XS120 Didactic practice

Faculty of Science
Autumn 2011
Extent and Intensity
0/2. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PhDr. Jaromír Hališka (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. RNDr. Zdeněk Bochníček, Dr.
Faculty of Science
Contact Person: doc. RNDr. Zdeněk Bochníček, Dr.
Timetable of Seminar Groups
XS120/01: Fri 8:00–9:50 G2,02003, J. Hališka
XS120/02: Fri 10:00–11:50 G2,02003, J. Hališka
Prerequisites (in Czech)
XS060 Didactics
Určeno studentům učitelství Přírodovědecké fakulty MU vykonávajícím pedagogickou praxi a dalším zájemcům, kteří absolvovali předmět Obecná a altrenativní didaktika.
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
The capacity limit for the course is 40 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/40, only registered: 0/40, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/40
Course objectives (in Czech)
Didaktickou analýzou ukázek vyučovacích jednotek nebo vybraných jejich částí, zprostředkovaných pomocí záběrů videokamery z klinických škol, a podrobnou metodickou analýzou konkrétních příkladů z praxe formou praktických cvičení vést kandidáty učitelství matematiky a přírodovědných předmětů
1. k racionálnímu chápání a osvojování žádoucích vědeckých poznatků z psychodidaktiky aj. vybraných vědních disciplin jako základu tvorby vytypovaných profesních (klíčových) kompetencí učitele SŠ a
2. ke způsobům jejich používání v praxi.
Syllabus (in Czech)
  • Na videoukázkách výuky, pořízených na klinických školách (prezentovaných vcelku i po částech ) budou studenti
  • - vyhledávat a hodnotit výskyt předem vytypovaných pedagogickopsychologických jevů (zadá předem vyučující)
  • - samostatně vyhledávat podle vlastního uvážení výskyt těch jevů, které je svou účinností či naopak neúčinností zaujaly, zdůvodňovat svůj názor
  • - analyzovat, jak(é) učitel vytvářel podmínky pro existenci žádoucích pedagogicko-psychologických jevů (viz přílohy Záznam, Klíčové kompetence)
  • - hlouběji poznávat a analyzovat konkrétní edukační situace, pokoušet se o zobecňování pro praktický transfer do možných nově vzniklých situací
  • Dále budou studenti v konfrontaci s videoukázkami vedeni k umění řešit v budoucí praxi didaktické problémy, jako je např.:
  • 1) stanovení cílů výuky -kognitivních (vzdělávacích – co a jak se má žák naučit)
  • -afektivních (postojových) - jak lze ovlivnit postoje žáků, jejich hodnotovou orientaci, prožitek úspěchu apod.)
  • -psychomotorických (výcvikových – které psychomotorické dovednosti může žák získat, např. práce s přístrojem, aj.)
  • 2) kontrola jejich dosahování (způsobů ověřování splnění cílů), a stanovování závěrů z toho vyplývajících pro další práci s žáky
  • 3) vyvolání zájmu o učivo, motivace, udržení pozornosti během výuky
  • 4) vytváření správného vztahu učitel – žák, tvorby třídního klimatu
  • 5) správného využití pomůcek
  • 6) efektivní použití vybraných didaktických principů
  • 7) aktivního zapojení žáků do výuky
  • 8) smysluplné používání povzbuzení, odměn a trestů aj.
  • Praktikum bude dále zaměřeno na výcvik a tvorbu těch profesních dovedností, pro něž nejsou, podle dříve provedených průzkumů, dostatečně v průběhu studia na VŠ dosud připravováni. Jsou to zejména, vedle výše uvedených, následující činnosti:
  • - cílevědomá volba vyučovacích metod a forem, jejich efektivní realizace
  • - správné využití způsobů transmisivní a konstruktivní výuky, jejich účelná kombinace
  • - diagnostikování průběhu a výsledků edukačního procesu
  • - vedení žáků k efektivnímu učení z textu a učení praxí
  • - uplatnění individuálního přístupu k žákům, rozvoj samostatnosti, kooperace, kreativity
  • - umění pedagogické komunikace
  • - reakce učitele na neočekávaný vývoj výuky a chování žáků
  • - způsoby a možnosti vyhledávání talentů, práce s nimi
  • - spojování obsahu výuky s praxí (životem) aj.(viz Záznam)
Teaching methods
Střídání hromadného způsobu práce (analýza shlédnutých ukázek – záběrů z výuky, diskuze), s prací ve skupinách (názory, návrhy na řešení).
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2011 - only for the accreditation, spring 2012 - acreditation, Autumn 2012, Autumn 2013, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, spring 2018.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2011, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/sci/autumn2011/XS120