyce.
(3) Část přednášek je orientována teoreticky (např. syntax+sémantika výrokové logiky a její axiomatizace a dedukční systémy, logické paradoxy), část prakticky (např. sestavování ekvivalentů/negací vět/formulí, ověřování úsudků/argumentů, přirozená dedukce).
(4) Kurz podává první část základů pro tyto oblasti filosofie: neklasická/filosofická logika, filosofie jazyka/komputingu/AI/logiky/matematiky/aj., formální epistemologie, formální ontologie, formální etika.
Výstupy z učení
(1) Zorientovat se v základních pojmech formální logiky a zejména v základech (klasické) výrokové logiky, viz níže Osnovu.
(2) Kultivace logického usuzování i kritického myšlení.
(3) Získávání dovedností v oblasti reprezentace znalostí (resp. přirozeného jazyka) a usuzování se znalostmi ve smyslu AI, informatiky, formální sémantiky, analytické filozofie aj.
(4) Procvičování analytického a algoritmického myšlení, na formálních i přirozených textových příkladech.
(5) Získání základních znalostí o logice jakožto vědním oboru a jejích aplikacích.
Osnova
  • (1) Logika jako věda o logickém důsledku.
  • (2) Logické paradoxy.
  • (3) Výroky a pravdivostní funkce.
  • (4) Formální jazyk VL.
  • (5) Logické zákony (tautologie).
  • (6) Ekvivalence a negace.
  • (7) Výrokově-logický důsledek.
  • (8) Neklasické logiky.
  • (9) Axiomatické systémy VL a důkazy.
  • (10) Přirozená dedukce pro VL.
  • (11) Sémantická tabla.
  • (12) Filozofie logiky.
Literatura
    doporučená literatura
  • RACLAVSKÝ, Jiří. Úvod do logiky: klasická výroková logika. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 238 s. ISBN 978-80-210-7790-4. info
  • HURLEY, Patrick J. A concise introduction to logic. 11th ed., international ed. Australia: Wadsworth Cengage Learning, 2012, xxi, 706. ISBN 9781111185893. info
  • DOXIADĪS, Apostolos a Christos Ch. PAPADIMITRIOU. Logicomix. Edited by Annie Di Donna, Illustrated by Alekos Papadatos. 1st U.S. ed. New York: Bloomsbury, 2009, 347 s. ISBN 9781596914520. info
    neurčeno
  • RUSSELL, Stuart J. a Peter NORVIG. Artificial intelligence : a modern approach. Edited by Ming-Wei Chang - Jacob Devlin - Anca Dragan - David Forsyth - Ian Good. Fourth edition, global editi. Harlow: Pearson, 2022, 1166 stran. ISBN 9781292401133. info
  • HAUSMAN, Alan, Frank BOARDMAN a Howard KAHANE. Logic and philosophy : a modern introduction. Thirteenth edition. Indianapolis: Hackett Publishing Company, Inc., 2020, xiii, 447. ISBN 9781624669354. info
  • GORANKO, Valentin. Logic as a tool : a guide to formal logical reasoning. First published. Chichester: Wiley, 2016, xxii, 358. ISBN 9781118880005. info
  • KOLMAN, Vojtěch a Vít PUNČOCHÁŘ. Formy jazyka : úvod do logiky a její filosofie. Vydání první. Praha: Filosofia, 2015, 654 stran. ISBN 9788070074381. info
  • BERGMANN, Merrie, James MOOR a Jack NELSON. The logic book. 6th ed., international ed. New York: McGraw-Hill, 2014, x, 611. ISBN 9781259010606. info
  • CRYAN, Dan, Sharron SHATIL a Bill MAYBLIN. Introducing logic. London: Icon Books Ltd, 2013, 175 stran. ISBN 9781848310124. info
  • RAUTENBERG, Wolfgang. A concise introduction to mathematical logic. Third edition. New York: Springer, 2010, xxi, 319. ISBN 9781441912206. info
  • LEARY, Christopher C. A friendly introduction to mathematical logic. New Jersey: Prentice-Hall, 2000, xiv, 218. ISBN 0130107050. info
  • PRIEST, Graham. Logic : a very short introduction. 1st pub. Oxford: Oxford University Press, 2000, xii, 140. ISBN 9780192893208. info
Výukové metody
Lekce objasňující teorii i praktické řešení problémových úloh. E-learningová podpora kurzu v aktuální verzi Elfu, kde jsou postupně uveřejňovány zejména prezentace a průběžné domácí úkoly formou e-testů. Ke každé lekci se zpravidla pojí:
(1) minikvíz KvIS (prezenčně, nepovinné, bonifikováno);
(2) 1-4 prezentace v PDF (POVINNÉ);
(3) 1-2 domácí úkoly (POVINNÉ);
(4) aktivizační otázky k učivu (prezenčně, nepovinné, bonifikováno);
(5) příležitostná anketa, logická hádanka či diskusní fórum (nepovinné);
(6) doporučené studijní texty (viz seznam v Sylabu v IS, nepovinné);
(7) doporučená rozšiřující videa či jiné materiály na www (nepovinné);
(8) odpovědníky k rozšiřujícím studijním textům (nepovinné, bonifikováno);
(9) videozáznam přenášky dle technických možností (zpravidla MS Teams, team se jménem kurzu; nepovinné).
Metody hodnocení
(1) PODMÍNKA připuštění ke zkoušce: splnění průběžných kontrolních DOMÁCÍCH ÚKOLů (e-testů v Elfu). Ke každé lekci (přednášce) se pojí 1 až 2 domácí úkoly; ty jsou otevřeny hned po konci lekce a uzavírají se v okamžik začátku následující lekce (na vypracování je tedy týden; testy nejsou otevírány zpětně; pro vážně nepocné apod. jsou otevřeny na konci semestru tzv. Extra domácí úkoly). Domácí úkol je úspěšně splněn, pokud je zvládnut na nejméně 80 % (např. zisk 4 bodů z 5 možných). Domácí úkoly jsou splněny, pokud je průběžně úspěšně splněno nejméně 80 % domácích úkolů. Každý domácí úkol lze odevzdat až 3x, započítává se nejlepší výsledek. Každá úloha má 1-5 správných odpovědí, z nichž každá má alikvotní podíl na až 1 bodu, jenž lze získat (např. jsou-li 2 správné odpovědi, každá 1 odpověď je za 50 % bodu); nesprávné odpovědi přináší záporné body (např. každá 1 ze 3 nesprávných přináší -33 % bodu).
(2) ZKOUŠKA (pro koho je povinná) je souhrnným e-testem. Od kvality splnění souhrnného e-testu se odvíjí známka. (Známka A odpovídá jeho správnému zvládnutí na cca 80 %; naopak známka F znamená nedosažení hranice cca 33 %.) Jednotlivé otázky souhrnného e-testu jsou obvykle obměnou otázek z průběžných e-testů.
(3) BONIFIKAČNÍ PROGRAM (nepovinný) ke zlepšení celkové známky ze Zk-testu:
(a) Získání aspoň 7 bodů z kvízů (KvIS), jež jsou na začátku každé lekce (kvíz tvoří motivační tématický příklad k dané lekci);
(b) Získání aspoň 4 bodů za aktivity na hodině (smysluplné odpovědi na otázky k probírané látce, netrivální dotazy k látce);
(c) Získání aspoň 80 % bodů za zodpovídání otázek na průběžně zadávané texty; každý text má 3 otázky po 1 bodu; texty jsou klasikou analytické filozofie, obvykle aplikují logiku.
(Kompenzace výkyvů v počtu studujících: minimální počet bodů za aktivity může být upraven směrem dolů.) Splnění každé jednotlivé z činností (a)-(c) znamená zlepšení o 1 stupeň (tedy např. zlepšení z D na C), souhrnně lze za (a) až (c) získat zlepšení až o 3 stupně. Body za bonifikované činnosti (a)-(c) jsou průběžně evidovány v blocích v IS.
Navazující předměty
Informace učitele
http://www.phil.muni.cz/~raclavsky/logika/
Doporučeno zapsat si zároveň (nepovinný) seminář "PHV241 Logika I: seminář."
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Pro studenty kombinovaného studijního programu je doporučeno zapsat si současně předmět PHV2451 Logika I: otázky a odpovědi.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.