MUII61 Muzejní pedagogika I.

Filozofická fakulta
podzim 2014
Rozsah
2/0/0. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Lenka Mrázová (přednášející)
Garance
prof. Mgr. Jiří Macháček, Ph.D.
Oddělení muzeologie – Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Lucie Valášková
Dodavatelské pracoviště: Oddělení muzeologie – Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 10:50–12:25 K33
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz nabízí setkání se základy muzejní pedagogiky a didaktiky; seznamuje s teoretickými východisky této disciplíny i s nejčastěji využívanými přístupy a metodami muzejně pedagogické praxe; z možných forem muzejně pedagogických programů je zaměřen především na tvorbu aktivizujících edukativních programů pro školní skupiny, znalosti v kurzu získané lze využít při přípravě jakéhokoliv typu muzejně pedagogického programu.
Osnova
  • Předmět muzejní pedagogiky a didaktiky, vztah muzejní pedagogiky a muzejní didaktiky, cíle; muzejní pedagog ve vztahu k ostatním pracovníkům muzea, muzejní pedagog ve vztahu k návštěvnickým skupinám; spolupráce muzea a školy; formy a metody práce muzejního pedagoga; základní pravidla pro stavbu aktivizujícího muzejně pedagogického programu; dílčí metody práce vhodné pro jednotlivé části programu; nástin pedagogických směrů a výukových metod dobře využitelných v muzejním prostředí - objektové učení; kritické myšlení, konstruktivismus; galerijní pedagogika, animace, artefiletika; dramatické výchova, zážitková pedagogika a jiné; doplňující muzejně didaktický materiál, pracovní listy.
Literatura
  • Weschenfelder, K., Zacharias, W.: Handbuch Museumspädagogik, Düsseldorf 1992
  • Muzejní pedagogika. Metodologické a didaktické aspekty muzejní edukace,
  • Durbin, G., Morris, S., Wilkinson, S.: Učení z předmětů (manuál učitele). Praha 2001.
  • Jagošová, L., Jůva, V., Mrázová, L.: Muzejní pedagogika. Metodologické a didaktické aspekty muzejní edukace, Brno 2010
  • Petty, G.: Moderní vyučování, Praha 1996
  • Kužel, S.: Interpretace v muzeu aneb Den bez divochů a průvodců, Praha 1999
  • Talboys, G. K.: Museum Educator´s Handbook, Londýn 2000
  • SITNÁ, Dagmar. Metody aktivního vyučování : spolupráce žáků ve skupinách. Vydání první. Praha: Portál, 2009, 150 stran. ISBN 9788073672461. info
  • HORÁČEK, Radek a Jan ZÁLEŠÁK. Aktuální otázky zprostředkování umění. Teorie a praxe galerijní pedagogiky, vizuální kultura a výtvarná výchova. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 190 s. Spisy Pedagogické fakulty MU. ISBN 978-80-210-4371-8. info
  • SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, Jan SLAVÍK a Sylva ELIÁŠOVÁ. Dívej se, tvoř a povídej! : artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 194 s. ISBN 9788073673222. info
  • SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007, 322 s. ISBN 9788024718217. URL info
  • JŮVA, Vladimír. Dětské muzeum : Edukační fenomén pro 21. století. 1. vyd. Brno: Paido, 2004, 270 s. ISBN 80-7315-090-5. info
  • SLAVÍK, J a P WAWROSZ. Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky), II díl. Praha: UK - PedF, 2004. info
  • LOKŠOVÁ, Irena a Jozef LOKŠA. Tvořivé vyučování. Vyd. 1. Praha: Grada, 2003, 208 s. ISBN 8024703742. info
  • MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 s. 148. ISBN 80-7315-039-5. info
  • KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 807178253X. info
  • SLAVÍK, Jan. Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky), I díl. Praha: UK - PedF, 2001. info
  • HORÁČEK, Radek. Galerijní animace a zprostředkování umění. 1. vyd. Brno: CERM, 1998, 142 s. neoznačeno. ISBN 80-7204-084-7. info
  • Learning in the museum. Edited by George E. Hein. New York: Routledge, 1998, xi, 203 p. ISBN 0415097762. info
  • PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině :jak pracovat s kurikulem. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 416 s. ISBN 80-7178-127-4. info
  • FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se :praktický průvodce strategiemi vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 172 s. ISBN 80-7178-120-7. info
  • The educational role of the museum. Edited by Eilean Hooper-Greenhill. London: Routledge, 1994, xiv, 340. ISBN 0415112877. info
  • JŮVA, Vladimír. Vývoj německé muzeopedagogiky. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1994, 159 s. ISBN 8090173721. info
Výukové metody
teoretická příprava, diskuse, ukázkové aktivity, skupinové projekty
Metody hodnocení
základní orientace v oboru a vybraných muzejně didaktických postupech, písemné zpracování a ústní prezentace seminárních úkolů.
Informace učitele
Sborníky: Brána muzea otevřená, Praha 2003 Děti, mládež …a muzea? I., II., III. Brno 1995, 2000, 2004 Muzejní pedagogika dnes, Olomouc 2008 Muzeum a škola, Zlín 2003 - 2009 Internetové zdroje: Artefiletika http://www.artefiletika.cz/ Kritické myšlení http://www.kritickemysleni.cz Škola a muzeum pod jednou střechou – projekt NG v Praze http://www.ngprague.cz/html/skola-muzeum
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2012, podzim 2013, podzim 2016, podzim 2018, podzim 2020, podzim 2022.