26. 10. 2008 21:44nové
Analytické myšlení a úsudky
Jiří Nezval
1. 5. 2012 00:06nové
ELEKTR. 2011 Verze 09, otazka 42
Můžete mi poradit. díky J
1. 5. 2012 08:10nové
no tak to jsem zkoušela a taky nevím jak správně zapsat rovnici, ještě jestli
můžete u té stejné varianty příklad 44 a 45
změněno 1. 5. 2012 21:44 nové

Sběr papíru přenechám kolegovi a zkusím příklad 45.

2 B = 1/2 P + 15
1 R + 2 P = 130

Z první rovnice víme, kolik stojí 2 kila brambor, abychom dostali cenu 4 kil,
musíme celou rovnici násobit 2.

4 B = P + 30

Z druhé rovnice zase získáme cenu 1 kilogramu rajčat tak, že pomeranče převedeme
na pravou stranu rovnice. Pak rovnici dělíme 2 a získáme cenu 1/2 kilogramu
rajčat.

1 R = 130 - 2 P
1/2 R = 65 - P

Teď dáme dohromady brambory a rajčata, přičemž pomeranče se vykrátí.

4 B + 1/2 R = P + 30 + 65 - P
4 B + 1/2 R = 95

EDIT: Aj, kolega vyřešil právě tohle.
2. 5. 2012 13:29nové

Ve škole proběhla soutěž ve sběru papíru. Filip přinesl více papíru než Hanka
i Jana, ale méně než Gustav. Dvojice Gustav–Emil odevzdala celkem méně pa-
píru než dvojice Filip–Jana. Vyberte tvrzení o této pětici, jehož pravdivost vy-
plývá z uvedených informací:
a) Jana skončila na třetím místě.
b) Nejvíce papíru přinesl Gustav.
c) Nejméně papíru přinesla Hanka.
d) Nejméně papíru přinesl Emil.
e) Hanka skončila předposlední.

Z první věty:
F>H , F>J, F<G,
tedy i G>F>H, G>F>J

Pokud by Emil přinesl víc papíru než Gustav, musel by přinést nejvíc papíru ze
všech školáků a Gustav by přinesl druhé největší množství. (Z první věty víme,
že Gustav přinesl víc než Hanka, Filip i Jana,kteří by skončili na 3.-5. místě.)

Tedy ze všech možných dvojic by Emil s Gustavem, dva nejlepší sběrači, museli
přinést nejvíc papíru. Ale protože dvojice Filip-Jana přinesla víc papíru,
nemůže tato situace nastat.
Tedy i Emil přinesl méně než Gustav => Gustav přinesl nejvíc ze všech.
1. 5. 2012 20:26nové

Míšu si označíme jako x, Moniku jako y. Upozorňuju, že ty počty, o které se liší
Míša s Monikou, vztahuju k Monice, tedy pravé straně rovnice. Jde to i opačně.

Pokud má Monika o 15 pastelek míň, tak potřebuje 15 pastelek, aby měla jako
Míša.

x = y + 15

Míša dá 1/4 svých pastelek Monice, takže bude mít jen 3/4 původního počtu (3/4
x). Naopak Monice k jejím "y" pastelkám přibude ještě čtvrtina Míšina počtu (y +
1/4 x). Teď má Míša o 5 pastelek míň, proto musím Monice 5 pastelek odebrat, aby
měly stejně.

3/4 x = y + 1/4 x - 5

Ačkoliv nemám ráda dosazovací metodu, v tomto případě bude nejlepší. X z první
rovnice si dosadím do druhé.

3/4 (y + 15) = y + 1/4 (y + 15) - 5 násobím celou rovnici 4
3 (y + 15) = 4 y + y + 15 - 20
-2 y = - 50
y = 25

Z první rovnice snadno dopočítám x, tedy 40. Celkem mají Míša s Monikou 65
pastelek.