PBM111 Metody zkušenostně reflektivního učení

Filozofická fakulta
jaro 2025

Předmět se v období jaro 2025 nevypisuje.

Rozsah
8/12/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Karla Brücknerová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petra Rychecká (cvičící)
Mgr. et Mgr. Klára Harvánková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Libor Pokorný (cvičící)
Mgr. Petr Sucháček (přednášející)
Garance
Mgr. Karla Brücknerová, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Klára Harvánková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 0/10
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je zprostředkovat studentům zkušenost s metodami a technikami využívanými ve zkušenostně reflektivním učení a rozšířit tak jejich povědomí o poměrně pestré paletě možností, které se v této oblasti nabízejí. Spíše než o předložení vyčerpávajícího přehledu na toto relativně široké spektrum možností půjde však spíše o zprostředkování hlubšího vhledu do několika vybraných z nich.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu student bude:
• mít vlastní zkušenost s několika vybranými technikami a metodami zkušenostně reflektivního učení;
• disponovat základním přehledem o způsobech aplikace vybraných metod a technik zkušenostně reflektivního učení;
• mít obecný znalostní přehled o východiscích a principech vybraných metod a technik zkušenostně reflektivního učení;
• schopen reflektovat přínos jednotlivých technik pro svůj vlastní osobnostně sociální rozvoj;
• umět použít získané informace a dovednosti o metodách a technikách zkušenostně reflektivního učení v bezprostřední pedagogické realitě;
Osnova
  • Osnova předmětu je tvořena vybranými metodami a technikami, které se ve zkušenostně reflektivním učení často aplikují. Konkrétní osnovu a rozvrh předmětu najdete na webové stránce ACORu: www.acor.cz. • Programy ZRU a šifrovací techniky • Výtvarná artefiletika/arteterapie a její využití ve ZRU • Dramatická výchova a její využití ve ZRU • Imaginativní techniky a jejich využití ve ZRU
Literatura
  • Herec v divadle (Variant.) : Herec v moderním divadle : vize, metody a techniky herectví 20. století. info
  • HUMPOLÍČEK, Pavel. Imaginace - nástroj osobního rozvoje. Praha: Česká televize, 2010. pořad Milénium. URL URL info
  • VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 352 s. ISBN 9788024718651. URL info
  • HANŽL, Tomáš, Radek PELÁNEK a Ondřej VÝBORNÝ. Šifry a hry s nimi : kolektivní outdoorové hry se šiframi. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 198 s. ISBN 9788073671969. info
  • VONDRUŠKA, Pavel. Kryptologie, šifrování a tajná písma. 1. vyd. Praha: Albatros, 2006, 340 s. ISBN 8000018888. info
  • LIEBMANN, Marian. Skupinová arteterapie : nápady, témata a cvičení pro skupinovou výtvarnou práci. Translated by Johana Elisová. Vydání první. Praha: Portál, 2005, 279 stran. ISBN 8071788643. info
  • SEIFERT, Ang Lee, Theodor SEIFERT a Paul SCHMIDT. Aktivní imaginace : práce s fantazijními obrazy a jejich vnitřní energií. Translated by Markéta Reinstein. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 204 s. ISBN 8071788457. info
  • SCHMID, Wolf. Narativní transformace : dění, příběh, vyprávění, prezentace vyprávění. Translated by Petr Málek. Vyd. 1. Brno: Ústav pro českou literaturu AV ČR, 2004, 68 s. ISBN 8085778416. info
  • CAMPBELL, Jean. Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 199 s. ISBN 80-7178-204-1. info
Výukové metody
Jednotlivé lekce kurzu budou realizovány jako interaktivní a sebezkušenostní semináře.
Metody hodnocení
Na závěr kurzu student vypracuje sebezkušenostní esej o rozsahu 2 - 3 normostran, a to na téma: „Jakým způsobem ovlivnil kurz mé uvažování o práci lektora ZRU?“.
Informace učitele
http://www.acor.cz
Tento kurz je realizován v rámci projektu Zkušenostní a reflektivní učení - podpora odborné přípravy studentů (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/15.0202) spolufinancovaného z prostředků Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/PBM111