NLII_07 Dějiny, reálie a kultura Belgie

Filozofická fakulta
jaro 2022
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Sofie Rose-Anne W. Royeaerd, M.A. (přednášející)
Mgr. Marta Kostelecká, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Sofie Rose-Anne W. Royeaerd, M.A.
Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Marta Kostelecká, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Čeština V tomto kurzu jsou studenti seznámeni s řadou základů o Flandrech (Belgie), které pokrývají různé oblasti: geografie, politika, média, kultura atd. Každá lekce se zaměřuje na určité téma, přičemž výchozím bodem je většinou nedávná událost v belgické / Vlámské společnosti, která je podrobně studována a uvedena do historické perspektivy. Hlavním cílem tohoto kurzu je, aby studenti získali nejen základní znalosti o Flandrech a Belgii, ale aby byli schopni formulovat svůj názor v aktuálních diskusích. Vzhledem k tomu, že je kladen důraz na aktuální události, je studentům doporučeno konzultovat vlámské noviny a další média.
In deze cursus worden de studenten vertrouwd gemaakt met een aantal basisgegevens over Vlaanderen (België), die verschillende gebieden bestrijken: geografie, geschiedenis, politiek, media, cultuur, enzovoort. Elk college is opgebouwd rond een bepaald thema. Uitgangspunt is vaak een actuele gebeurtenis, die (kritisch) wordt besproken en historisch wordt uitgediept. Doel van dit college is dat de studenten niet alleen basiskennis verwerven over België en Vlaanderen, maar ook hun standpunt kunnen formuleren in actuele discussies. Een grote nadruk wordt gelegd op de actualiteit. Studenten worden dan ook aangemoedigd om Vlaamse kranten en andere media te raadplegen.
Výstupy z učení
Studenti se orientují v kulturní a politické situaci Belgie, a to aktuální, ale i historické. Jsou schopni uvést současné události do historické perspektivy.
Osnova
  • Geografie, podnebí, obyvatelstvo a jazyky
  • Historie
  • Boj o jazyk
  • Kolonizace
  • Světové války
  • Kultura, média, sport, náboženství
  • Beglická monarchie
  • Politika
  • Multiculturalismus
  • Identita
Literatura
    povinná literatura
  • HAUWERMEIREN, Paul van a Femke SIMONIS. Waar Nederlands de voertaal is :Nederland - en Vlaanderenkunde. Brussel: Van In, 1990, 304 s. ISBN 90-306-2118-4. info
    doporučená literatura
  • J.C.H. Blom & E. Lamberts (red.), Geschiedenis van de Nederlanden, Baarn, 2001.
  • VAN REYBROUCK, David Grégoire. Congo : een geschiedenis. Amsterdam: Bezige Bij, 2010. 680 s. ISBN 9789023458661
  • G.G. Hellinga, Geschiedenis van Vlaanderen. De canon van het Vlaams verleden, Zutphen, 2010.
  • M. Reynebeau, Een geschiedenis van België, Tielt, 2004.
  • Gita Deneckere, Tom De Paepe, Bruno De Wever & Guy Vanthemsche, Een geschiedenis van België, Gent, 2017 (vierde, herwerkte druk).
  • JANSSENS, G. a H. J. VANNISSELROY. Retour Brussel-Amsterdam. Groningen: Wolters-Noordhoff, 1990, 221 s. ISBN 90-01-43275-1. info
  • ISTENDAEL, Geert van. Het Belgisch labyrint :de schoonheid der wanstaltigheid. Amsterdam: De Arbeiderspers, 1989, 333 s. ISBN 90-295-2296-8. info
  • KOSSMANN-PUTO, J. A. a E. H. KOSSMANN. De Lage Landen : geschiedenis van de Noordelijke en Zuidelijke Nederlanden. Rekkem: Stichting Ons Erfdeel, 1988. ISBN 90-70831-18-X. info
Výukové metody
Přednášky a semináře
Hoor- en werkcolleges (twee uur per week): naast hoorcolleges, presentaties van studenten (elke week één presentatie van één student), discussies over actuele onderwerpen, etc.
Metody hodnocení
výuka probíhá každý týden student vypracuje referát a prezentaci a uspěje u písemného zápočtového testu
Vyučovací jazyk
Nizozemština
Další komentáře
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2023, jaro 2024.