PGSPS42 Care of people with difficulties in communication

Faculty of Arts
Autumn 2004
Extent and Intensity
0/0. Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Vlastimil Čiháček, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Zuzana Žampachová (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Vlastimil Čiháček, Ph.D.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Contact Person: Ivana Klusáková
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
Course objectives (in Czech)
Hlavní náplní semináře je především objasnění termínu "Narušená komunikační schopnost" v širších souvislostech. Její dopad na sociální adaptaci jedince a možnou míru jeho integrace ve společnosti. Budeme se zabývat jednotlivými kategoriemi postižení, které mají nejvýraznější dopad na komunikační schopnost (zrakové postižení, sluchové postižení, mentální retardace, tělesné handicapy, autismus..). Vymezíme pojem symptomatické poruchy řeči a v diskusi se budeme zabývat trendy při jejich nápravě. Součástí kurzu budou i ukázky přímé práce s dětmi kombinovaně postiženými (mentální retardace x tělesné postižení, autismus x mentální retardace).
Literature
  • Kumin, L.:Communication Skills in Children with Down Syndrome - A Guide for Patents. Woodbine House 1994
  • Lechta, V.: Diagnostika narušeném komunikačnej schopnosti. Martin, Osveta 1995.
  • Lechta, V., Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha, Portál 2000.
  • Kábele, F.: Rozvíjení řeči dětí s dětskou mozkovou obrnou. Praha: MPaSV ČSR, 1986
  • Vygotskij, L: Myšlení a řeč. Praha, SPN 1971.
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie I. (Logopaedia issues I.). druhé. Brno: Paido, 2000, 94 pp. ISBN 80-85931-88-5. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Augmentativní a alternativní komunikace (Augmentative and alternative comunication). In Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998, p. 58-62. ISBN 80-85931-51-6. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie. Brno: Paido, 1998, 93 s. ISBN 8085931621. info
  • LANGMEIER, Josef and Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie [Langmeier, 1998]. Vyd. 3., přeprac. a dopl., v. Praha: Grada Publishing, 1998, 343 s. : i. ISBN 80-7169-195-X. info
  • KUBOVÁ, Libuše. Alternativní komunikace, cesta ke vzdělávání těžce zdravotně postižených dětí. Praha: Tech-Market, 1996, 45 s., [17. ISBN 80-902134-1-3. info
Assessment methods (in Czech)
V závěru semináře budou jeho účastníci prozkoušeni písemnou formou.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught only once.
The course is taught: in blocks.
The course is also listed under the following terms Autumn 2003, Autumn 2005, Spring 2006, Autumn 2006, Autumn 2007.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2004, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2004/PGSPS42