FF:IM100 Interact. Art & Postmodernism - Course Information
IM100 Interactive Art and Postmodern Age
Faculty of ArtsAutumn 2012
- Extent and Intensity
- 2/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. Mgr. Jozef Cseres, PhD. (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Department of Musicology – Faculty of Arts
Contact Person: Bc. Jitka Leflíková
Supplier department: Department of Musicology – Faculty of Arts - Timetable
- Wed 12:30–14:05 N21
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 150 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/150, only registered: 0/150, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/150 - fields of study / plans the course is directly associated with
- there are 7 fields of study the course is directly associated with, display
- Course objectives (in Czech)
- Konceptualizace, virtualizace, interakce, intermedializace a multimedializace jako důležité principy soudobého umění. Dílo otevřené v čase a prostoru a interpretace otevřená v kontextu. Komplementárnost estetické konfigurace znaků díla a jeho mnohovýznamovosti. Sémantická nejednoznačnost a interakce jako poetické principy. Interaktivní umělecká forma bez stabilních center a bodů konvergence a její vliv na esteticko-uměleckou komunikaci. Interaktivní umění jako možný nástroj artikulace plurality postmoderního věku.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Komplementárnost symbolických forem v reflexi světa.
- 2. Filozoficko-estetické východiska uměleckých intermedií a multimedií.
- 3. Konceptualizace umělecké tvorby ve 20. století.
- 4. Virtualizace a derealizace lidské skutečnosti.
- 5. Postmoderní doba a elektronické a mediální světy.
- 6. Komplementárnost estetické konfigurace znaků díla a jeho mnohovýznamovosti.
- 7. Koncept otevřeného uměleckého díla.
- 8. Sémantická nejednoznačnost a interakce jako poetické principy.
- 9. Interaktivní umělecká forma bez stabilních center a bodů konvergence a její vliv na esteticko-uměleckou komunikaci.
- 10. Interaktivní umění jako možný nástroj artikulace plurality postmoderního věku.
- Literature
- Ryan, Mary-Laure: Narrative as Virtual Reality: Immersion and Interactivity in Literature and Electronic Media. Baltimore, 2003.
- Virilio, Paul: Informatická bomba. Červený Kostelec, 2004.
- Ritter, Don: The E Decision. 2010.
- Welsch, Wolfgang: Umelé rajské záhrady? Skúmanie sveta elektronických médií a iných svetov. Bratislava, 1995.
- Rosenboom, David: Collapsing Distinctions: Interacting within Fields of Intelligence on Interstellar Scales and Parallel Musical Models. Santa Clarita, 2003.
- Cseres, Jozef: Hudobné simulakrá. Bratislava, 2001.
- Ostertag, Bob: Creative Life: Music, Politics, People and Machines. Urbana/Chicago, 2009.
- Eco, Umberto: The Open Work. Cambridge/Massachusetts, 1989.
- Collins, Nicolas: Handmade Electronic Music: The Art of Hardware Hacking. New York, 2009.
- Teaching methods (in Czech)
- Přednáška
- Assessment methods (in Czech)
- zkouška+esej
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Autumn 2012, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2012/IM100