PřF:F2130 Fyzika v živé přírodě - Informace o předmětu
F2130 Fyzika v živé přírodě
Přírodovědecká fakultajaro 2009
- Rozsah
- 2/0/0. 2 kr. (plus ukončení). Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. RNDr. Zdeněk Bochníček, Dr. (přednášející)
RNDr. Pavel Konečný, CSc. (přednášející) - Garance
- doc. RNDr. Zdeněk Bochníček, Dr.
Ústav fyziky a technologií plazmatu – Fyzikální sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: doc. RNDr. Zdeněk Bochníček, Dr. - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- F2130/01: Út 14:00–15:50 F2 6/2012
F2130/02: Út 16:00–17:50 F2 6/2012 - Předpoklady
- Fyzika na středoškolské úrovni
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Cílem přednášky je na řadě vybraných příkladů ukázat uplatnění fyzikálních zákonů v procesech v živé přírodě a upozornit na řadu souvislostí mezi naší každodenní zkušeností a základními fyzikálními zákony.
Přednáška je určena zejména pro studenty nefyzikálních oborů, přednostně biologie a nevyžaduje hlubší než středoškolské fyzikální znalosti. Současně může být kurz vhodným doplňkem fyzikálního vzdělání budoucích středoškolských učitelů fyziky. Přednáška je doplněna množstvím demonstračních experimentů. - Osnova
- Pohyb suchozemských živočichů, lidská chůze a běh, fyzické schopnosti malých a velkých organismů, let ptáků a hmyzu, pohyb ve vodě a pod vodou.
- Základní fyzikální vlastnosti vody, povrchové napětí a jeho význam přírodních procesech.
- Fyzikální podstata zvuku, zdroje a detektory zvuku, sluch a lidské ucho.
- Světlo jako elektromagnetické vlnění, fyzikální vymezení oblasti viditelného světla, lidské oko a mechanismus vidění,
- Člověk a ionizující záření
- Zdroje energie pro technickou civilizaci.
- Literatura
- Paul Davidovits, Physics in biology and Medicine, available on http://www.ebookee.com/
- Metody hodnocení
- Přednáška s demonstračními experimenty, kolokvium.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/jaro2009/F2130