PGB115 Dramatická výchova

Filozofická fakulta
jaro 2025

Předmět se v období jaro 2025 nevypisuje.

Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
prof. PhDr. Milada Rabušicová, Dr. (přednášející)
Mgr. Petra Rychecká (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Milada Rabušicová, Dr.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Adéla Zajíčková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz formou osobního prožitku zprostředkovává nebo alespoň naznačuje ty oblasti rozvoje osobnosti člověka, v nichž lze s úspěchem aplikovat postupy dramatické výchovy. Ve stručné podobě seznamuje se současnou situací v teoretickém rozpracování tohoto u nás nově se konstituujícího oboru a s jeho realizacemi ve školní praxi.
Výstupy z učení
Závěrem kurzu se budou studenti schopni aktivně podílet na přípravě a vlastní realizaci zážitkových programů využívajících prvků dramatické výchovy.
Osnova
  • 1. úvodní setkání + vymezení základních principů DV 2. práce ve dvojicích, komunikace, spolupráce 3. strukturované drama 4. divadlo Fórum 5. DV a divadlo - vztahy a přesahy 6. drama ve škole 7. ukázková hodina
Literatura
  • VALENTA, Josef. Kapitoly z teorie výchovné dramatiky. Praha: ISV nakladatelství, 199 s. ISBN 80-85866-06-4. info
  • WAY, Brian. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací (Variant.) : Výchova dramatickou improvizací. info
  • MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy :zásobník dramatických her a improvizací. 8., rozš. vyd. Praha: Artama, 1999, 153 s. ISBN 80-7068-105-5. info
  • BUDÍNSKÁ, Hana. Hry pro šest smyslů : kartotéka pro loutkaře a neloutkaře, kteří si umění hrát- [Budínská, 1992]. 1. vyd. Praha: Gamma, 1992, 127 s. ISBN 80-900145-4-2. info
  • MACHKOVÁ, Eva. Základy dramatické výchovy. 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980, 157 stran. info
Výukové metody
Forma výuky: praktická cvičení hra v roli práce s dramatickou situací rozhovor imaginace skupinová práce práce s hrou
Metody hodnocení
Typ výuky: Interaktivní seminář Podmínky pro získání kreditů: aktivní účast na všech seminářích, skupinové provedení vlastní lekce DV, návštěva praktické ukázky
Informace učitele
http://www.acor.cz
Další doporučená literatura: Budínská, H.: Hry pro šest smyslů, Gama, Praha, 1990. Disman, M.: Receptář dramatické výchovy. SPN, Praha, 1976. Macková, S., Svozilová, D.: Škola (dramatickou) hrou. KKS, Brno, 1990. Macková, S.: Dramatická výchova (nejen) pro obecnou školu. Brno, 1995. Machková, E.: Základy dramatické výchovy. SPN, Praha, 1980. Machková, E.: Dramatická hra jako prostředek výchovy dítěte. KKS, Ostrava, 1980. Machková, E., Magerová, E., Mašatová, E.: Kapitoly z praxe dramatické výchovy. KKS, Ostrava, 1982. Machková, E.: Zásobník dramatických her, cvičení a improvizací. SKKS, Praha, 1990. Machková, E.: Metodika dramatické výchovy. Praha, 1992. Machková, E.: Drama v anglické škole. Praha, 1991. Provazník, J.: Osm letmých pohledů do labyrintu základních pojmů dramatické výchovy. Sešity dramatické výchovy, sv. 5. PKS, Praha, 1987. Rabušicová, M.: Dramatická výchova u Komenského a dnes. In: Aktu-ální problémy výchovy ve světle odkazu J. A. Komenského. Brno, 1991. Valenta, J.: Kapitoly z teorie výchovné dramatiky. Praha, 1995. Výchova hrou. Zborník materiálov z teoretickej konferencie o dramatickej výchove. Osvetový ústav, Bratislava, 1987. Way, B.: Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. ISV, Praha 1996.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024.