FF:PGJ51B102 Didactics of adult education - Course Information
PGJ51B102 Didactics of adult education
Faculty of ArtsSpring 2006
- Extent and Intensity
- 1/1/0. Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. (lecturer), prof. PhDr. Milada Rabušicová, Dr. (deputy)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Contact Person: Ivana Klusáková - Course Enrolment Limitations
- The course is offered to students of any study field.
- Course objectives
- Students will achieve knowledge of basements of andragogy and of principles of adults learning generally. They will understand specifics of using teaching methods in the process of adult education. Factors influencing effectiveness of learning process will be discussed and also methods and forms of adult learning. Special attention will be focused on the personality and techniques of lecturers work.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Andragogická didaktika jako obor, charakteristika. 2. Vzdělávání dospělých v současnosti, kontext problematiky. 3. Andragogická didaktika, efektivita metod a forem vzdělávání dospělých 4. Otevřené a distanční vzdělávání a jejich specifika. 5. Styly učení u dospělých, motivace k učení a bariéry k učení. Individuální vedení účastníka (přístupy). 6. Transfer naučeného do životních a pracovních situací. Učení se v praxi, reflektivní praxe. 7. Výstavba vzdělávacího kurzu, modulu, lekce. Struktura, cíle, procesy. 8. Vliv účastníka a klienta na obsahy a procesy vzdělávání dospělých (analýza vzdělávacích potřeb, zjištění očekávání, evaluace a vyhodnocení úspěšnosti vzdělávací akce). 9. Systémy podnikového vzdělávání.
- Literature
- PALÁN, Zdeněk. Lidské zdroje : výkladový slovník : výchova, vzdělávání, péče, řízení. Vyd. 1. Praha: Academia, 2002, 280 s. ISBN 8020009507. info
- ROGERS, Jennifer. Adults learning. 4th ed. Buckingham: Open University Press, 2001, 225 s. ISBN 0-335-20677-8. info
- BELZ, Horst and Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení :východiska, metody, cvičení a hry. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 375 s. ISBN 80-7178-479-6. info
- JAROŠOVÁ, Eva. Trénink sociálních a manažerských dovedností :metodický průvodce. Praha: Management Press, 2001, 221 s. ISBN 80-7261-048-1. info
- PLAMÍNEK, Jiří. Synergický management : vedení, spolupráce a konflikty lidí ve firmách a týmech. Vyd. 1. Praha: Argo, 2000, 328 s. ISBN 8072032585. info
- MUŽÍK, Jaroslav. Profesní vzdělávání dospělých. Vyd. 1. Praha: CODEX Bohemia, 1999, 200 s. ISBN 80-85963-93-0. info
- MUŽÍK, Jaroslav. Andragogická didaktika. Vyd. 1. Praha: CODEX Bohemia, 1998, 271 s. ISBN 80-85963-52-3. info
- BELCOURT, Monica and Phillip Charles WRIGHT. Vzdělávání pracovníků a řízení pracovního výkonu. Vyd. 1. Praha: Grada, 1998, 243 s. ISBN 8071694592. info
- SILBERMAN, Mel and Karen LAWSONOVÁ. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování : osvědčené způsoby efektivního vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 311 s. ISBN 80-7178-124-X. info
- LEIRMAN, Walter. Čtyři kultury ve vzdělávání : expert, inženýr, prorok, komunikátor. Edited by Jiří Vymazal. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1996, 157 s. ISBN 8071841684. info
- PRŮCHA, Jan. Pedagogická evaluace : hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Vyd. 1. V Brně: Masarykova univerzita, 1996, 166 s. ISBN 8021013338. info
- Vzdělávání a rozvoj manažerů. Edited by Joseph Prokopenko - Milan Kubr, Translated by Stanislav Jurnečka - St. Vyd. 1. Praha: Grada, 1996, 631 s. ISBN 8071692506. info
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course is taught annually.
The course is taught: every week. - Teacher's information
- http://www.phil.muni.cz/~novotny/
- Enrolment Statistics (Spring 2006, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2006/PGJ51B102