CJBE04 Závěrečná práce k dosažení učitelské způsobilosti

Filozofická fakulta
podzim 2012
Rozsah
doporučené konzultace. 4 kr. Doporučované ukončení: z. Jiná možná ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Vlastimil Čech, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Michaela Soleiman pour Hashemi, CSc. (přednášející)
Mgr. Lucie Velebová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Kudrnáč, CSc.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Eva Zachová
Dodavatelské pracoviště: Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Předpoklady
Absolvování celého cyklu předmetů tzv. učitelské způsobilosti včetně oborových didaktik a oborové praxe.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Práce v rozsahu asi 20 stran meritorniho textu (bez závěrečných příloh) s tématem zvoleným po konzultaci s vedoucí předmětu, zpravidla psaná formou fiktivního scénaře (učitel-žák, žáci) s cílem efektivnosti a přitažlivosti výuky. Využít lze i výsledků pedagogické praxe, nutno však reálný scénář dále domyslet a upravit z hlediska stanoveného cíle. Text nutno opatřit poznámkovým aparátem a závěrečným seznamem literatury (abecedně řazeným). Cílem práce je: porozumět metodám aktivního vyučování; vysvětlit je na kritické reflexi vybraného učebního textu; vysvětlit je na vlastní ukázce vyučovací hodiny; vytvořit vlastní model aktivní vyučovací hodiny.
Osnova
  • Základní témata práce: 1. Specifika probírání antické literatury; aktivní principy ve vyučování literatuře. 2. Specifika probírání učiva o bibli; přitažlivost literárního vyučování. 3. Specifika probírání světové středověké literatury; otázka samostatného studia. 4. Specifika probírání české středověké literatury; k didaktickému zastoupení tří složek literární vědy v hodinách literatury. 5. Specifika probírání světové renesanční literatury; didaktická interpretace, základní literatura a její úskalí. 6. Specifika probírání literatury českého humanismu; literární exkurze. 7. Specifika probírání světové barokní literatury; regionální moment ve vyučování literatuře. 8. Specifika probírání české barokní literatury; k tzv. výchovám literaturou (zejména citová a estetická výchova). 9. Specifika probírání evropského klasicismu, osvícenství a preromantismu; literární hodina založená na didaktické interakci (text-učitel, text-student-studenti, učitel-student, studenti, student-studenti-učitel). 10. Specifika probírání prvních dvou fází českého národního obrození; vztah literatury a jiných druhů umění. 11. Specifika probírání světové literatury 19. stol.; motivace pro četbu, tzv. kulturní deník. 12. Specifika probírání české literatury 2. pol. 19. stol.; integrita v hodinách literatury. 13. Specifika probírání světové literatury 20. stol.; charakter časopisu Český jazyk a literatura ve vztahu k praxi češtináře. 14. Specifika probírání české literatury 20. stol.; didaktická odborná alternativní literatura a aktuální pedagogické dokumenty o češtině. 15. Tvůrčí aktivity ve výuce literatury 16. Alternativní metody diagnostiky zvládnutí mimočítankové četby 17. Metodika práce s recitátorem 18. Alternativy chronologického hlediska pří výuce literatury 19. Reforma maturitní zkoušky s důrazem na její profilovou část 20. Problematika vytváření rámcových a školních vzdělávacích programů 21. Možnosti testování literárních znalostí a dovedností 22. Kultivace didakticky řízené interpretace uměleckého textu
Literatura
  • KNECHT, Petr, Tomáš JANÍK, Dominik DVOŘÁK, Michaela DVOŘÁKOVÁ, Peter GAVORA, Libuše HRABÍ, Patrícia JELEMENSKÁ, Věra JEŽKOVÁ, Dana HUBELOVÁ, Drahoslava CHÁROVÁ, Dušan KLAPKO, Josef MAŇÁK, Veronika NAJVAROVÁ, Mária NOGOVÁ, Jan PRŮCHA, Zuzana SIKOROVÁ a Jana STARÁ. Učebnice: z pohledu pedagogického výzkumu. 1. vyd. Brno: Paido, 2008, 196 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. Svazek 11. ISBN 978-80-7315-174-4. info
  • POL, Milan, P. GAVORA a M. BUBELÍNIOVÁ. Škola a fenomén změny. 2004. URL info
  • GAVORA, Peter. Žiak a text. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1992. ISBN 8008003332. info
Výukové metody
Teoretická příprava, výuka, psaní.
Metody hodnocení
Písemná práce. Ústní zkouška.
Informace učitele
Závěrečná práce je oponována vedoucí předmětu (posudek student obdrží nejpozději v den konání zkoušky) a obhajována u závěrečné státní zkoušky z tzv. učitelské způsobilosti. Nutná je konzultace u vedoucí předmětu po odevzdání první finální verze textu (tu je možno odeslat i mailem).
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, jaro 2005, podzim 2005, jaro 2006, podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, jaro 2008, podzim 2008, jaro 2009, podzim 2009, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021.