CJJ30 Výuka češtiny jako druhého/cizího jazyka pro děti a mládež II

Filozofická fakulta
podzim 2021
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Linda Krahula Doleží, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Linda Krahula Doleží, Ph.D.
Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jaroslava Vybíralová
Dodavatelské pracoviště: Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Předpoklady
CJBB181 Zákl. výuky čj pro děti && CJBB178 Čj jako druhý/cizí jazyk
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Předmět je určen studentům, kteří již absolvovali kurz Základy výuky češtiny jako druhého/cizího jazyka pro děti a mládež I (CJBB181), z jehož teoretického základu bude výuka vycházet. Cílem je prohloubení získaných teoretických poznatků a jejich obohacení vhledem do praxe. Jádrem kurzu bude kombinace náslechů výuky češtiny pro cizince s následným rozborem zhlédnutých lekcí. Náslechy budou probíhat v hodinách češtiny jako druhého/cizího jazyka u vybraných partnerů pod vedením zkušených vyučujících. V semináři se také naučíme, jakým způsobem pracovat se sebehodnocením a se zpětnou vazbou - jak ji umět dávat a zároveň i přijímat.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- lépe vnímat výukový proces;
- plánovat a analyzovat výukové jednotky;
- pracovat s výukovými materiály a postupy;
- dávat a dostávat zpětnou vazbu.
Osnova
  • 1. Úvod – organizace náslechů.
  • 2. Náslech 1.
  • 3. Rozbor náslechu 1.
  • 4. Náslech 2.
  • 5. Rozbor náslechu 2.
  • 6. Náslech 3.
  • 7. Rozbor náslechu 3.
  • 8. Náslech 4.
  • 9. Rozbor náslechu 4.
  • 10. Zpětná vazba.
  • 11. Sebehodnocení.
  • 12. Závěr.
Literatura
  • Doleží, L. (ed.)(2016): Začínáme učit češtinu pro náctileté cizince. Příručka pro lektorky a lektory. AUČCJ, Praha.
  • Doleží, L. (ed.)(2015): Začínáme učit češtinu pro děti-cizince (předškolní věk). Příručka pro lektorky a lektory. AUČCJ, Praha.
  • Doleží, L. (ed.)(2014): Začínáme učit češtinu pro děti-cizince (mladší školní věk). Příručka pro lektorky a lektory. AUČCJ, Praha.
  • Doleží, L. (2017): Hrajeme si s říkankami. NIDV, Praha.
  • Kmentová, M. (2017): Metodický materiál pro výuku dětí s odlišným mateřským jazykem v MŠ. NIDV, Praha.
Výukové metody
Výuka, pozorování, diskuze, zpětná vazba.
Metody hodnocení
Aktivní účast během diskuze, seminární práce.
Další komentáře
Studijní materiály
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.