UZHIA03Im Pedagogická praxe v rámci didaktiky dějepisu I

Filozofická fakulta
podzim 2020
Rozsah
0/70/50. Souvislá praxe 70 hodin blokově ve škole; příprava studenta. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. Mgr. Lukáš Fasora, Ph.D. (cvičící)
Mgr. et Mgr. Václav Kaška, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Dorota Egerlová (pomocník)
Mgr. Jana Fantová (pomocník)
Garance
prof. Mgr. Lukáš Fasora, Ph.D.
Historický ústav – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Historický ústav – Filozofická fakulta
Předpoklady
UZHIA01I Didaktika dějepisu I
Studenti si tento předmět zapisují ve 2. semestru studia, souběžně si zapisují předměty pedagogiky, psychologie a obecné didaktiky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Simulace vybraných situací, s nimiž se studenti setkají v učitelské praxi. Využití teoretických znalostí a dovedností získaných z předmětu Didaktika dějepisu ad. Osvojení profesních kompetencí pro každodenní práci učitele, uvědomování si vlastních profesních potřeb a nácvik plánování, realizace a evaluace výuky.
Výstupy z učení
Absolventi budou mít kompetence, s nimiž mohou vstoupit do školské reality: Sociální a komunikační kompetence – pedagogická komunikace se žáky/studenty, komunikace s rodiči, s kolegy, s dalšími vnějšími subjekty; schopnost dovést žáky/studenty k tomu, aby o probírané látce diskutovali (čím více žáci/studenti hovoří a argumentují, tím více se naučí); vést žáky/studenty ke kritickému a kreativnímu myšlení a odpovědnému chování k sobě, komunitě a společnosti; Pedagogicko-psychologické kompetence – řízení pedagogického procesu ve třídě, motivace a individuální potřeby žáků, participace na chodu školy, výchovné působení, řešení specifických situací spojených s výukou a žáky/studenty; práce s chybou a neúspěchem Diagnostické a speciálně pedagogické znalosti a kompetence – rozpoznávání individuálních zvláštností žáků/studentů, realizace individuálního a diferencovaného přístupu k žákům/studentům, uplatňování metodických postupů pro řešení nestandardních situací ve výuce i mimo ni; student je schopen pojmenovat silné a slabé stránky svého profesního výkonu a navrhovat osobní rozvojové cíle; Didaktické a oborově didaktické kompetence – zprostředkování poznatků oboru historie žákům/studentům v souladu se vzdělávacím programem dané školy; schopnost plánovat výuku (vytvoření komplexního návrhu vzdělávacího obsahu pro zadaný tematický blok, plán vyučovací hodiny); formulovat cíle výuky a k nim nalézat vhodné metody a prostředky; realizovat a evaluovat vlastní výuku na standardní úrovni, kterou stanovují současné kurikulární dokumenty; reflektovat zkušenosti z mikrovyučování v semináři; schopnost reflektovat a zavádět inovativní přístupy k historickému vzdělávání v souladu s vývojem didaktiky dějepisu ve 21. století, demokratizací historické a vizuální kultury a proměnou kvality, dostupnosti a uchovávání informací
Osnova
  • 1. Vytvoření komplexního návrhu vzdělávacího obsahu pro zadaný tematický blok z českých dějin. 2. Reflexe kolektivní paměti vázané na téma, definice etických aspektů tématu. 3. Identifikace kontroverzních interpretačních aspektů tématu, nácvik jejich zvládání. 4. Pedagogicky a didakticky obtížné situace a jejich zvládání. 5. Diskuse v rámci seminární skupiny o alternativních přístupech k interpretaci tématu a k didakticky a pedagogicky obtížným situacím.
Literatura
    povinná literatura
  • Rámcové vzdělávací programy MŠMT
  • STRADLING, Robert. Jak učit evropské dějiny 20. století. Praha, MŠMT 2014.
  • LABISCHOVÁ, Denisa a Blažena GRACOVÁ. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta, 2008, 276 s. ISBN 9788073685843. info
  • JULÍNEK, Stanislav. Základy oborové didaktiky dějepisu. 1. dotisk 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-3495-2. info
    doporučená literatura
  • Dejepis21.cz Dějepis v 21. století (vzdělávací portál; online). Dostupné z: http://www.dejepis21.cz/.
  • STRADLING, Robert. Multiperspektivita ve vyučování dějepisu: příručka pro učitele. Praha, MŠMT 2004.
  • ČINÁTL, Kamil a Jaroslav PINKAS. Dějiny ve filmu : film ve výuce dějepisu. Vyd. 1. Praha: Ústav pro studium totalitních režimů, 2014, 248 s. ISBN 9788087912119. info
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 4., aktualizované a doplně. Praha: Portál, 2009, 481 stran. ISBN 9788073675035. info
  • MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 s. 148. ISBN 80-7315-039-5. info
  • Metodické inspirace : dějepis ve škole : ze zkušeností učitelů základních a středních škol. Praha: Asociace učitelů dějepisu ČR, 1998, 156 s. info
  • PRŮCHA, Jan. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média : příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1998, 148 s. ISBN 8085931494. info
  • BENEŠ, Zdeněk. Historický text a historická kultura. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1995, 224 s. ISBN 8071841269. info
  • Úvod do teorie a praxe výuky dějepisu. Edited by Stanislav Julínek. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1995, 155 s. ISBN 8021012250. info
  • MAŇÁK, Josef. Nárys didaktiky [Maňák, 1993]. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1993, 111 s. ISBN 80-210-0210-731. info
  • ČAPEK, Vratislav. Didaktika dějepisu. 1. vyd. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1985, 271 s. URL info
Výukové metody
Ve výuce bude kladen důraz na formy aktivního a otevřeného učení. Výuka simulující reálné prostředí realizována formou studentského mikrovyučování. Student nebo dvojice studentů (tandemová výuka) připraví jednu vyučovací hodinu. Z této přípravy pak v semináři realizují cca 15 až 20 minut výuky a následně proběhne reflexe a kolegiální zpětná vazba. Mikrovyučování bude zachyceno na videokameru a bude je možno využít jako podklad k videoreflexi výuky.
Metody hodnocení
Zvýšený důraz na poskytování zpětné vazby již v průběhu výuky (pravidelná kontrola a vyhodnocení domácí přípravy studentů, hodnocení simulací výuky, diskuse v seminářích apod.). Ukončení předmětu vyžaduje kombinaci docházky a mikrovyučování s hodnocením vázaným na dosažení určeného počtu bodů.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023.