FF:NIDCC03_07 Poëzie - Informace o předmětu
NIDCC03_07 Nederlandse en Vlaamse Poëzie na 1945
Filozofická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 1/1. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Marta Kostelecká, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Sofie Rose-Anne W. Royeaerd, M.A. (cvičící) - Garance
- Mgr. Sofie Rose-Anne W. Royeaerd, M.A.
Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Marta Kostelecká, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Pá 10:00–11:40 Virtuální místnost, kromě Po 21. 4. až Ne 27. 4.
- Předpoklady
- Tento kurz je určen pro studenty nizozemštiny, kteří mají alespoň úroveň B1+ a jsou ve třetím ročníku bakalářského studia nebo studují magisterský program.Student bude po absolvování předmětu schopen:
- identifikovat a shrnout důležité rysy hlavních period historie západní hudby;
- určit a popsat současné domácí a zahraniční ekonomické trendy;
- napsat esej definující pluralitní společnost ve vztahu k demokratickým principům;
- popsat faktory, jež ovlivňují rozhodnutí spotřebitele ke koupi produktu;
- porovnat a vyzdvihnout rozdíly v typech politického uspořádání;
- aplikovat psychologické principy na praktický problém;
- analyzovat současné vědecké poznatky v oblasti psychologie;
- navrhnout individualizovaný stravovací plán s využitím výživových doporučení a aplikováním principů plánování diety;
- popsat části rostlin;
- navrhnout a vysvětlit vhodnou metodu výzkumu společenského fenoménu. Poznámka: jednotlivé výstupy z učení není nutné zalomit na jednotlivé řádky, stačí je oddělit středníkem. Pokud je pro přehlednost oddělit chcete, doplňte za středník ještě značku
. Deze cursus is bedoeld voor studenten Nederlands die minstens over niveau B1+ beschikken en in het derde jaar van de BA-opleiding zitten of de MA-opleiding volgen. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: přednost mají studenti oboru DCC, další budou doplněni, pokud budou místa - Mateřské obory/plány
- předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Tento kurz se zaměřuje na nizozemsky psanou poezii od druhé poloviny 20. století do současnosti. Každý modul věnuje pozornost jednomu hnutí (např. Vijftigers) nebo fenoménu (např. manifestace Poëzie in Carré) a zkoumá je. Nabízí také nástroje pro rozbor poezie. Studenti se tak nejen seznámí s básníky a básněmi z Nizozemska a Flander, ale naučí se také svou interpretaci zdůvodnit za správného použití literárních pojmů.
In deze cursus staat de Nederlandstalige poëzie van de tweede helft van de twintigste eeuw tot en met heden centraal. In elke module wordt een beweging (bijvoorbeeld de Vijftigers) of verschijnsel (bijvoorbeeld de manifestatie Poëzie in Carré) belicht en uitgediept. Daarnaast worden tools aangereikt om poëzie te analyseren. Op die manier maken studenten niet alleen kennis met dichters en gedichten uit Nederland en Vlaanderen, maar leren ze ook hun interpretatie te beargumenteren met een juist gebruik van literaire termen. - Výstupy z učení
- Po dokončení tohoto kurzu
- budou mít studenti přehled o směrech a trendech v poválečné poezii v Nizozemsku a Vlámsku.
- budou je umět zařadit do kulturně-historického kontextu.
- budou znát kanonické i současné nizozemské a vlámské básníky a básně.
- budou mít přehled o fungování literární scény (např. o roli literárních časopisů).
- budou znát různé literárněvědné přístupy k analýze poezie.
- budou ovládat příslušné literární pojmy a konvence
- budou umět číst a rozebírat básně
- budou schopni podpořit svou interpretaci argumenty
- Studenten maken kennis met Nederlandse en Vlaamse dichters en Nederlandstalige gedichten.
- Ze leren fenomenen, stromingen, dichters en gedichten in de literatuurgeschiedenis en maatschappelijke context plaatsen.
- Ze worden vertrouwd gemaakt met poëtische technieken en de juiste Nederlandse terminologie hiervoor.
- Ze leren hun interpretatie van gedichten formuleren en onderbouwen met argumenten. - Osnova
- 1. "Text pod nožem" [+ základní pojmy & konvence & rým]
- 2. De Vijftigers [+ básnické útvary & metrum].
- 3. Tijd en Mens & Gard Sivik [+ poezie na literárním poli - instagramová poezie].
- 4. Neorealismus v Nizozemsku [+ readymades, postoj k četbě & jazykové pomůcky pro rozbor poezie].
- 5. Poëzie in Carré [+ poezie & performance - mluvené slovo].
- 6. Nový realismus & neoromantismus ve Vlámsku [+ enjambement].
- 7. De Pink Poets [+ jazykové odchylky & známé verše].
- 8. Neoromantismus v Nizozemsku [+ parodie v poezii].
- 9. Postmoderní poezie ve Vlámsku [+ intertextualita v poezii].
- 10. Postmoderní poezie v Nizozemsku [+ intermedialita v poezii].
- 11. Trendy v současné poezii [+ poezie stojící mimo knihu - pouliční poezie].
- 12. Poezie v multikulturní společnosti [+ vícejazyčnost v poezii].
- 1. De tekst onder het mes [+ basistermen & -conventies & rijm]
- 2. De Vijftigers [+ dichtvormen & metrum]
- 3. Tijd en Mens & Gard Sivik [+ poëzie op het literaire veld – Instagrampoëzie]
- 4. Neorealisme in Nederland [+ readymades, leeshouding & taalhulp poëzieanalyse]
- 5. Poëzie in Carré [+ poëzie & performance – spoken word]
- 6. Nieuw-realisme & neoromantiek in Vlaanderen[+ het enjambement]
- 7. De Pink Poets [+ linguïstische afwijkingen & bekende verzen]
- 8. Neoromantiek in Nederland [+ parodie in de poëzie]
- 9. Postmoderne poëzie in Vlaanderen [+ intertekstualiteit in de poëzie]
- 10. Postmoderne poëzie in Nederland [+ intermedialiteit in de poëzie]
- 11. Trends in de hedendaagse poëzie [+ poëzie buiten het boek – straatpoëzie]
- 12. Poëzie in de multiculturele samenleving [+ meertaligheid in de poëzie]
- Literatura
- povinná literatura
- M. Loučkova en S. Royeaerd, Nederlandse en Vlaamse Poëzie na 1945 (via leercentrum.taalunie.org).
- doporučená literatura
- Jos Joosten en Thomas Vaessens, Postmoderne poëzie in Nederland en Vlaanderen. [Nijmegen], 2003.
- BREMS, Hugo. Altijd weer vogels die nesten beginnen : geschiedenis van de Nederlandse literatuur 1945-2005. Amsterdam: Bert Bakker, 2006, 792 s. ISBN 9035129458. info
- neurčeno
- Thomas Vaessens, De verstoorde lezer. Over de onbegrijpelijke poëzie van Lucebert. Nijmegen, Vantilt, 2001.
- Yra van Dijk, Maarten de Pourcq & Carl de Strycker, Draden in het donker. Intertekstualiteit in theorie en praktijk. Vantilt, Nijmegen, 2013.
- Yves T’Sjoen, Dingenzoeken in Taka-Tukaland. Periteksten in de moderne Nederlandstalige poëzie. Academia Press, Gent, 2011.
- De productie van literatuur : het Nederlandse literaire veld 1800-2000. Edited by G. J. Dorleijn - C. J. van Rees. Nijmegen: Vantilt, 2006, 375 s. ISBN 9077503447. info
- BUELENS, Geert. Van Ostaijen tot heden : zijn invloed op de Vlaamse poëzie. 2e druk. Antwerpen: Vantilt, 2001, s. 509-130. ISBN 907569735X. info
- Výukové metody
- Každý modul tohoto e-learningového kurzu se skládá z textů, básní s vysvětlivkami a digitálních cvičení s okamžitou zpětnou vazbou. Studenti rovněž zveřejňují příspěvky na fórech a Padletech. Dostávají také různé typy úkolů: například si musí poslechnout úryvek podcastu a odpovědět na otázky, nebo musí napsat krátký rozbor básně či odpovědět na otevřené otázky.
Elke module in deze e-learningcursus bestaat uit teksten, gedichten met woordverklaringen en digitale oefeningen met directe feedback. Studenten posten ook bijdragen op fora en Padlets. Daarnaast krijgen ze verschillende soorten taken: ze moeten bijvoorbeeld een podcastfragment beluisteren en vragen beantwoorden, of ze moeten een korte analyse van een gedicht schrijven of antwoord geven op open vragen. - Metody hodnocení
- Studenti si důkladně projdou digitální knihy TÉMA a NÁSTROJE a vyplní všechna cvičení H5P (s okamžitou zpětnou vazbou). V každém modulu jsou jejich znalosti prověřeny digitálním TESTEM (převážně otázky s výběrem odpovědí). Kromě toho mají k dispozici dva nebo více TESTŮ. Většinou se jedná o příspěvky do fóra nebo krátké eseje. Ty jsou opatřeny týdenní zpětnou vazbou od učitele.
Studenten nemen de digitale boeken THEMA en TOOLS grondig door en maken alle H5P-oefeningen (met directe feedback). Elke module wordt hun kennis getest met een digitale TOETS (vooral meerkeuzevragen). Daarnaast krijgen ze twee of meerdere TAKEN. Dit zijn doorgaans forumbijdragen of korte essays. Die worden wekelijks door de docent van feedback voorzien. - Vyučovací jazyk
- Nizozemština
- Informace učitele
- https://leercentrum.taalunie.org/course/view.php?id=129
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
předmět probíhá formou e-learningu.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/NIDCC03_07