PAN127 Celoživotní učení v mezigeneračních souvislostech

Filozofická fakulta
jaro 2016
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Milada Rabušicová, Dr. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Lenka Kamanová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kateřina Pevná (přednášející), doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
každou lichou středu 17:30–19:05 B2.44
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámení s tématem mezigeneračního učení v kontextu celoživotního učení, s poukazem na nové modely rodinného chování, jež vyplývají z vnějších i vnitřních podmínek fungování rodin (vyšší věk rodičů při narození prvního dítěte, inklinace k menšímu počtu dětí v rodině, preference nesezdaného soužití rodičů vedoucí k poklesu sňatečnosti, narůstání počtu dvougeneračních rodin, umenšování vlivu prarodičů a s tím spojeného mezigeneračního přenosu). Cílem kurzu rovněž je návrh projektu mezigeneračního učení pro prostředí komunit, a to na základě znalostí získaných z přednášek, seminářů a přednášek hostů z praxe.
Osnova
  • - Základní vhled do problematiky mezigeneračního učení a jejího kontextu. - Současné proměny rodiny v mezigeneračním kontextu (proměna generační struktury rodiny, generační soužití,…). - Základní pojmy vztahující se k mezigeneračnímu učení, historie zkoumání mezigeneračního učení. - Mezigenerační učení a mezigenerační programy. - Senioři a mezigenerační učení. - Mezigenerační projekty v praxi. - Návrh mezigeneračního projektu.
Literatura
  • RABUŠICOVÁ, M., RABUŠIC, L. (eds.). Učíme se po celý život?: O vzdělávání dospělých v České republice. Brno: Masarykova univerzita, 2009.
  • RABUŠICOVÁ, Milada, Markéta KLUSÁČKOVÁ a Lenka KAMANOVÁ. Mezigenerační učení v rámci programů a kurzů neformálního vzdělávání pro děti, rodiče a prarodiče. Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2009, roč. 14, č. 2, s. 131-153. ISSN 1803-7437. info
  • PŘIDALOVÁ, Marie. Mezigenerační solidarita v kontextu stárnoucí společnosti. In Pražské gerontologické dny 2006 - sborník přednášek. 1. vyd. Praha: Česká alzheimerovská společnost, 2007, s. 69-73. ISBN 80-86541-17-7. info
  • KREIDL, Martin a Ema HREŠANOVÁ. Nová podoba rodiny a mezigenerační přenos sociálního statusu prostřednictvím porodní váhy. In Sociální reprodukce a integrace: ideály a meze. FSS MUNI. Institut pro výzkum reprodukce a integrace společnosti., 2007. info
  • SOBOTKOVÁ, Irena. Psychologie rodiny. 2., přeprac. vyd. Praha: Portál, 2007, 219 s. ISBN 9788073672508. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2007, 461 s. ISBN 9788024613185. info
  • SMÉKAL, Vladimír. Mezigenerační dialog. ČR: Neuvedeno, 2006. Poutník, roč. XIII, č. 3, s. 16-18. ISBN E 16140. info
  • SMÉKAL, Vladimír. Mezigenerační dialog - dokončení. ČR: Neuvedeno, 2006. Poutník, roč. XIII, č. 4, s. 22-23. ISBN E 16140. info
  • PŘIDALOVÁ, Marie. Mezigenerační solidarita a gender (pečující dcery a pečující synové). Gender, rovné příležitosti, výzkum. Praha: Sociologický ústav Akademie věd ČR, 2006, roč. 7, č. 1, s. 1-5. ISSN 1213-0028. URL info
  • JIRÁSKOVÁ, Věra. Mezigenerační porozumění a komunikace. Vyd. 1. Praha: Eurolex Bohemia, 2005, 198 s. ISBN 8086861805. info
  • MOŽNÝ, Ivo, Marie PŘIDALOVÁ a Lenka BÁNOVCOVÁ. Mezigenerační solidarita : průběžná zpráva z mezinárodního srovnávacího výzkumu Hodnota dětí a mezigenerační solidarita. Brno: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, 2003, 110 s. info
  • MOŽNÝ, Ivo, Marie PŘIDALOVÁ a Lenka BÁNOVCOVÁ. Mezigenerační solidarita : předběžná zpráva z mezinárodního srovnávacího výzkumu Hodnota dětí a mezigenerační solidarita. Brno: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, 2003, 112 s. URL info
  • MATOUŠEK, Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť. 3. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003, 161 s. ISBN 80-86429-19-9. info
  • Sociologie rodiny. Edited by Ivo Možný. 2. uprav. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2002, 250 s. ISBN 80-86429-05-9. info
  • SINGLY, Francois de. Sociologie současné rodiny. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 127 s. ISBN 80-7178-249-1. info
  • LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Vyd. 3., přeprac. a dopl.,. Praha: Grada, 1998, 343 s. ISBN 807169195X. info
Výukové metody
Přednáška, seminář, skupinová diskuse a spolupráce, domácí práce, workshop.
Metody hodnocení
Studenti kombinovaného studia mají předepsáno 6 hodin konzultací. Seminární práce (návrh projektu mezigeneračního učení pro prostředí komunit) mají uloženy ve stejném rozsahu jako studenti denního studia. Mají povinnost je v daném termínu vložit do systému Elf (https://elf.phil.muni.cz/elf2/course/view.php?id=931) tak, aby si je všichni ostatní účastníci kurzu měli možnost s předstihem přečíst a připravit se tak na diskusi při prezentaci. Podmínky pro získání kreditů: prezentace seminární práce a písemná zkouška.
Informace učitele
Předmět je realizován v rámci projektu č. CZ.1.07/2.2.00/15.0195 Inovace a modernizace přípravy studentů pro komplexní uplatnění ve vzdělávání dospělých. Projekt je spolufinancován ESF a MŠMT ČR.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je vyučován i v anglickém jazyce.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.