SPVUEVDid1 Didaktika estetické výchovy 1

Filozofická fakulta
podzim 2024

Předmět se v období podzim 2024 nevypisuje.

Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Kateřina Radoš Minaříková (přednášející)
prof. PhDr. Lubomír Spurný, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Kristýna Rendlová (pomocník)
Garance
Mgr. Jan Špaček
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Alena Albíniová
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
kromě Po 18. 11. až Ne 24. 11.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seznámení s obsahy, cíli a metodami estetické výchovy. Aplikace poznatků v modelové lekci estetické výchovy i v konkrétních výchovně-vzdělávacích situacích.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování kurzu schopen:
1.) orientovat se v různých pojetích a východiscích estetické výchovy
2.) poučeně přemýšlet a diskutovat o cílech, obsazích, metodách, formách a hodnocení na poli estetické výchovy
3.) zaujmout poučený postoj k aktuálním otázkám estetické výchovy a výuce estetické výchovy v praxi
4.) informovat o formách realizace estetické výchovy v české republice (RVP, ZUŠ, volnočasová zařízení, DVPP, galerijní a muzejní aktivity...)
5.) rozlišovat mezi estetickovýchovnými aktivitami a jiným výchovným (popřípadě terapeutickým) působením
6.) aplikovat teoretické poznatky a informace získané v rámci výuky v konkrétních výchovně-vzdělávacích situacích
7.) uplatnit digitální prostředky podporující efektivitu výuky daného předmětu
8.) uplatnit technologie ve výuce tak, aby sloužily jako prostředek učení žáků a rozvoje jejich IT kompetencí.
Osnova
  • Pojem estetické výchovy: možná pojetí a vývoj v čase
  • Jednotlivá pojetí kurikula, odlišné přístupy k výuce ESV
  • Práce s pedagogickými cíli v estetické výchově
  • Výukové metody v estetické výchově, digitální prostředky ve vzdálené i kontaktní výuce, rozvoj IT kompetencí žáků
  • Rozvoj tvořivosti a tvůrčí činnost v estetické výchově
  • Otázka hodnocení v estetické výchově
  • Formy estetické výchovy (RVP, ZUŠ, volnočasová zařízení, galerijní a muzejní aktivity...)
  • Aktuální tendence v estetické výchově (multikulturalita, ICT, gender, vizuální gramotnost, etc.)
  • Tvorba obsahů estetické výchovy: teoretická východiska a problémy praxe
Literatura
  • BRÜCKNEROVÁ, Karla. Skici ze současné estetické výchovy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 192 s. ISBN 978-80-210-5616-9. info
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 4., aktualizované a doplně. Praha: Portál, 2009, 481 stran. ISBN 9788073675035. info
  • VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 352 s. ISBN 9788024718651. URL info
  • HORÁČEK, Radek a Jan ZÁLEŠÁK. Aktuální otázky zprostředkování umění. Teorie a praxe galerijní pedagogiky, vizuální kultura a výtvarná výchova. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 190 s. Spisy Pedagogické fakulty MU. ISBN 978-80-210-4371-8. info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 3. Praha: Portál, 2004, 380 s. ISBN 807178978X. info
  • BERAN, Vít. Učím s radostí :zkušenosti, lekce, projekty. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom, 2003, 237 s. ISBN 80-86106-09-8. info
  • FIŠER, Zbyněk. Tvůrčí psaní: malá učebnice technik tvůrčího psaní. 1. vyd. Brno: Paido. Edice pedagogické literatury., 2002, 164 s. ISBN 80-85931-99-0. info
  • SLAVÍK, Jan. Hodnocení v současné škole :východiska a nové metody pro praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 190 s. ISBN 80-7178-262-9. info
  • ZHOŘ, Igor. Výtvarná výchova v projektech. 2. vyd. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 1997, 87 s. ISBN 8085808498. info
Výukové metody
Teoretická příprava
Metody hodnocení
Písemná zkouška, v případě restriktivních opatření a distanční výuky bude ukončení formou eseje plus komixu na vybrané téma, podrobnosti budou zveřejněny ve studijních materiálech
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2023.