FF:LMKB_a432 Conceptual Movements - Course Information
LMKB_a432 Select Artistic and Conceptual Movements Across Various Media
Faculty of ArtsSpring 2022
- Extent and Intensity
- 0/2/0. 4 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
- Teacher(s)
- Mgr. Petr Vokřínek, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. Mgr. Petr Bubeníček, Ph.D.
Department of Czech Literature – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Eva Zachová
Supplier department: Department of Czech Literature – Faculty of Arts - Timetable
- each odd Thursday 14:00–17:40 B2.21
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 25 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 4/25, only registered: 0/25, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/25 - fields of study / plans the course is directly associated with
- Literature and Intercultural Communication (programme FF, N-LMK_) (3)
- Course objectives
- The aim of the seminar is to introduce the most important art movements of the 20th century (including the end of the 19th century) from the perspective of cultural development. Emphasis will be place primarily on modern artistic currents, but earlier modern styles that have had a significant influence on modern art will also be mentioned. A considerable portion of the instruction will consist of comparative analysis to identify the differences between individual movements as well as their interconnectedness and developmental continuity. The basic premises of individual movements will be examined to identify the primary currents of thought that often significantly impacted the final form of artwork. Throughout the course, considerable effort will be made to present a comprehensive survey of media, always taking into account the linguistic, musical, artistic and audio-visual dimensions of specific movements, while examining the diverse ways in which various media can express relevant artistic demands. Among other observations, this approach demonstrates the unique artistic contributions of each medium.
- Learning outcomes
- Upon completion of the course, students will be able to:
- name the basic characteristics of major art movements;
- reflect on the continuity of artistic development evident in the interconnectedness of art movements;
- demonstrate the influences of various currents of thought in specific works of art;
- analyze works of art produced thorugh various types of media, compare them with each other and draw conclusions. - Syllabus
- Naturalism.
- Neo-classicism.
- Neo-romanticism.
- Decadent Symbolism.
- Art Nouveau
- Impressionism.
- Cubism. Futurism.
- Expressionism.
- Surrealism. Dadaism.
- Socialist realism. Magical Realism.
- Post-modernism.
- Literature
- FEDROVÁ, Stanislava – JEDLIČKOVÁ, Alice, Ekfráze: deskripce vs. narativ. In: A. Jedličková - O. Sládek, eds., Vyprávění v kontextu. Praha: Ústav pro českou literaturu, 2008, s. 119–139.
- WOLF, Werner. Intermedialita: široké pole a výzva literární vědě, Česká literatura. 2011, č. 1, s. 62-85.
- VÍTEK, Bohuslav. Přehled dějin hudby : faktografický soubor hlavních údajů a poznatků pro předmět Dějiny hudby. Pardubice : Karel Rais, 2006.
- JEDLIČKOVÁ, Alice. Intermediální poetika krajiny. In Česká literatura v intermediální perspektivě. Praha: Akropolis – Ústav pro českou literaturu, 2010, s. 297-306.
- RAJEWSKÁ, Irina O., Intermedialita. In Průvodce po světové literární teorii 20. století. Brno: Host, 2012, s. 581-590.
- GILK, Erik. Impresionismus v české kultuře 1880-1920. Olomouc : Vydavatelství Filozofické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci, 2020.
- JEDLIČKOVÁ, Alice. Intermediální poetika příběhu: úvodem. In Intermediální poetika příběhu. Praha: Akropolis – Ústav pro českou literaturu, 2011, s. 5-25.
- FOSTER, Hal, Rosalind E. KRAUSS, Yve-Alain BOIS, B. H. D. BUCHLOH and David JOSELIT. Umění po roce 1900 : modernismus, antimodernismus, postmodernismus. Translated by Josef Hrdlička - Irena Ellis - Jitka Sedláčková - Jana Hlávko. Druhé, rozšířené vydán. V Praze: Slovart, 2015, 816 stran. ISBN 9788073919757. info
- SEDLÁŘ, Jaroslav. Ismy : umění 20. století. Montreal: Meridian world press, 2014, 604 stran. ISBN 9780968529355. info
- URBAN, Otto M. Tajemné dálky : symbolismus v českých zemích 1880-1914. Vydání první. [Řevnice]: Arbor vitae, 2014, 430 stran. ISBN 9788070355633. info
- DEMPSEYOVÁ, Amy. Umělecké styly, školy a hnutí : encyklopedický průvodce moderním uměním. 1. vyd. Praha: Slovart, 2002, 304 s. ISBN 8072094025. info
- ČORNEJ, Petr. Česká literatura na předělu století. 2. upr. vyd. Jinočany: H & H, 2001, 303 s. ISBN 808602282X. info
- VÁVRA, Jiří. Od impresionismu k postmoderně : dějiny vizuálního umění. 1. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2001, 127 s. ISBN 8071821209. info
- PROKOP, Vladimír. Kapitoly z dějin výtvarného umění : pro výuku dějin na středních školách. 1. vyd. Sokolov: O.K.-Soft, 1996, 67 s. info
- VRKOČOVÁ, Ludmila. Slovníček základních hudebních pojmů. 1. vyd. [Praha: nákladem vlastním], 1994, 221 s. ISBN 8090161111. info
- PAVELKA, Jiří and Ivo POSPÍŠIL. Slovník epoch, směrů, skupin a manifestů. Brno: Georgetown, 1993, 290 s. ISBN 8090160409. info
- BERNARD, Jan and Pavla FRÝDLOVÁ. Malý labyrint filmu. 1. vyd. Praha: Albatros, 1988, 507 s., [1. info
- Slovník literárních směrů a skupin. Edited by Štěpán Vlašín. 2., dopl. vyd. Praha: Panorama, 1983, 367 s. info
- POHRIBNÝ, Arsén. Malý labyrint výtvarného umění. Praha: Státní nakladatelství dětské knihy, 1968. info
- Teaching methods
- Interpretation with discussion, use of illustrative examples, papers.
- Assessment methods
- Students will actively participate in discussion, write papers and submit a final essay.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 0.
- Enrolment Statistics (Spring 2022, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2022/LMKB_a432