FF:ISKM41 Výzkum informačního vzdělávání - Informace o předmětu
ISKM41 Výzkumné horizonty informačního vzdělávání
Filozofická fakultajaro 2024
- Rozsah
- Interaktivní bloková výuka v celkovém rozsahu 20 hodin. 5 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta - Předpoklady
- SOUHLAS
Předmět nemá povinné prerekvizity. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 13/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20 - Mateřské obory/plány
- předmět má 12 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Předmět se tematicky zaměřuje na společensky důležitou oborovou oblast, kterou je interakce člověk-informace ve výzkumném poli humanitních věd. Jedním z cílů předmětu je ukázat studentům různé přístupy ke zkoumání aktivit, které rozvíjejí gramotnosti jak v prostředí knihoven, tak v dalších institucích. Dalším cílem je vést studenty ke schopnosti analytického přístupu k informačním zdrojům vztahujícím se k dané problematice. Předmět má také aplikační rovinu na úrovni práce s výzkumnými daty.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student:
- chápe význam výzkumné práce v oblasti informačního vzdělávání;
- dokáže analyticky pracovat s informačními zdroji k tematice předmětu;
- je schopen aktivně se podílet na přípravě výzkumu v informačním vzdělávání;
- má kompetence aplikovat znalosti v relevantní terénní práci - Osnova
- 1. - 2. Informační společnost, politiky, strategické dokumenty a výzkum informačního vzdělávání;
- 3. Trendy a témata pro výzkum informačního vzdělávání pro 21. století;
- 4. Cílové skupiny ve výzkumu informačního vzdělávání;
- 5. Metodologická paradigmata a informační vzdělávání;
- 6. Kvantitativní metodologie ve výzkumu informačního vzdělávání;
- 7. Kvalitativní metodologie ve výzkumu informačního vzdělávání;
- 8. Výzkumné kontexty informačního vzdělávání ve formálním kurikulu;
- 9. Výzkumné kontexty informačního vzdělávání v celoživotním učení;
- 10. - 11. Transdisciplinární perspektivy výzkumů informačního vzdělávání v oboru Informační studia a knihovnictví;
- 12. Prezentace výstupů
- 13. Závěrečná společná reflexe
- Literatura
- doporučená literatura
- časopis Educational Research
- BRUSE, Chritine. Information Literacy Programs and Research. An International Review. The Australian Library Journal /online/. Vol. 62, 2013. p. 326-333. Dostupné z: https://doi.org/10.1080/00049670.2011.10722652
- ECIL-Conference Series, http://ilconf.org/
- HENDL, Jan a Jiří REMR. Metody výzkumu a evaluace. Vydání první. Praha: Portál, 2017, 372 stran. ISBN 9788026211921. info
- SEIDMAN, Irving. Interviewing as qualitative research : a guide for researchers in education and the social sciences. 4th ed. New York: Teachers College Press, 2013, xiv, 178. ISBN 9780807754047. info
- Výukové metody
- Seminář s diskusí;
Projektová výuka;
Kritické čtení a psaní;
Individuální práce dle preferencí studenta - Metody hodnocení
- Docházka dle stanovených pravidel;
Zpracované a odevzdané průběžné úkoly (například projekt, esej kazuistika, zpracovaná data pro publikování etc.). - Informace učitele
- Předmět je určen pro studenty prezenčního i kombinovaného studia. Předmět si mohou zapisovat také studenti bakalářského programu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2024/ISKM41