PG42B86 Předškolní pedagogika

Filozofická fakulta
jaro 2009
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Milada Rabušicová, Dr. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Předpoklady
SOUHLAS
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 3 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/3, pouze zareg.: 0/3, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/3
Jiné omezení: Určeno pro zahr. studenty programu ERASMUS
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
V kurzu je věnována nejprve pozornost rodinné socializaci předškolního dítěte, neboť právě pro období od narození po jeho vstup do školy chápeme význam rodiny a rodinné výchovy jako mimořádný. V přehledné podobě jsou potom připomenuty hlavní teorie a přístupy předškolní pedagogiky (Fröbel, Montessoriová, Piaget) a jejich realizace v současných předškolních institucích. Součástí kurzu je i diskuse o postavení institucionální předškolní péče ve výchově dítěte do šesti let věku, otázky školní zralosti a kooperace mezi mateřskou školou a školou, mezi mateřskou školou a rodinou. Kurz je doplněn o praktickou zkušenost formou návštěv vybraných mateřských škol, případně jeslí. Student v tomto kurzu získá představu o předškolní pedagogice jako důležitém pedagogickém oboru a současně má na základě vlastní analýzy vybraného předškolního zařízení možnost vytvořit si názor na aktuální stav předškolní výchovy a péče v ČR.
Osnova
  • (1) Vymezení témat, literatura, zadání seminárních prací, informace o OMEP a o dalších organizacích zabývajících se předškolní výchovou.
  • (2) Vývojová pedagogika: 0 – 3 (různé oblasti vývoje podle příslušného věku).
  • (3) Vývojová pedagogika: 4 – 6 (různé oblasti vývoje podle příslušného věku).
  • (4) Kognitivní rozvoj a učení předškolního dítěte v klasických teoriích (Montessoriová, Piaget, Vygotský).
  • (5) Současné názory na učení a rozvoj předškolního dítěte a jejich realizace (Gardner, na příkladu programu „Začít spolu“).
  • (6) Význam hry pro kognitivní, emocionální a sociální rozvoj a rozvoj řeči, podpora ze strany dospělých, hračka pro dítě předškolního věku.
  • (7) Počátky institucionální předškolní péče (Svoboda, Froebel), vývoj ve 20. století u nás.
  • (8) Současný stav institucí pro děti předškolního věku u nás, institucionální a (versus) rodinná péče o předškolní dítě v současnosti a možnosti řešení tohoto vztahu.
  • (9) Aktuální témata předškolní pedagogiky v současnosti (z výsledků mezinárodního výzkumu OECD o předškolní péči a výchově).
  • (10) Prezentace výsledků individuálních návštěv předškolních institucí.
  • (11) Prezentace výsledků individuálních návštěv předškolních institucí.
  • (12) Prezentace seminárních prací – kontroverzní otázky pedagogiky předškolního věku: výuka cizích jazyků, sexuální výchova, mediální výchova, příprava dítěte na vstup do školy a případné další.
Literatura
  • RABUŠICOVÁ, Milada. Jak žije evropská rodina (1). Informatorium 3-8 : časopis pro mateřské školy a školní družiny. Praha: Portál, 1999, říjen 1999, č. 8, s. 4-5. info
  • RABUŠICOVÁ, Milada. Jak žije evropská rodina (2). Informatorium 3-8 : časopis pro mateřské školy a školní družiny. Praha: Portál, 1999, listopad, č. 9, s. 6-7. info
  • DINKMEYER, Don C., Gary D. MCKAY a Bohuslava BOUČKOVÁ. STEP : efektivní výchova krok za krokem. První vydání. Praha: Portál, 1996, 143 stran. ISBN 8085282925. info
  • JEŘÁBKOVÁ, Blanka. Mateřská škola jako životní prostor. Vyd. 1. V Brně: Masarykova univerzita, 1993, 231 s. ISBN 802100830X. info
  • GRUNELIUSOVÁ, Elisabeth. Výchova v raném dětském věku :školky s waldorfskou pedagogikou. Edited by Helmut von Kügelgen, Translated by Milada Luňáčková. 1. vyd. Praha: Baltazar, 1992, 59 s. ISBN 80-900307-3-4. info
  • OPRAVILOVÁ, Eva. Dítě si hraje a poznává svět : metodika rozvíjení poznání dětí v mateřské škole. 1. vyd. Praha: SPN, 1988, 179 s. : i. info
  • DOSTÁL, Antonín Maria a Eva OPRAVILOVÁ. Úvod do předškolní pedagogiky. 2. dopl. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 263 s. URL info
  • BEDNÁŘOVÁ, Helena. ABC rodinné výchovy. Edited by Ferdinand Smrčka. Vyd. 2., dopl. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983, 248 s. URL info
Metody hodnocení
Přednáška a seminář
Prezentace seminární práce
Informace učitele
Literatura:
ABC rodinné výchovy 1. Dítě předškolního věku. SPN, Praha, 1969. Andersonová, Fischgrundová, Lobascherová: Dobrý start do školy. Portál, Praha, 1993.
Dostál, A. M., Opravilová, E.: Úvod do předškolní pedagogiky. SPN, Praha, 1985.
Gruneliusová, M. E.: Výchova v raném dětském věku. Praha, 1994.
Jeřábková: Mateřská škola jako životní prostor. Portál, Praha
Melhuish, E. C.: Předškolní péče a výchova: poučení z 20. pro 21. století. Pedagogika, č. 4, 1993.
Opravilová, E.: Dítě si hraje a poznává svět. SPN, Praha, 1988.
Opravilová, E.: Otazníky předškolní výchovy. Pedagogika, č. 3, 1992.
Pre-school and Primary Education in the European Union. EURYDICE, Brussels 1995.
Rabušicová, M: Péče o dítě v mezinárodním srovnání. Predškolská výchova, červen 1991-92, roč. 46, č. 10.
Rabušicová, M.: Jak žije evropská rodina (1). Informatorium 3-8, č. 8, říjen 1999.
Rabušicová, M.: Jak žije evropská rodina (2). Informatorium 3-8, č. 9, listopad 1999.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2000, podzim 2001, podzim 2002, jaro 2003, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.