MUI_332 Experience in museum education

Faculty of Arts
Spring 2021
Extent and Intensity
0/2/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
MgA. Mgr. Barbora Svátková, Ph.D. (lecturer), Mgr. Lenka Mrázová (deputy)
Guaranteed by
prof. Mgr. Jiří Macháček, Ph.D.
Museology – Department of Archaeology and Museology – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Lucia Miškolciová
Supplier department: Museology – Department of Archaeology and Museology – Faculty of Arts
Timetable
Mon 8. 3. 12:00–15:40 VP, Mon 22. 3. 12:00–15:40 VP, Mon 12. 4. 12:00–15:40 VP, Mon 26. 4. 12:00–15:40 VP
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
The capacity limit for the course is 30 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/30, only registered: 0/30, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/30
Course objectives
The main objectives of the course are the following: • acquainting students with experience as a didactic tool in museum education • acquainting students with visitor´s needs in museum practice • making students aware of didactic value of an exhibit • making students aware of the experience of an exhibit • acquainting students with methods in museum education
Learning outcomes
After successfully finished course student is able to analyse the role of experience in concrete examples of museum education. Through practical exercises student can apply educational models of museum object (or artwork) interpretation (on examples of presentation of museum activities for secondary school students). Student is also able to compare outcomes of various concepts.
Syllabus
  • • Visitor in museum, diverse of visitors groups, experimentation • Diverse of methods, avoiding frequent mistakes • Power of exhibit • Experience in museum - practical exercises
Literature
  • JŮVA, Vladimír: Základy obecné pedagogiky, vývoj muzejní edukace [on-line]. Dostupné na World Wide Web: < http://mcmp.cz/uploads/ke_stazeni/metodika/texty-a-doporuceni/zaklady-muzejni-pedagogiky/Teze-MP-Juva.pdf >.
  • HAVLŮJOVÁ, Hana; LEŠNEROVÁ, Jana (eds.). Kulturní dědictví a udržitelný rozvoj místních komunit ve školní praxi: Metodická doporučení a příklady dobré praxe pro učitele základních a středních škol. Praha : BEZK, 2012. ISBN 978-80-905254-0-5. Dostupné na
  • HAVLŮJOVÁ, Hana; FOLTÝN, Dušan (eds.). Kulturní dědictví a udržitelný rozvoj místních komunit. Cultural Heritage and Sustainable Development of Local Communities. Praha : Brontosauří ekocentrum Zelený klub, 2012. ISBN 978-80-905254-2-9. Dostupné na World
  • SLAVÍK, Jan. Umění zážitku, zážitek umění : teorie a praxe artefiletiky. Vyd. 2., ekonomické. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2011, 281 s. ISBN 9788072904983. info
  • SVÁTKOVÁ, Barbora. Můžu tam mrknout: Galerijní pedagogika ve výstavních institucích České republiky, Slovenska a Rakouska (Just Pop In There: Gallery education in exhibition institutions of the Czech Republic, Slovakia and Austria). Střih a zpracování, spolupráce Tomáš Rybníček. 2008th ed. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 1. vydání. ISBN 978-80-210-4530-9. info
  • SVÁTKOVÁ, Barbora. Můžu tam mrknout: Podobnosti a rozdíly galerijní pedagogiky v Le Musée en Herbe v Paříži a v prostředí galerií evropských měst (Just Pop In There: Part II: Similarities and differences of gallery education in the Le Musée en Herbe in Paris and in environment of the European galleries). Střih a zpracování, spolupráce Tomáš Rybníček. 2008th ed. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 1. vydání. ISBN 978-80-210-4531-6. info
  • KULKA, Jiří. Psychologie umění. Vyd. 2., přeprac. a dopl.,. Praha: Grada, 2008, 435 s. ISBN 9788024723297. URL info
  • BABYRÁDOVÁ, Hana and Jiří HAVLÍČEK. Spiritualita. Fenomén spirituality z pohledu filozofie, religionistiky, teologie, literatury, teorie a dějin umění, pedagogiky, sociologie, antropologie, psychologie a výtvarných umělců. Sborník transdisciplinárních esejů s mezinárodní účastí (Phenomenon of the Spirituality). In Spiritualita. Fenomén spirituality z pohledu filozofie, religionistiky, teologie, literatury, teorie a dějin umění, pedagogiky, sociologie, antropologie, psychologie a výtvarných umělců. Sborník transdisciplinárních esejů s mezinárodní účastí. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2006, 543 pp. ISBN 80-210-4206-0. URL the whole publication on the website of the Departement of Art Education URL URL celá publikace na webových stránkách katedry výtvarné výchovy URL info
  • DAY, Christopher. Duch a místo : uzdravování našeho prostředí, uzdravující prostředí. Translated by Lucie Koutková - Libuše Mohelská. 1. vyd. Brno: Era, 2004, 273 s. ISBN 8086517950. info
  • CAPRA, Fritjof. Bod obratu :věda, společnost a nová kultura. Translated by Miroslav Štýs. Vyd. 1. Praha: DharmaGaia, 2002, 514 s. ISBN 80-85905-42-6. info
  • BABYRÁDOVÁ, Hana. Rituál, umění a výchova. 1. vyd. V Brně: Masarykova univerzita v Brně, 2002, 351 s. ISBN 80-210-3029-1. info
  • BERÁNKOVÁ, Eva. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. 1. vydání. Plzeň: Fraus, 2002, 106 stran. ISBN 8072381822. info
  • BUDÍNSKÁ, Hana. Hry pro šest smyslů :kartotéka pro loutkáře a neloutkáře, kteří si umějí hrát s dětmi. 5. vyd., v IPOS 2. Praha: IPOS-ARTAMA, 2001, 109 l. ISBN 80-7068-158-6. info
  • KESNER, Ladislav. Muzeum umění v digitální době : vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Vyd. 1. V Praze: Argo, 2000, 259 s. ISBN 8070351551. info
  • RUYER, Raymond. Paradoxy vědomí ; [Expresivita]. V Praze: Pedagogická fakulta UK, 1994, 223 s. info
  • ROLLO, Vlastimil. Emocionalita a racionalita, aneb, Jak ďábel na svět přišel. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 1993, 194 s. ISBN 809010598X. info
  • FINK, Eugen. Hra jako symbol světa. Vyd. 1. Praha: Český spisovatel, 1993, 268 s. ISBN 80-202-0410-5. info
  • ZHOŘ, Igor. Škola výtvarného myšlení. Brno: [Krajské kulturní středisko], 1989, [11] s. ISBN 8085027003. info
  • OCHRYMČUK, Leonid, Josef TICHÝ and Jiří HADLAČ. Návštěva mezi obrazy : vyprávění o obrazech a umělcích a řada hravých etud pro obě oči. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1973, 118 s. URL info
Teaching methods
• Lectures • Workshops • Examples • Discussion • Group projects • Sample activities
Assessment methods
Presentation of individual students project and discussion
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught once in two years.
The course is also listed under the following terms Spring 2015, Spring 2017, Spring 2019.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2021/MUI_332