PSB_07 Úvod do hudební psychologie

Filozofická fakulta
podzim 2004
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Petra Fiľová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Mojmír Tyrlík, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz seznamuje se základními teoretickými východisky hudební psychologie, s ohledem na aplikační oblast této disciplíny.
Osnova
  • Osnova 1. Základní hudební terminologie. Zvuk. Hudba. Proces slyšení. 2. Kognitivní procesy spojené s vnímáním hudby (vnímání tónové výšky, barvy, intenzity, délky, tónových souzvuků, vnímání vyšších strukturních celků-tónina, melodie, rytmické vzorce, vyšší části hudební formy,úloha paměti a pozornosti při vnímání hudby). 3. Poslech hudby, působení hudby, hudební prožitek (reakce posluchače na hudbu, široká oblast působení hudby, analýza hudebního prožitku). 4. Hudební schopnosti a nadání (pojem hudební schopnost, dědičnost hudebního nadání, hudební vývoj, možnosti učení a rozvoje hudebních schopností, neurofyziologické základy hudebnosti). 5. Aktivní hudební činnost (zákonitosti hudební interpretace z hlediska psychologie, osobnost hudebníka). 6. Hudební tvořivost (skladatelský proces). 7. Aplikovaná hudební psychologie (hudební pedagogika, hudební terapie, hudba v každodenním životě, komerční využití hudby). Literatura Krbaťa, P. (1994). Psychológia hudby nielen pre hudebníkov. Prešov: Matúš. Nazajkinskij, J. V. (1980). O psychologii hudobného vnímania. Bratislava: OPUS. Poledňák, I. (1984). ABC - Stručný slovník hudební psychologie. Praha: Editio Supraphon. Sedlák, F. (1989). Psychologie hudebních schopností a dovedností. Praha: Editio Supraphon, Commenium Musicum. Sedlák, F. (1990). Základy hudební psychologie. Praha: SPN. Critchley, M., Henson, R. A. (eds.) (1977). Music and the Brain: Studies in the Neurology of Music. London (GB): W. Heineman. Deutsch, D. (1999). The Psychology of Music. Second Edition. New York: Academic Press. Hargreaves, D. J., North, A. C. (eds.) (1997). The Social Psychology of Music. Oxford (GB): Oxford University Press. Hodges, D., A. (ed.) (1996). Handbook of Music Psychology. Second Edition. San Antonio (USA): IMR Press. Peretz, I., Zattore, R.J. (2003). The Cognitive Neuroscience of Music. Oxford (GB): Oxford University Press. Revesz, G. (1953). Introduction to the Psychology of Music. London (GB): Longmans, Green & Co. Sloboda, J., A. (1985). The Musical Mind. The Cognitive Psychology of Music. Oxford (GB): Clarendon Press.
Metody hodnocení
Ukončení předmětu předpokládá vypracování referátu na zvolené téma předneseného na semináři a úspěšné vypracování písemného testu na konci semestru.
Informace učitele
Předmět je vyučován každoročně. Předmět si smí zapsat nejvýše 30 studentů.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 1999, jaro 2002, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006.