KSCB107 Connected Speech Chinese Phonetics

Faculty of Arts
Spring 2014
Extent and Intensity
0/2/0. 4 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
PhDr. Hana Třísková, Ph.D. (seminar tutor), Mgr. et Mgr. Dušan Vávra, Ph.D. (deputy)
Mgr. Petr Janda (alternate examiner)
Yixuan Jandová Chen, M.A. (alternate examiner)
Guaranteed by
doc. PhDr. Luboš Bělka, CSc.
Center for Chinese Studies – Department for the Study of Religions – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. et Mgr. Dušan Vávra, Ph.D.
Supplier department: Center for Chinese Studies – Department for the Study of Religions – Faculty of Arts
Timetable
Mon 14:10–15:45 U32
Prerequisites (in Czech)
KSCA003 Chinese Phonetics && KSCA006 Chinese Language I && ! KSCA007 Chinese II
Předmět navazuje na kurz KSCA003 Fonetika a dále rozvíjí nácvik výslovnosti a náslechu moderní čínštiny na obtížnějším materiálu (delší úseky). Předmět je určen pouze pro studenty prvního ročníku.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 20 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/20, only registered: 0/20
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
- praktický nácvik zvukové stránky putonghua od úrovně slabiky po úroveň věty; důraz na souvislou řeč a suverénní zvládnutí jevů, max. přiblížení rodilému mluvčímu

- osvětlení probíraných jevů pomocí teoretických výkladů o zvukové stavbě putonghua (výklady jak fonologické, tak fonetické); jejich rozsah půjde jen do takové šíře a hloubky, která je vymezena požadavky probíraných praktických dovedností (tj. cílem není komplexní a systematický výklad zvukové stavby putonghua)
Syllabus (in Czech)
  • OBSAH KURZU:
  • 1. Upevnění a doladění dovedností, které byly již probrány v ZS Dosažení optimální výslovnosti dvojslabičných útvarů (správně vyslovené iniciály, finály, tóny, qingsheng). Potřebné teoretické doplnění. Konkrétně:
  • segmentální rovina:
  • - stručný výklad hierarchického modelu struktury čínské slabiky, založený na tradičních komponentech „iniciála – mediála – hlavní samohláska – terminála“; výklad specifických fonetických vlastností těchto komponentů (významně usnadní správnou výslovnost slabiky)
  • - iniciály: stručný přehled fonologického systému iniciál, založeného na pinyinu; opravení výslovnosti obtížných iniciál s využitím názorného obrazového materiálu (sagitální řezy postavení mluvidel; palatogramy)
  • - finály: stručný přehled fonologického systému finál založeného na pinyinu; opravení výslovnosti obtížných finál (zejm. dvojhlásky, trojhlásky, finály s nosovým zakončením – tj. kontrast -n, -ng)
  • suprasegmentální (prozodická) rovina: pro dvojslabičné útvary – upevnění kombinací 4 tónů, kombinace s qingshengem, sandhí tónů
  • 2. Výklad a nácvik suprasegmentálních (prozodických) jevů souvislé řeči Dosažení optimální zvukové podoby celých vět, a to v konkrétním situačním kontextu (adekvátní rozmístění a adekvátní zvukové ztvárnění přízvučných a nepřízvučných slabik + správné členění řeči = správný řečový rytmus; zvládnutí intonační křivky věty; nácvik vyjádření emfáze, emocí). Konkrétně:
  • - přízvuk v čínštině: spontánní hovorová putonghua jako stress-timed language (paralela s angličtinou, naopak výrazná odlišnost od češtiny); zvuková realizace přízvuku a „ne-přízvuku“; vztah mezi tónem a přízvukem; (až) drastické modifikace tónů v souvislé řeči
  • - klitika a klitikoidy (systematicky nepřízvučná jednoslabičná slova) jako klíčové stavební prvky řečového rytmu
  • - „automatizované“ zvládnutí minimálních jednotek – 2-3 slabičných minimodulů
  • - variabilní akcentuace dvojslabičných slov
  • - zásady členění souvislé řeči, jeho jednotky (mluvní takt; větný úsek = kólon; věta)
  • - zásady přízvukování větných členů
  • - větný přízvuk (neutrální vs. logický/kontrastivní)
  • - větná intonace, její vztah k tónům (“small ripples riding on large waves”)
  • - expresivita a vyjádření emocí (pragmatická stránka jazykové komunikace)
Literature
  • používaný zvukový materiál: zejména Švarný, Oldřich a kol. Hovorová čínština v příkladech I.- IV. Olomouc: UP, 1998. (věty zapsané v prozodické transkripci)
Teaching methods (in Czech)
cvičení - praktický nácvik výslovnosti
Assessment methods (in Czech)
ústní zkouška; pravidelná účast na hodinách (povolena 1 absence v průběhu semestru)
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018, Spring 2019.
  • Enrolment Statistics (Spring 2014, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2014/KSCB107