FF:DVQ043 Metaphors - Course Information
DVQ043 Metaphors we act by
Faculty of ArtsAutumn 2017
- Extent and Intensity
- 0/4/0. 3 credit(s) (plus 2 for the colloquium). Type of Completion: k (colloquium).
- Teacher(s)
- doc. Mgr. Šárka Havlíčková Kysová, Ph.D. (lecturer)
Svitlana Shurma, M.A., Ph.D. (lecturer)
Mgr. Bc. Iva Mikulová, Ph.D. (alternate examiner) - Guaranteed by
- prof. PhDr. Margita Havlíčková
Department of Theatre Studies – Faculty of Arts
Contact Person: doc. Mgr. Šárka Havlíčková Kysová, Ph.D.
Supplier department: Department of Theatre Studies – Faculty of Arts - Timetable
- Mon 14:10–15:45 G01
- Prerequisites (in Czech)
- Znalost knihy Metafory, kterými žijeme (Lakoff, Johnson).
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 15 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/15, only registered: 0/15, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/15 - fields of study / plans the course is directly associated with
- there are 7 fields of study the course is directly associated with, display
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je prozkoumat možnosti aplikace teorie konceptuální metafory v oblasti teatrologické analýzy.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Základní pojmy kognitivní lingvistiky a poetiky
- 2. Základní pojmy kognitivní lingvistiky a poetiky
- 3. Ikoničnost v jazyce a divadle
- 4. Konceptuální metafora: koncepční domény a projekce
- 5. Typy konceptuální metafory
- 6. Konceptuální metafora v multimodálním prostředí
- 7. Konceptuální metafora v divadelním prostředí: metaforický obraz v jazyce
- 8. Konceptuální metafora v divadelním prostředí: metaforický obraz ve výkonu
- 9. Konceptuální metafora v divadelním prostředí: metaforický obraz v návrhu scény
- 10. Konceptuální metafora v divadelním prostředí: metafora a hudba
- 11. Konceptuální analýza fragmentu divadelní hry
- 12. Projekt: konceptuální analýza úryvku divadelní hry
- 1 Základní pojmy kognitivní lingvistiky a poetiky:
- 1. Historie kognitivní lingvistiky
- 2. Concept a její typy
- 3. Konceptuální system
- Literature
- required literature
- Stockwell, Peter. Cognitive Poetics: An Introduction. London and New York: Routledge, 2002: 75-89.
- Geeraerts, Dirk. Introduction. A rough guide to Cognitive Linguistics. In Cognitive Linguistics: Basic Readings. Berlin and New York: Mouton de Gruyter, 2006: 1-28.
- Margolis, Eric and Stephen Laurence. Concepts: 190-213. Accessed http://www.philosophy.dept.shef.ac.uk/papers/Concept.pdf
- Evans, Vyvyan. Cognitive linguistics. WIREs Cognitive Science. 2012.
- LAKOFF, George. Metafory, kterými žijeme. Edited by Mark Johnson, Translated by Mirek Čejka. 2. vyd. Brno: Host, 2014, 283 s. ISBN 9788074911521. info
- recommended literature
- Lakoff, George and Mark Turner. Metaphors We Live By. Chicago: The University of Chicago Press, 2003: 4-7.
- LAKOFF, George. Metafory, kterými žijeme. Edited by Mark Johnson. Vyd. 1. Brno: Host, 2002, 282 s. ISBN 8072940716. info
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
Information on course enrolment limitations: Předmět je určen především studentům doktorského, případně magisterského studia.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2017/DVQ043