FF:PG61B03 Praktika globální výchovy - Informace o předmětu
PG61B03 Praktika ekologické a globální výchovy
Filozofická fakultajaro 2018
- Rozsah
- 0/2. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Michal Medek (přednášející), Mgr. Jan Kolář, Ph.D. (zástupce)
- Garance
- doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Rozvrh
- každou sudou středu 9:10–12:25 L35
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25 - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a poradenství (program FF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Studenti se seznámí se současnou situací ekologické/environmentální výchovy(EV) v České republice. Kurz je zaměřen na cíle, tématizaci, metody a institucionální zabezpečení EV, nikoliv na ekovýchovná témata jako taková. Výuka sestává ze čtyř bloků, samostatného náslechu a dvoudenní exkurze. Bloky jsou věnovány školní a mimoškolní ekologické výchově dětí a mládeže, střediskům EV, nevládním organizacím a ekovýchovným projektům. Exkurze a náslech umožňují seznámení studentů s různými směry EV a s praktickou činností EV institucí. Na konci kurzu se studenti budou orientovat v nabídce programů na poli ekologické výchovy a budou umět spolupřipravovat a realizovat projekty a programy ekologické výchovy.
- Osnova
- 1 - 21/02 Informace o kurzu a podmínkách ukončení
Úvod do environmentální výchovy, environmentální výchova v předškolním věku - cíle a kompetence nabyté v rámci kurzu, požadavky k zápočtu; - cíle a obsahy environmentální výchovy (EV); - EV pro různé věkové skupiny - zakotvení EV v oficiálních dokumentech ČR; - EV dětí předškolního věku: vybraná teoretická východiska, ukázky a hodnocení výukových programů. EV v předškolním věku – lesní MŠ. Klíčové úvodní setkání => v případě účasti nedostatečného množství studentů se bude nahrazovat místo studijního volna 21. března.
2 - 07/03 Environmentální výchova na základní a střední škole dokončení EV pro předškoláky; - EV na ZŠ a SŠ – možnosti a role EV v rámci současných kurikulí.
21/03 výuka nebude z důvodu terénního cviční následující týden
3 - 28-29/03 Dvoudenní terénní praxe: v rámci praxe se studenti formou aktivit seznámí s historií a různými směry environmentální výchovy (praxe se koná ve spolupráci s doc. PhDr. Janem Činčerou, Ph.D.)
04/04 a 18/04 studijní volno - vlastní návštěva a hodnocení ekologického výukového programu v průběhu dubna (termíny budou vypsány, stejně jako termíny individuálních konzultací k závěrečným pracem).
4 - 02/05 NNO v environmentální výchově
- střediska ekologické výchovy, ČSOP a Pavučina; - školní ekologické projekty; - ekologické výukové programy jednodenní a pobytové; - didaktické zásady tvorby ekologických výukových programů; - projektová výuka v EV; badatelsky orientované vyučování, Real World Learning; - mimoškolní EV - historie, vývoj a současnost.
Konzultace seminárních prací.
5 - 16/05 představení hodnocení náslechů programů EV; - ukázka příkladů dobré praxe.
- 1 - 21/02 Informace o kurzu a podmínkách ukončení
- Literatura
- povinná literatura
- PASTOROVÁ, M. a kol. (2011). Doporučené očekávané výstupy. Metodická podpora pro výuku průřezových témat na základních školách. Praha: Výzkumný ústav pedagogický. Dostupné na http://www.vuppraha.cz/nova-publikace-divize-vup-%E2%80%93-doporucene-ocekavane
- Krajhanzl, J. (2011) Děti a příroda: období dětského vývoje z hlediska environmentální výchovy. Dostupné online z http://www.vztahkprirode.cz/soubory/evyvoj.pdf
- doporučená literatura
- Máchal, A, Nováčková, H., Sobotová, L et al (2011) Úvod do environmentální výchovy a globálního rozvojového vzdělávání. Brno: Lipka.
- online zdroj: Envigogika http://www.envigogika.cuni.cz/
- online zdroj časopis Bedrník: http://www.pavucina-sev.cz/b_bedrnik.htm
- ČINČERA, Jan. Environmentální výchova : od cílů k prostředkům. Brno: Paido, 2007, 116 s. ISBN 9788073151478. info
- neurčeno
- Činčera, J. (2013). Environmentální výchova: efektivní strategie. Praha: BEZK, Agentura KONIKLEC, Masarykova univerzita Brno.
- MÁCHAL, Aleš. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno: Rezekvítek Brno, 2000, 205 s. ISBN 80-902954-0-1. info
- Výukové metody
- Typ výuky: interaktivní bloková výuka, samostatná práce, terénní exkurze.
- Metody hodnocení
- Aktivní účast v blocích, hodnocení ekologického výukového programu, vlastní práce.
- Informace učitele
- Termín dvoudenní terénní praxe je 28.-29.3.2018. Podmínkou úspěšného ukončení je dostatečný počet bodů v: hodnocení ekologického výukového programu na některém středisku ekologické výchovy (seznam bude nabídnut)a zpracování závěrečné týmové práce.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2018/PG61B03