PS_BA004 Úvod do psychologie

Filozofická fakulta
podzim 2017
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Tatiana Malatincová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Daniela Halámková, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Irena Komendová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Rozvrh
Pá 12:30–14:05 zruseno Aula FAVU
Předpoklady
Součástí předmětu (podobně jako celého studia v oboru Psychologie) je studium odborné literatury v anglickém jazyce.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíle předmětu jsou následující:
1. Představit psychologii jako obor, vědu a oblast aplikace, včetně jejich disciplin, interdisciplinárních přesahů a metod;
2. Představit základní povahu psychologických konstruktů a základní témata řešena v rámci různých oblastí psychologie;
3. Uvést studenta do základů kritického a vědeckého myšlení a odborné argumentace;
4. Představit základní typy odborných zdrojů informací a uvést studenta do základů práce s těmito zdroji, včetně vyhledávání a zpracování;
5. Uvést studenta do základů akademického psaní, včetně správného citování zdrojů.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude student:
- znát postavení psychologie v systému věd a její povahu jakožto empirické pravděpodobnostní vědy;
- mít přehled v základních oblastech aplikace a nutných kvalifikačních postupech;
- schopen rozeznat základní charakteristiky kritického vědeckého myšlení od pseudovědeckého myšlení a aplikovat tuto schopnost na uvažování o běžných psychologických otázkách;
- znát základní specifické rysy psychologických konstruktů, teorií, definic a metod;
- orientovat se v základních psychologických oblastech a otázkách, kterými se zabývají;
- znát přínos a podstatu interdisciplinárních zdrojů poznatků, s nimiž psychologie pracuje;
- chápat limitace a neustálou proměnlivost poznatků získaných skrz empirické bádání;
- schopen rozeznávat klíčová témata od proměnlivých přístupů;
- orientovat se v odborné psychologické literatuře, znát typy odborných zdrojů a umět zhruba posoudit jejich kvalitu;
- pracovat s elektronickými databázemi zdrojů a vyhledávat zdroje k tématům;
- správně citovat podle citačního standardu APA;
- schopen napsat jednoduchou rešerši vědecké studie;
- znát základné žánry akademického psaní a požadavky kladené na seminární práce.
Osnova
  • 1. Úvod: Náplň předmětu a podmínky ukončení. Informace ke studiu na VŠ – průběh studia, pravidla, základy akademické etikety.
  • 2. Psychologie jako obor: Postavení v systému věd. Psychologické disciplíny. Obsah bakalářského studia psychologie.
  • 3. Úvod do kritického a vědeckého myšlení: Vědecké versus pseudovědecké uvažování. Stručné dějiny vědeckého myšlení. Deduktivní a induktivní usuzování. Odborný argument a chyby kritického myšlení.
  • 4. Povaha a vývoj psychologických teorií: Paměť a učení. Studium jako rozvoj poznání. Hloubkové učení.
  • 5. Interdisciplinární modely v psychologii: Psychologie a filosofie, biologie, kognitivní věda.
  • 6. Odborné zdroje informací: Typy zdrojů. Elektronické informační zdroje MU. Vyhledávání zdrojů. Citace podle APA. Psaní odborných prací.
  • 7. Psychologie jako pravděpodobnostní věda: Povaha a limitovanost poznatků v psychologii. Pravidla induktivního usuzování. Důležitost statistiky v psychologii. Závislost psychologických konstruktů na metodologii. Typy konstruktů v psychologii.
  • 8. Vývoj a rozmanitost psychologických konstruktů: Osobnost, inteligence, temperament. Psychologie interindividuálních rozdílů. Typy měření v psychologii. Psychodiagnostika osobnosti a schopností.
  • 9. Lidské chování: Chování jako funkce osoby a prostředí. Lidské chování ve srovnání se zvířecími modely a ekonomickými modely racionálního chování. Specifika lidského prožívání. Sociální procesy, vědomí, automatické versus záměrné chování, seberegulace. Sociálně-psychologický experiment. Etika psychologického bádání.
  • 10. Lidský vývoj a duševní zdraví: Důležitost vývojové psychologie. Celoživotní vývoj jedince. Dědičnost versus prostředí. Psychologie a makrosociální jevy. Zkoumání vývojových fenoménů. Duševní zdraví versus psychopatologie. Pojetí normality.
  • 11. Psychologie v praxi: Aplikované disciplíny a profesní oblasti – náplň a kvalifikace.
Literatura
    povinná literatura
  • Publication manual of the American Psychological Association. Sixth edition. Washington, DC: American Psychological Association, 2010, xviii, 272. ISBN 9781433805622. info
    doporučená literatura
  • Ciccarelli, S. K., & White, J. N. (2017). Psychology (5th ed.). Pearson.
  • Coon, D., & Mitterer, J. O. (2012). Psychology: Modules for active learning (13th ed.). Wadsworth Cengage Learning.
  • Gleitman, H., Gross, J., & Reisberg, D. (2011). Psychology (8th ed.). W. W. Norton & Company.
  • Lilienfeld, S. O., Lynn, S. J., Namy, L. L., & Woolf, N. J. (2015). Psychology: From inquiry to understanding.Pearson.
  • Myers, D. G., & DeWall, C. N. (2015). Psychology (11th ed.). Worth Publishers.
  • Slife, B. D., Reber, J. S., & Richardson, F. C. (eds.) (2004). Critical thinking about psychology: Hidden assumptions and plausible alternatives. American Psychological Association.
  • Lilienfeld, S. O., Lynn, S. J., Ruscio, J., & Beyerstein, B. L. (2010). 50 great myths of popular psychology: Shattering widespread misconceptions about human behavior. Wiley-Blackwell.
  • DIENES, Zoltan. Understanding psychology as a science : an introduction to scientific and statistical inference. First published. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2008, ix, 170. ISBN 9780230542303. info
  • Critical thinking in psychology. Edited by Robert J. Sternberg - Diane F. Halpern - Henry L. Roediger. 1st pub. Cambridge: Cambridge University Press, 2007, xii, 340. ISBN 9780521845892. info
  • SINNOTT-ARMSTRONG, Walter a Robert J. FOGELIN. Understanding arguments : an introduction to informal logic. Ninth edition. Stamford: Cengage Learning, 2015, xvi, 510. ISBN 9781285197364. info
  • KAHNEMAN, Daniel. Thinking, fast and slow. 1st ed. New York: Farrar, Straus and Giroux, 2011, 499 s. ISBN 9780374533557. info
  • Ridley, D. (2012). The literature review: A step-by-step guide for students (2nd. ed.). SAGE.
  • MEŠKO, Dušan, Dušan KATUŠČÁK a Ján FINDRA. Akademická příručka. České, upr. vyd. Martin: Osveta, 2006, 481 s. ISBN 8080632197. info
  • ČMEJRKOVÁ, Světla, František DANEŠ a Jindra SVĚTLÁ. Jak napsat odborný text. Vydání první. Praha: Leda, 1999, 255 stran. ISBN 8085927691. info
Výukové metody
Výuka se skládá z přednášek, seminářů a domácích úkolů zaměřených na kritické myšlení a rozvoj akademických kompetencí.
Metody hodnocení
Pro úspěšné absolvování předmětu je nutno splnit dochádzku 80% a vypracovat všechny domácí úkoly včas a v požadované kvalitě. Předmět je ukončený kolokviem.
Informace učitele
https://elf.phil.muni.cz/elf3/course/view.php?id=4725
Průběh, materiály a úkoly k předmětu jsou obsaženy v e-learningovém kursu v ELFu (E-learning FF MU).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2015, podzim 2016, podzim 2018, podzim 2019.