PG51B102 Didactics of adult education

Faculty of Arts
Spring 2005
Extent and Intensity
1/1/0. Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. (lecturer), prof. PhDr. Milada Rabušicová, Dr. (deputy)
Guaranteed by
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Contact Person: Ivana Klusáková
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives
Students will achieve knowledge of basements of andragogy and of principles of adults learning generally. They will understand specifics of using teaching methods in the process of adult education. Factors influencing effectiveness of learning process will be discussed and also methods and forms of adult learning. Special attention will be focused on the personality and techniques of lecturers work.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Andragogická didaktika jako obor, charakteristika. 2. Vzdělávání dospělých v současnosti, kontext problematiky. 3. Andragogická didaktika, efektivita metod a forem vzdělávání dospělých 4. Otevřené a distanční vzdělávání a jejich specifika. 5. Styly učení u dospělých, motivace k učení a bariéry k učení. Individuální vedení účastníka (přístupy). 6. Transfer naučeného do životních a pracovních situací. Učení se v praxi, reflektivní praxe. 7. Výstavba vzdělávacího kurzu, modulu, lekce. Struktura, cíle, procesy. 8. Vliv účastníka a klienta na obsahy a procesy vzdělávání dospělých (analýza vzdělávacích potřeb, zjištění očekávání, evaluace a vyhodnocení úspěšnosti vzdělávací akce). 9. Systémy podnikového vzdělávání.
Literature
  • PALÁN, Zdeněk. Lidské zdroje : výkladový slovník : výchova, vzdělávání, péče, řízení. Vyd. 1. Praha: Academia. 280 s. ISBN 8020009507. 2002. info
  • ROGERS, Jennifer. Adults learning. 4th ed. Buckingham: Open University Press. 225 s. ISBN 0-335-20677-8. 2001. info
  • BELZ, Horst and Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení :východiska, metody, cvičení a hry. Vyd. 1. Praha: Portál. 375 s. ISBN 80-7178-479-6. 2001. info
  • JAROŠOVÁ, Eva. Trénink sociálních a manažerských dovedností :metodický průvodce. Praha: Management Press. 221 s. ISBN 80-7261-048-1. 2001. info
  • PLAMÍNEK, Jiří. Synergický management : vedení, spolupráce a konflikty lidí ve firmách a týmech. Vyd. 1. Praha: Argo. 328 s. ISBN 8072032585. 2000. info
  • MUŽÍK, Jaroslav. Profesní vzdělávání dospělých. Vyd. 1. Praha: CODEX Bohemia. 200 s. ISBN 80-85963-93-0. 1999. info
  • MUŽÍK, Jaroslav. Andragogická didaktika. Vyd. 1. Praha: CODEX Bohemia. 271 s. ISBN 80-85963-52-3. 1998. info
  • BELCOURT, Monica and Phillip Charles WRIGHT. Vzdělávání pracovníků a řízení pracovního výkonu. Vyd. 1. Praha: Grada. 243 s. ISBN 8071694592. 1998. info
  • SILBERMAN, Mel and Karen LAWSONOVÁ. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování : osvědčené způsoby efektivního vyučování. 1. vyd. Praha: Portál. 311 s. ISBN 80-7178-124-X. 1997. info
  • LEIRMAN, Walter. Čtyři kultury ve vzdělávání : expert, inženýr, prorok, komunikátor. Edited by Jiří Vymazal. 1. vyd. Praha: Karolinum. 157 s. ISBN 8071841684. 1996. info
  • PRŮCHA, Jan. Pedagogická evaluace : hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Vyd. 1. V Brně: Masarykova univerzita. 166 s. ISBN 8021013338. 1996. info
  • Vzdělávání a rozvoj manažerů. Edited by Joseph Prokopenko - Milan Kubr, Translated by Stanislav Jurnečka - St. Vyd. 1. Praha: Grada. 631 s. ISBN 8071692506. 1996. info
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
Teacher's information
http://www.phil.muni.cz/~novotny/
The course is also listed under the following terms Spring 2006, Spring 2007, Spring 2008, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018, Spring 2019, Spring 2020.
  • Enrolment Statistics (Spring 2005, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2005/PG51B102