FF:US_176 Reklama a propagace - Informace o předmětu
US_176 "Umění potřebuje reklamu!" Reklama a propagace v meziválečném diskurzu o umění
Filozofická fakultajaro 2016
- Rozsah
- 2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Helena Maňasová Hradská, Ph.D. (přednášející), PhDr. Dagmar Koudelková (zástupce)
- Garance
- PhDr. Dagmar Koudelková
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alena Taranzová
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Út 9:10–10:45 N51
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 40 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Záměrem přednášek je předvedení vybraných děl československého meziválečného umění ve světle kontextů industrializované společnosti. Reklama je zde metaforou pro principy, motivy a inspirace jazyka umění atributy moderní civilizace a obchodního ducha.
- Osnova
- Úvod: Kdo touží po říši idejí? Každá z přednášek bude věnována jednomu z uměleckých děl meziválečného období. V návaznosti na téma toho kterého díla pak představí inspirace městským folklórem, projevy masové kultury, estetické pojmy a další díla s uvedenými příbuzná. Osnovu budou tvořit: Nejskromnější umění Josefa Čapka, obrazové básně kolem Karla Teiga, kuličkové ložisko, selfaktor Otty Gutfreunda, abstrakce Františka Kupky, grafika Ferdiše Duši, koláže Toyen, Teiga a Jindřicha Štýrského, Poesie 1932, skříňky Zdeňka Rykra, jediná realizace architektury Zdeňka Rossmanna, světelná torza Zdeňka Pešánka, kresby Josefa Šímy, psychotická všednost Vlasty Vostřebalové-Fischerové. Závěr: Poutníci nového jazyka
- Literatura
- GOPNIK, Adam - VARNEDOE, Kirk, High and Low. Moderne Kunst und Trivialkultur. 1995
- BÜRGER, Peter. Teorie avantgardy ; Stárnutí moderny : stati o výtvarném umění. Edited by Peter Bürger, Translated by Václav Magid - Tomáš Dimter - Martin P. Vydání první. Praha: Akademie výtvarných umění v Praze, Vědecko-výzkumné pracoviště, 2015, 345 stran. ISBN 9788087108598. info
- FOSTER, Hal. Umění po roce 1900 : modernismus, antimodernismus, postmodernismus. Translated by Josef Hrdlička - Irena Ellis - Jitka Sedláčková. Praha: Slovart, 2007, 704 s. ISBN 9788072099528. info
- ADLEROVÁ, Alena. Dějiny českého výtvarného umění. [D.]Ş4/2, 1890/1938. Vyd. 1. Praha: Academia, 1998, 478 s. : i. ISBN 80-200-0623-0. info
- Výukové metody
- Ke každé přednášce si studenti přečtou povinný text vztahující se k interpretovanému dílu. Každou hodinu také studenti obdrží handouty s doporučenou literaturou podrobněji doplňující dané téma přednášky.
- Metody hodnocení
- Text na jedno ze tří zadaných témat (4-8 normostran)je třeba poslat a moji mailovou adresu do 20. 6.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2016/US_176