FF:PSA_006 Obecná psycholog.III - Informace o předmětu
PSA_006 Obecná psychologie III (metakognice)
Filozofická fakultapodzim 2002
- Rozsah
- 2/0/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. PhDr. Lubomír Kostroň, M.A., CSc. (přednášející)
doc. PhDr. Mojmír Tyrlík, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Mojmír Tyrlík, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová - Rozvrh
- Čt 16:40–17:25 49, Čt 17:30–18:15 49
- Předpoklady
- PSA_033 Obecná psycholog.II (prožívání
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Politologie (program FSS, B-PL)
- Psychologie (program FF, M-PS) (2)
- Psychologie (program FSS, B-PS)
- Cíle předmětu
- Hlavní tematické zaměření : a) část doc.Kostroně: jak usuzujeme, jak poznáváme nové Brunswikův pravděpodobnostní funkcionalizmus teorie usuzování ve společenském kontextu (social judgment theory, teorie kognitivního kontinua K.R.Hammond) struktura a dynamika problémů (Stewart, Rohrbaugh) úvod do teorie chaosu (Cooksey b) část dr.Tyrlíka: Cílem této části kursu je rozšíření znalostí Ob.ps. I. a II. o mentálních procesech a jejich podílu na ovlivnění jednání. Historie kognitivní psychologie. Základní pojmy KP. Vztah KP k ostatním psychologickým teoretickým systémům. KP a počítačové paradigma. Hlavní směry současné KP. Návaznost KP na ostatní psychologické obory (sociální ps., vývojová ps. psychologie osobnosti). Informační paradigma. Zpracování informací. Kódování informací. Modely zpracování informací. Symbolické procesy. Znak a symbol. Ch. Peirce, F. de Saussure,N. Chomsky. znakové soustavy. Význam. Sémiotika. Prezentace a reprezentace. Pojetí reprezentace v kognitivní psychologii. Percepce v kognitivní psychologii. Rozdíl mezi pojetím J.J. Gibsona a U. Neissera. Mentální reprezentace. Imaginativní a propoziční forma reprezentace. Duální kódování. Episodická a semantická paměť. Mentální model. Pojem. Extenze, intenze. Nominalismus. Pojmotvorné procesy. Abstrakce, generalizace. Vznik pojmu. Řeč, jazyk, myšlení. Piagetova vývojová koncepce. Pojem jako jednotka konceptuálního kódu. Prototyp. Obsahová analýza mentální reprezentace. Význam jako jednotka psychického obsahu. Vědomý a nevědomý obsah. Mentální repreentaceSebepojetí jako mentální reprezentace. Motivační a organizační aspekt self-relevantních obsahů. Kognitivní procesy vrámci procesu jednání. Atribuce kauzality z hlediska EX-IN, ovladatelnosti, globality a trvalosti. Heiderova "naivní psychologie. Teorie osobnostních konstruktů J. Kellyho. Sociálně-kognitivní teorie A. Bandury. Literatura k části doc.Kostroně: Kostroň, Psychologie vytváření úsudků, skripta MU, Brno 1997 D.E.Leary, od aktové psychologie k pravděpodobnostnímu funkcionalizmu (č.1) E.Brnuswik, Historické a věcné vztahy psychologie k jiným disciplinám (č.2) K.R.Hammond, Pravděpodobnostní funkcionalizmus: integrace historie, teorie a psychologické metodologie Egona Brunswika (č.3) K.R.Hammond, Usuzování a rozhodování v úlohách dynamické povahy (č.4) Teorie kognitivního kontinua T.R.Stewart, Postup při analýze usuzování (č.5) J.Rohrbaugh, Úlohy s kognitivním konfliktem a procesy v malých skupinách (č.6) Příručka k programu POLICY (č.7) Literatura k části dr.Tyrlíka: Dějiny XX. století, skripta FF UK. SEDLÁKOVÁ, M. (1992): Příspěvek k analýze pojmu mentální reprezentace v soudobé psychologické teorii. ČsP.4. 289-308. BUDIL, I.T.(1992): Mýtus, jazyk a kulturní antropologie. Praha, Triton. Sedláková, M.: Kognitivní psychologie. In: Hoskovec, J., Sedláková, M., Nakonečný, M.: Psychologie 20. stol IV. Praha, Karolinum 1995. Sternberg, R.J.: Cognitive psychology Švancara, J.: Úvod do kognitivní psychologie. MU Brno
- Osnova
- Hlavní tematické zaměření : a) část doc.Kostroně: jak usuzujeme, jak poznáváme nové Brunswikův pravděpodobnostní funkcionalizmus teorie usuzování ve společenském kontextu (social judgment theory, teorie kognitivního kontinua K.R.Hammond) struktura a dynamika problémů (Stewart, Rohrbaugh) úvod do teorie chaosu (Cooksey b) část dr.Tyrlíka: Cílem této části kursu je rozšíření znalostí Ob.ps. I. a II. o mentálních procesech a jejich podílu na ovlivnění jednání. Historie kognitivní psychologie. Základní pojmy KP. Vztah KP k ostatním psychologickým teoretickým systémům. KP a počítačové paradigma. Hlavní směry současné KP. Návaznost KP na ostatní psychologické obory (sociální ps., vývojová ps. psychologie osobnosti). Informační paradigma. Zpracování informací. Kódování informací. Modely zpracování informací. Symbolické procesy. Znak a symbol. Ch. Peirce, F. de Saussure,N. Chomsky. znakové soustavy. Význam. Sémiotika. Prezentace a reprezentace. Pojetí reprezentace v kognitivní psychologii. Percepce v kognitivní psychologii. Rozdíl mezi pojetím J.J. Gibsona a U. Neissera. Mentální reprezentace. Imaginativní a propoziční forma reprezentace. Duální kódování. Episodická a semantická paměť. Mentální model. Pojem. Extenze, intenze. Nominalismus. Pojmotvorné procesy. Abstrakce, generalizace. Vznik pojmu. Řeč, jazyk, myšlení. Piagetova vývojová koncepce. Pojem jako jednotka konceptuálního kódu. Prototyp. Obsahová analýza mentální reprezentace. Význam jako jednotka psychického obsahu. Vědomý a nevědomý obsah. Mentální repreentaceSebepojetí jako mentální reprezentace. Motivační a organizační aspekt self-relevantních obsahů. Kognitivní procesy vrámci procesu jednání. Atribuce kauzality z hlediska EX-IN, ovladatelnosti, globality a trvalosti. Heiderova "naivní psychologie. Teorie osobnostních konstruktů J. Kellyho. Sociálně-kognitivní teorie A. Bandury. Literatura k části doc.Kostroně: Kostroň, Psychologie vytváření úsudků, skripta MU, Brno 1997 D.E.Leary, od aktové psychologie k pravděpodobnostnímu funkcionalizmu (č.1) E.Brnuswik, Historické a věcné vztahy psychologie k jiným disciplinám (č.2) K.R.Hammond, Pravděpodobnostní funkcionalizmus: integrace historie, teorie a psychologické metodologie Egona Brunswika (č.3) K.R.Hammond, Usuzování a rozhodování v úlohách dynamické povahy (č.4) Teorie kognitivního kontinua T.R.Stewart, Postup při analýze usuzování (č.5) J.Rohrbaugh, Úlohy s kognitivním konfliktem a procesy v malých skupinách (č.6) Příručka k programu POLICY (č.7) Literatura k části dr.Tyrlíka: Dějiny XX. století, skripta FF UK. SEDLÁKOVÁ, M. (1992): Příspěvek k analýze pojmu mentální reprezentace v soudobé psychologické teorii. ČsP.4. 289-308. BUDIL, I.T.(1992): Mýtus, jazyk a kulturní antropologie. Praha, Triton. Sedláková, M.: Kognitivní psychologie. In: Hoskovec, J., Sedláková, M., Nakonečný, M.: Psychologie 20. stol IV. Praha, Karolinum 1995. Sternberg, R.J.: Cognitive psychology Švancara, J.: Úvod do kognitivní psychologie. MU Brno
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2002, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2002/PSA_006