AJ17050 Etnografie severoamerických Indiánů

Filozofická fakulta
podzim 2018
Rozsah
0/2/0. 2 kr. (plus 2 za zk). Ukončení: zk.
Vyučující
Jeffrey Alan Vanderziel, B.A. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jana Chamonikolasová, Ph.D.
Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Tomáš Hanzálek
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 14:00–15:40 B2.23
Předpoklady
( AJ09999 Postupová zkouška || AJ01002 Anglický jazyk II ) && AJ07002 Úvod do studia kultury USA II
Kurz nabízí přehled historie, kultury, způsobu života, sociální organizace a světových názorů původních obyvatel Kanady a Spojených států. Vychází přitom z geografického hlediska a zkoumá, jak se kultury původních obyvatel přizpůsobovaly podmínkám každé z devíti zeměpisných oblastí, do nichž je Severní Amerika pro tento kurz rozdělena. Pro každou z těchto oblastí bude výběr textů zaměřených na jednu skupinu sloužit jako model pro ostatní skupiny z téže oblasti. Kurz bude doprovázen rozsáhlou četbou, která bude zahrnovat jak texty etnografické, etno-historické a historické, tak i tradiční folkórní tvorbu původních obyvetal Ameriky. Kromě toho budou užívány také materiály na video nahrávkách.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 75 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/75, pouze zareg.: 0/75, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/75
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Upon completion of the course, the student will be able to identify the major cultural traditions of the aboriginal inhabitants of North America. They will be be able to explain the relationship between the environment of specific regions and the cultural manifestations associated with that region. They will be able to recognize material culture associated with specific regions and explain the relationship between material and non-material culture in pre-Columbian North America.
Výstupy z učení
Upon completion of the course, the student will be able to identify the major cultural traditions of the aboriginal inhabitants of North America. They will be be able to explain the relationship between the environment of specific regions and the cultural manifestations associated with that region. They will be able to recognize material culture associated with specific regions and explain the relationship between material and non-material culture in pre-Columbian North America.
Osnova
  • Week 1: Course Introduction; Introduction to Anthropological Principles: Social and Political Structures, Technology, Languages, Archaeological Principles
  • Week 2: The Arrival of People in the Americas: the Paleo-Indian and Archaic Periods
  • Week 3: Arctic (Part I)
  • Week 4: Arctic (Part II), Sub-Arctic
  • Week 5: Eastern Woodlands: Northeast
  • Week 6: Eastern Woodlands: Southeast and Mississippi River Valley
  • Week 7: Great Plains
  • Week 8: Southwest (Part I)
  • Week 9: Southwest (Part II)
  • Week 10: California (Part I)
  • Week 11: California (Part II), Great Basin
  • Week 12: Northwest Coast (Part I)
  • Week 13: Northwest Coast (Part II)
Literatura
    povinná literatura
  • Ballatine, Betty and Ian. 1993. The Native Americans: an illustrated history, Atlanta: Turner Publishing Co.
  • Chance, Norman A. n.d. Iñupiat of Arctic Alaska http://arcticcircle.uconn.edu/CulturalViability/Inupiat/.
  • Cushing, Frank Hamilton 1979. Zuñi. Selected Writings of Frank Hamilton Cushing (Edited by Jesse Green). Lincoln: University of Nebraska Press.
  • Downs, James F. 1966 The Two Worlds of the Washo. An Indian Tribe of California. New York: Holt, Rinehart and Winston.
  • Heizer, Robert F. and Albert B. Elsasser 1980. The Natural World of the California Indians. Berkeley: University of California Press.
  • Hoebel, E. Adamson 1978. The Cheyennes. Indians of the Great Plains. New York: Holt, Rinehart and Winston.
  • Hudson, Charles 1976. The Southeastern Indians. Knoxville: University of Tennessee Press.
  • Leacock, Eleanor 1986. “The Montagnais-Naskapi of the Labrador Peninsula” in Native Peoples: The Canadian Experience, pp. 156-177. Edited by R. Bruce Morrison and C. Roderick Wilson. Toronto: Oxford University Press.
  • Parsons, Elsie Clews. 1921. “Hopi Mothers and Children” in Man, Volume 21 (July 1921), pp. 98-104
  • Rohner, Ronald P. and Evelyn C. 1970. The Kwakiutl. Indians of British Columbia, New York: Holt, Rinehart and Winston.
  • Trigger, Bruce G. 1969. The Huron. Farmers of the North. New York: Holt, Rinehart and Winston.
    neurčeno
  • Forde, C. Daryll. 1931. “Hopi Agriculture and Land Ownership” in The Journal of the Royal Anthropological Institute of Great Britain and Ireland, Vol. 61 (Jul., 1931), pp. 357-405
Výukové metody
A 1.5 hour seminar per week
Metody hodnocení
Assessment: 10%: Class participation and attendance 10%: Pop Quizzes 80%: Written exam For all students taking this course there in-class written exam, based on both material presented in seminar and the readings, which is given during the exam period in January. The details of the exam will be announced during the semester.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
http://elf.phil.muni.cz/elf/course/view.php?id=581
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1999, podzim 2000, jaro 2001, podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2019, podzim 2020.