FF:CJBE04 Závěrečná práce učit. zp. - Informace o předmětu
CJBE04 Závěrečná práce k dosažení učitelské způsobilosti
Filozofická fakultajaro 2011
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Vlastimil Čech, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Michaela Soleiman pour Hashemi, CSc. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Jiří Kudrnáč, CSc.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Eva Zachová - Předpoklady
- Absolvování celého cyklu předmetů tzv. učitelské způsobilosti včetně oborových didaktik a oborové praxe.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Český jazyk a literatura (program FF, M-FI) (2)
- Český jazyk a literatura (program FF, M-HS)
- Cíle předmětu
- Práce v rozsahu asi 20 stran meritorniho textu (bez závěrečných příloh) s tématem zvoleným po konzultaci s vedoucí předmětu, zpravidla psaná formou fiktivního scénaře (učitel-žák, žáci) s cílem efektivnosti a přitažlivosti výuky. Využít lze i výsledků pedagogické praxe, nutno však reálný scénář dále domyslet a upravit z hlediska stanoveného cíle. Text nutno opatřit poznámkovým aparátem a závěrečným seznamem literatury (abecedně řazeným). Cílem práce je: porozumět metodám aktivního vyučování; vysvětlit je na kritické reflexi vybraného učebního textu; vysvětlit je na vlastní ukázce vyučovací hodiny; vytvořit vlastní model aktivní vyučovací hodiny.
- Osnova
- Základní témata práce: 1. Specifika probírání antické literatury; aktivní principy ve vyučování literatuře. 2. Specifika probírání učiva o bibli; přitažlivost literárního vyučování. 3. Specifika probírání světové středověké literatury; otázka samostatného studia. 4. Specifika probírání české středověké literatury; k didaktickému zastoupení tří složek literární vědy v hodinách literatury. 5. Specifika probírání světové renesanční literatury; didaktická interpretace, základní literatura a její úskalí. 6. Specifika probírání literatury českého humanismu; literární exkurze. 7. Specifika probírání světové barokní literatury; regionální moment ve vyučování literatuře. 8. Specifika probírání české barokní literatury; k tzv. výchovám literaturou (zejména citová a estetická výchova). 9. Specifika probírání evropského klasicismu, osvícenství a preromantismu; literární hodina založená na didaktické interakci (text-učitel, text-student-studenti, učitel-student, studenti, student-studenti-učitel). 10. Specifika probírání prvních dvou fází českého národního obrození; vztah literatury a jiných druhů umění. 11. Specifika probírání světové literatury 19. stol.; motivace pro četbu, tzv. kulturní deník. 12. Specifika probírání české literatury 2. pol. 19. stol.; integrita v hodinách literatury. 13. Specifika probírání světové literatury 20. stol.; charakter časopisu Český jazyk a literatura ve vztahu k praxi češtináře. 14. Specifika probírání české literatury 20. stol.; didaktická odborná alternativní literatura a aktuální pedagogické dokumenty o češtině. 15. Tvůrčí aktivity ve výuce literatury 16. Alternativní metody diagnostiky zvládnutí mimočítankové četby 17. Metodika práce s recitátorem 18. Alternativy chronologického hlediska pří výuce literatury 19. Reforma maturitní zkoušky s důrazem na její profilovou část 20. Problematika vytváření rámcových a školních vzdělávacích programů 21. Možnosti testování literárních znalostí a dovedností 22. Kultivace didakticky řízené interpretace uměleckého textu
- Výukové metody
- Teoretická příprava, výuka, psaní.
- Metody hodnocení
- Písemná práce. Ústní zkouška.
- Informace učitele
- Závěrečná práce je oponována vedoucí předmětu (posudek student obdrží nejpozději v den konání zkoušky) a obhajována u závěrečné státní zkoušky z tzv. učitelské způsobilosti. Nutná je konzultace u vedoucí předmětu po odevzdání první finální verze textu (tu je možno odeslat i mailem).
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2011/CJBE04